Mikael_L
Hej.
Vi har ett sådant där kompressorlöst kylskåp i trinettköket.

Det blir alldeles otroligt varmt på baksidan, jag kan inte tro att det ska vara så.
Man tror att spisplattorna (som ligger ovanför) är igång, men det är bara den varma luften som kommer från kylskåpet som värmer upp.

Vad är fel?
Är det något som går att fixa?
 
Var har du känt någonstans? Adsorptionskylskåp är alltid mindre effektiva än kompressorkylskåp. Det brukar vara ganska varmt bakom vare sig det drivs med el gasol eller fotogen. Är det varmt i rummet som det troligen är dessa dagar så blir det ännu varmare bakom kylskåpet.

Erik
 
Mikael_L
Jag borde kanske sätta en termometer där så jag kan ge en konkret temperaturangivelse.

Men i vilket fall tycker jag det blir tokvarmt, men visst, det är ju inga problem att hålla handen där, så det är väl knappast över 50-60°C .... :O
 
Det kylskåp jag hade på rummet när jag bodde i studentkorridor hade delar på baksidan som inte gick att hålla i. Höll man handen över kylskåpets bakkant så kände man en påtaglig varmluftström. Jag tror inte att det brukar vara något egentligt slitage på dessa skåp då de saknar rörliga delar. De är tysta, men drar mycket el eller vad de annars drivs med.

Erik
 
Göran.W
Det är helt normalt att dom avger massor med värme.
Amoniak skåpen är väldigt inneffektiva och dra massor med ström därav den stora värme utvecklingen.
 
Mikael_L
Ja kylskåpet verkar fungera rätt bra i övrigt, det blir t.ex. +10° bara man vrider på några enstaka mm ifrån lägsta läget på termostatvredet.
Det kanske inte är något fel då, men mycket värme stiger det upp därifrån i alla fall.

Jag har läst att man kan behöva vända på dessa kylskåp ifall dom börjat fungera dåligt.
Det har jag provat, men inte märkt någon förändring. Men det finns i alla fall flytande ammoniak i systemet, för det kluckade och hade sig när jag vände.
 
Det finns vatten, vätgas och gasformig ammoniak i systemet. Troligen är det vattnet som kluckar.

Erik
 
Mikael_L
Inatt, då det var mycket svalare i friggan, så blev det inte alls samma monstruösa värmeutveckling, det kändes litegrann, men verkade helt normalt.

Det är kanske skåpets isolering som är dålig/skadad ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.