Ska installera panna i ett uthus och ha en 2x32mm PEX-kulvert in till en slavtank med VVB i boningshuset. Kulverten blir ca 45 m lång. I huset med panna kommer det sitta ett expkärl 0,5 m över högsta radiatorn i boningshuset. Behöver jag oroa mig för tryckfallet i kulverten? Jag har funderat och tänkt, och kommit fram till att jag borde inte behöva det, men jag tänkte att det är bäst att fråga för säkerhets skull! :)
 
_ap_
tryckfallet behöver du inte oroa dig över, däremot tycker jag personligen att 0,5m över högsta radiatorn
är aningen lite.

Om det ska ladda tanken hyfsat kan du välja en UPS 25-80.
 
Tryckfallet i kulverten hamnar på ca 1,8 m vp (vattenpelare) vid antagen effektöverföring på 15 kW och ΔT = 10 °C. Flödet blir då 1,3 kbm/h. En kontroll i pumpdiagrammen visar att även en så "liten" pump som en UPS 25-40 klarar den uppgiften.

Genom att kulverten klarar att överföra max effekt vid så lågt ΔT som 10 °C kommer den inte att vara begränsande för ackumulatorkapaciteten i systemet. Snarast är det radiatorernas storlek som kommer att vara begränsande.

/ Sture Castor
 
Räknar man med ΔT = 40 °C vilket är rimligt blir effekten 4 ggr större och man inser att 2x25 är ett bättre val.

0,5 m över radiatorn är inget problem, inte 0,5 under heller om du luftar när pumpen går.
 
Det är situationen när ackumulatortankarna börjar bli tomma på värme som är utmaningen för systemet - då temperaturen är nere under 55 °C. Då har du inget ΔT = 40 °C tillgängligt. Den effekt du då får ut över radiatorerna räcker inte till för att värma huset och dom som bor där kommer att frysa. 2x25-kulverten blir sannolikt flaskhalsen i ackumulatorsystemet.
/ Sture Castor
 
När tankarna är tomma på värme så eldar man ju bara, det är inget problem! :) Det jag jag funderade på är om det var för liten skillnad i höjd att ha expkärl 0,5 meter över högsta radiatorns överkant.

Har man bara fått elementen tomma på luft så lär det ju inte komma in någon ny. Pumpen lär ju knappast ta luft, eftersom enda vägen in för luften är via expkärlet som är fullt med vatten.

Det närmar sig en start för projektet! Äntligen!
 
Problemet är inte då du har igång pannan utan innan du har kommit åt att tända den. Skillnaden kan vara påtaglig mellan kulvertdimensionerna medan prisskillnaden endast är marginell. Du väljer själv!/ Sture C
 
Jo, det är klart. Men tryckfallet för ett visst flöde påverkas ju inte av huruvuda det brinner i pannan eller inte. 2x32 kulvert får det bli!
 
Eftersom överförd effekt = tillgängligt flöde x tillgängligt ΔT är det väsentligt att man förstår sammanhangen. 2x32 klarar uppgiften. Lycka till! / Sture C
 
Jo, det förstår jag. Det är inte det överförda effekten jag funderar på, den kan man enkelt ut, precis som du sa. ΔT kommer ju vara störst i början och sedan minska allt eftersom tanken inne blir varm, eller tanken ute kallnar och då får man elda.

Det var tryckfallet jag funderade på, och det verkar inte vara något problem så då kör jag på!

Tackar ödmjukast för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.