Jag har sökt en del på detta ämne, men inte hittat nåt. Kanske beror det på att hela idén är idiotisk, men då kommer jag väl få veta det snart  :)

Jag skulle gärna vilja ha en grill/öppen spis i uterummet, dels för värmen, men även för att kunna använda för enklare grillning på höst/vår. Är det nån som har koll på vilka regler som gäller för skorstenen?
I och med att uterummet är ihopbyggt med huset, måste då skorstenen gå över nocken på bostadshuset?

Mitt tak är vanligt kanalplasttak 16mm, är det ens tillåtet att dra en skorsten genom ett sådant tak? Kommer bygglovsgubbarna kikna av garv om jag lämnar in en ansökan?
 
Tack för tipsen! Men jag hade alltså tänkt mig att ha en permanent öppen spis/grill och eftersom alltihop är inglasat så behövs det en skorsten. Har läst en del om skorstenar och grundregeln verkar vara att skorstenen måste över nock - och då undrar jag om detta innebär över bostadshusets nock? Det skulle i så fall medföra en 7m hög skorsten = uteslutet.

En kompis till mig trodde att även taket skulle vara av eldfast material, vilket jag antar att vanligt kanalplasttak 16mm inte är.

Nån som har koll, eller tom har undersökt närmare vad som gäller?
 
Säkerligen samma regler som inomhus:

1 meter över högsta punkt på taket.
Ett antal decimeter från skorstensstock till brännbart material. I alla fall om det är inbyggt. Men plast lär de inte slå frivolter kring som förslag.
 
Nix, tror du att man måste 1m över bostadshuset eller över uterummets tak? Måste man över bostadshuset så kommer det se ut som en ångbåt som står i begrepp att lämna kaj... Kanske får bli gasolgrill på hjul i alla fall då.
 
När vi installerade braskamin i en utbyggnad av huset för några år sedan fick vi reda på följande.

Skorstenen ska gå 1 meter över nock på husets högsta punkt men det gick att komma runt det för oss. Om det är mer 6 meter eller mer mellan huvudhuset och platsen där skorstenen ska sättas upp. Vi hade 5,97 men de godkände det i allafall. Tur för oss då huset har 2 våningar ovanför utbyggnaden. Det hade sett ut som en industriskorsten annars.

Så frågan är hur er uteplats är formad men den kanske inte ligger så långt som 6 meter från huset med platsen där ni vill ha grillen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.