Hallå tänkte köpa mig en pelletskamin Men har hört att det ska vara lite mindre rökrör! Jag eldar idag med min vedkamin med min murstock på halvsten-halvsten funkar det med pelletsmaskinerna med?
 
Röktempen från en kamin är mellan 200 och 400 grader. Ifrån pelletskaminen är det bara upp till 100 grader så risken är att skorstenen inte orkar hålla värmen ända upp till topp och kan resultera i skador på skorstenen och dåligt drag. I värsta fall så stoppar du bara ner en skorstensslang på 90-100 mm. (ca: 500:-/m)
 
Känns ju rätt surt för jag gjorde iordning skorstenen förra året då jag flytta in i huset och nu har jag kommit på att pellets kamin verkar mkt bättre... Men om man köper en sån där kombinerad kamin med pellets och ved vad händer då?
 
Då måste du ha en rökrörsarea som klarar vedeldningen. iof sig behöver det inte heller vara så stort. 120 mm slang till en ecotec tyr räcker gott. För samma pris som en Tyr får du både en hyfsad pelletskamin och en vedkamin.
 
Men halvsten halvstens kanal e ju faktiskt inte så stor så det kanske funkar ändå? Men e inte tyten bra? Vill inte ha en ved kamin Har ju det nu och det e lite kyligt när man kommer hem efter jobb, vill ha nått som står och blir varmt när jag inte e hemma! Eller e det bättre med en ren pelletskamin?
 
Har en liknande fråga...

Har beslutat mig för en pelletskamin och hade en installatör här idag för att kolla pipans storlek i den befintlga murstockskanalen, hade velat haft ett instatsrör 110-120 trots att det räcker med ett 80-100mm till pelletseldning MEN om jag i framtiden skulle vilja byta till en braskamin istället.

Nu är ju min pipa både sned och har helsten halvsten från golv till innertak ungefär och sedan halv/halvsten uppåt så att det var knappt att få ned ett 110 klot så att då har jag 3 val att välja på antingen chansa att använda kanalen som den är + glidgjutning till pelletskaminen.

alt 2 använda ett 90mm instatsrör fast då utan möjlighet att kunna byta till en vedkamin.


Alt 3 strunta i pelletskaminen helt och satsa på en mindre braskamin + en luft-luft vp.

Alt ovan blir ju dyrast och grunnar som så här att för penga skillnaden så får man ju ett par års pelletsförbrukningar eftersom pelletskaminen lilla frö "bara" kostar 19-20k exkl installation, tillbehör.

Själva installationenkostnaden blir nog oförändrad eftter som den lejs bort oavsett pellets/ved kamin.


Hur hade ni resonerat eller valt?


Kan väl nämna att murstocken har ett antal år på nacken fast är täthetsprovad och hade endast läckage genom ett par fogar ovan yttertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.