Mikael_L
Hej.
Har nästan helt glömt bort kaminens tilluft, och imorgon måste grusbädden bli klar för att börja lägga frigolit, så nu brinner det i knutarna att få ett svar. :S
Så snäääälla, svara snabbt. :)

En kamin, av för tillfället helt okänt slag, som ska stå i vardagsrummet.
Dvs någon av de vanliga braskaminerna på marknaderna, det ska myseldas och stödelda de kallaste dagarna.
Jag kan tänka mig att det rör sig om en på något mellan 3 och 9 kW, mellan tummen och pekfingret.

Klarar jag mig med 75mm rör för tilluften?
 
Vad har kaminen för dim på tilluftröret ! Kan vara en god vägledning kanske.Lyssna med tänkt kaminleverantör.
Själv körde jag med 110 mm markavloppsrör (rostar aldrig)
 
Mikael_L
Hmmm, 110mm, hmmm.
Det var lite trist, dels har jag redan 75mm rör liggandes, sen blir det mycket mer trixigt pga av en radonslang som ligger ivägen samt mer grävande.

Jaja, allt går ju att fixa ...

På uppsidan så är ju 110mm markavloppsrör billigare, och 75 kan jag fortfarande lämna igen. :)

I denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/141549-luftfoerbrukning-vedkamin.html
Påstås en kamin dra ca 10-20 m3/timme. Jämför man det med 400-500 m3/timme som köksfläkten drar ut i sitt 125mm rör så kan man ju undra om inte 75mm borde kunna räcka???
 
2x75 som du kopplar ihop strax innan kaminen?
 
Mikael_L
När jag nu tänkt efter lite mer (och sökt och googlat lite) så inser jag att jag nog ska dra förbränningsluftsröret mellan isoleringslager 1 och 3. Så nu är det lite mer tid att tänka till.
Jag behöver inte bestämma förrän till lör morgon, gott om tid ... :cool:

Då blev ju problemet med radonslangen ett ickeproblem. ;)

Är någon av annan åsikt, dvs att det inte krävs 110mm rör utan klarar sig med 75mm kan ni gärna skriva lite här. Jag borde kanske också nämna att det rör sig om ca 4 meter.
 
100 mm spirorör i mellersta 100 mm isoleringen som du säger.
Då mynnar röret ut ovanför marken också.

Dra upp det i väggen bakom den blivande kaminen med en 90-gradersböj,
så behöver du inte fundera över exakt placering i golvet.
Många (alla?) kaminer har tilluftöppning alternativt underifrån eller bakifrån.

Men plaströr verkar osmart. Kaminer blir ganska varma.

Good luck! //KoW
 
om man nu har spirorör mellan frigolit lager hur ska det nu tåla högre värme?
fast det borde inte bli varmt i luftintag om det nu inte är felkonstruerat *stava*
 
Conturas tilluftsrör (som levereras med kaminen) är ca 75 mm
 
C
Rätt elmont, dom kaminer jag har tittat på har ofta haft 75mm intag, men ska trots det ha 100mm rör eller mer beroende på längd, tack vare tryckfallet.

Det handlar helt enkelt om att räkna ut vilken kamin man ska ha och därefter titta i dess installationsmanual.
 
Mikael_L
injonil skrev:
Det finns några trådar om detta redan!
Jag ska erkänna att jag kastade ut frågan först och letade svar sedan ... :blushing:
Berodde på den relativt sena timmen och behovet att få svaret redan under kvällen/natten.

Sen kan jag undra varför jag öht frågade, då vi nu satt och gjutit in 75mm rör. Fast de flesta (både forumister och installationsanvisningar jag hittat) förordar 100 mm ... :O

Men i slutändan blev det "man tager vad man haver" i kombination med tidsbrist som avgjorde.
Vi glömde dessutom bort röret när vi la lager 2 av friggen, så röret blev spårat in i översta lagret.

Tack för alla svar i vilket fall, även om jag gick min egen väg. (i framtiden inser jag väl - att det var dumt nog)
 
Äh, det gör nog inte så mycket med den typ av användning du tänkt dig. Sannolikt duger det, men i värsta fall så klarar sig inte kaminen riktigt på den tilldelade tilluften utan får sno lite av husets luft. Inte hela världen :)
 
Tilluftsrörets diameter beror på längden på röret.
Normalt brukar vara 100-125mm.
Därefter en övergång till 65-80 (på de flesta kaminer.)
 
Mikael_L
Jag tycker ju alltid själv det är trevligt med återkoppling, så jag tar mig själv i kragen här och lyfter en gammal tråd och berättar hur det blev.

Som redan sagts så satt jag till sist ner ett 4 meter långt 75mm PP avloppsrör och gjöt plattan.

Sen blev det en Handöl 32 kamin.
handol_32_liten.jpg

I installationsanvisningen till denna angavs att röret för tilluft måste vara 100mm om röret är mer än 1 meter långt - aj då!

Nåväl, vi monterade ihop allt. Där PP-röret slutar i golvets nivå så tar en kort slang av aluminium vid fram till kaminen. Ca 3dm lång, lite smalare, säg 65mm och isolerad med PU-överdrag. Denna levererades med kaminen. Ett insektsnät i mynningen utanför huset.
Kaminen har ca 6 meters skorstenspipa sen, rakt upp utan böjar.

Och jag upptäcker inte några problem att elda nu. Enda gången jag har tilluftsspjället öppet för fullt är vid tändning och ca 10-15 minuter efter. Sen eldar jag som regel med 1/3 - 3/4 späll, så någon brist på tilluft kan jag inte se att det är. 6 meters skorsten kan säkert hjälpa till lite, ger väl antagligen hyggligt bra drag.

Så det blev bara bra det här, trots 75mm rör.
I vårt fall i alla fall, med den kaminen och skorstenen.
 
  • Gilla
madnez
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.