Vi håller på med en tillbyggnad på gjuten platta som skall innehålla bl.a bastu och garage. Men hur göra med avloppet, jag hade tänkt dra avloppsrören så att änden mynnar ut mot det befintliga husgrunden, och sedan till våren bila upp golvet i tvättstugan och hoppas jag hittar en stam där att ansluta avloppet från garage och bastu. Låter det vettigt? Hur mycket lutning behövs till avloppet för att det skall fungera?
 
kan du inte ansluta till avloppsstamen utomhus??
lutningen skall vara 1cm/m
 
Angående lutning, så har jag för mig att ned till 5 promille är ok, även om man siktar efter 10 promille. För kraftig lutning är inte bra eftersom vattnet då tenderar att rinna undan och lämna kvar avlagringarna. Stora höjdskillnader är därför bättre att lösa genom att ha en brunn.
 
Tack och bock för svaren :), vi har tänkt om och senaste budet är att vi dragit ut garage avloppet (strax under kantelementet) så att den mynnar ut utanför plattan, därifrån fortsätter vi till stammen utanför huset. FRÅGA 1 ???-Duger det att 50 cm från plattan dyka ner i 45 graders vinkel till stamnätets nivå och där gå med ett rör till stamnätet, risk för frysning? FRÅGA 2 ???-Värmekabel, ca 10-15 meter, kostnad?
 
...en fundering till, jag leker med tanken på vad som händer om jag gör en QoD (Quick och Dirty) dyker ner i 45 graders vinkel i säg 2 meter och där anlägger en stenkista, för jag menar det vatten som kommer från smält snö eller biltvätt det kommer ju ändå ut på garage uppfarten vid blid väder eller sommartid :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.