Jag ska lägga golvvärme i groventren. Jag har 13m slang liggandes och rummet är 2,38mx1,38m. Hur ska jag nu lägga detta rör på bästa möjliga sätt? :)

Jocke
 
Slangen lägger Du längs med väggen från där den ansluter och mot dörren, sen i sick-sack in i rummet å sist tillbaka längs med väggen till anslutningen.
Så har vi i alla fall gjort hos mej.
 
Jag glömde skriva att jag vill ha så få svängar som möjligt eftersom jag ska såga spår i betongen och lägga i slangen där. Sen ska man helst att slangarna (både till och retur) bredvid varandra annars kanske det blir varmt i början och kallt i slutet.
 
Joukko skrev:
Jag glömde skriva att jag vill ha så få svängar som möjligt eftersom jag ska såga spår i betongen och lägga i slangen där. Sen ska man helst att slangarna (både till och retur) bredvid varandra annars kanske det blir varmt i början och kallt i slutet.
Lägger du som Jan-Å beskriver blir det inte kallt i slutet. :)
Svängar kommer du nog inte ifrån.
 
Det räcker ju knappast med en slinga i rummet så Du måste böja slangen, det enda sättet att slippa såga fler spår är att lägga slangen med större avstånd mellan spåren men då får Du kallt mellan spåren.

Till- och returslangar bredvid varandra? Nu fatta ja inte riktigt :S vad ska Du lägga för system då??
 
Blir det för kallt om jag kör med 36cm mellanrum? Det är en 12 slang.
 
Enligt instruktionerna på den här sidan http://www.floore.se/ verkar runt 20cm vara lämpligt med 12mm slang.
 
Jag vet inte vad som händer om man lägger 36 cm emellan men jag har haft 2 olika rörmokare som hjälpt mej med mina slingor och vi har alltid lagt max 20 cm. Jag tror att Du kan få kalla partier mellan slingorna med så stort avstånd.
 
Nu har jag fixat spår i betongen med ett cc-mått 22cm. Men hur ska jag få slangen att ligga kvar innan jag häller på flytspackel?
 
Smältlim eller tejp.

Protte
 
Det blev smältlim. Nu ska man bara få till 2st korta 90° böjar, där dem kommer upp från golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.