Hej

Vi har fått besked från StadsByggnadsKontoret att man absolut inte får bygga carport som kommer för nära vägen. I vårt fall ca en meter från gatan.

Bygglovshandläggaren lutar sig mot en "trafiklag". Kan någon säga vilken?

Vi bor utanför detaljplan och är sista huset på en återvändsgata. Borde det inte gå att kompromissa?

Vid tidigare möte på SBK pratade vi med en annan arkitekt som sade att bygglovet inte skulle bli några problem tack vare ovanstående anledningar....

Någon som kan råda?

Tack på förhand
 
Om man får spekulera lite :)

Trafiklagen känner jag inte till men det kan mkt väl vara en flummig regel om sikt som kommunen tolkar som att ett visst avstånd ska finnas mellan gata och bebyggelse.

Jag tror inte att återvändsgatan gör någon skillnad. Sikt behövs även för de få bilar som kör där. Dessutom kan kommunen vilja ha möjligheten att fortsätta återvändsgatan om det nu är möjligt (även om det inte är möjligt nu kan avstyckningar eller annat kanske göra det möjligt i framtiden).
 
injonil skrev:
Om man får spekulera lite :)

Trafiklagen känner jag inte till men det kan mkt väl vara en flummig regel om sikt som kommunen tolkar som att ett visst avstånd ska finnas mellan gata och bebyggelse.

Jag tror inte att återvändsgatan gör någon skillnad. Sikt behövs även för de få bilar som kör där. Dessutom kan kommunen vilja ha möjligheten att fortsätta återvändsgatan om det nu är möjligt (även om det inte är möjligt nu kan avstyckningar eller annat kanske göra det möjligt i framtiden).
Sikt behövs även för de få bilar som kör där.
Eftersom gatan är helt rak med lätt lutning och inga anslutande vägar har jag svårt att se hur vi ska kunna skymma sikten. Carporten är tänkt att byggas med stolpar och ha ett överhäng ut mot gatan. Dvs stolparna kommer stå ca 3 meter in på tomten och taket kommer sluta ca 1 meter från tomtgränsen.

Idag när jag cyklade till jobbet såg jag på flera ställen garage som stod helt ut emot trottoaren. Dvs helt ute vid tomtgränsen. Vissa är gamla men flera garage är ju förhållandevis nybyggda. Vissa garage stod ju i områden som med största säkerhet var detaljplanerade eftersom husen var mer eller mindre identiska....



Jag hittade den här länken
http://www.ovanaker.se/download/18.5e6c2c42117ac00c7178000465/Bygga+nära+väg.pdf
Där står att säkerhetsavståndet vid 50 km/h är större än / lika med 3 meter. På vår gata är det blåskyltat 30 km/h. Med blåskylstat menar jag rekomenderad hastighet. Länken är ju inte riktad direkt till västra götaland men vägverket borde väl resonera konsekvent i hela landet kan man tycka. Bygglovshandläggaren pratade om 6 meter.....

Jag fattar ingenting. Tror ni vi har otur med handläggare och ska göra en ny ansökan om ett år istället och hoppas på en annan handläggare?
 
Hemmakatten
Som jag har förstått det hela så vill man ur trafiksäkerhetssynpunkt att en hel billängd skall kunna stå på och rymmas på garageinfarten innan själva garaget/carporten. Dessa 6 meter har jag sett som krav i många kommuner. Att det finns gamla garage och carports som enligt äldre regler står närmare gatan har ingen betydelse för ditt bygglov idag.

När vi byggde infart (från en länsväg med 70km) var kravet från vägverket att vi hade 8 meter plan väg just vid infarten. Man har alltså krav på att det inte får vara upp- eller nedförslut på mer än 20 cm de sista 8 m innan utfart. Vi hade dessutom krav på att ha god sikt 80 respektive 100 meter åt båda hållen för att få göra utfarten. Självklart har man liknande regler även för kommunala gator (vilket jag antar detta är).

Jag tror att du inte har någon större framgång med en ny ansökan om ett år.
 
  • Gilla
Hammis
  • Laddar…
Är det ett beslut som tagits på tjänstemannanivå, eller har det diskuterats i nämnden?
Det kan absolut bli en annan bedömning, om man ansöker igen, beroende på motivering till avslag. Men försök att ta reda på anledningen till avslag och ha bra motargument. Kan det vara så att carporten inte är snygg, grannar som motsatt sig det hela m.m.
Att skymma sikten låter luddigt, om du haft en 2m hög häck då?
 
man måste kunna baka ur carporten och kunna se trafiken innan man hamnar mitt i trafiken och där ligger kanske anledningen till avslag .....
kan ingen lag som stödjer min gissning .... bara sund förnuft :)
 
pbengtsson skrev:
Att skymma sikten låter luddigt, om du haft en 2m hög häck då?
Nu är det så att alla (de flesta?) kommuner har bestämmelser avseende häckar vid vägkorsningar (10 m vid hörntomts bägge sidor - max 80 cm hög häck), gång/cykelleder (5 m på bägge sidor - max 80 cm hög häck) samt vid garage/carportsinfarter - max 80 cm hög häck 3-5 m på var sida om in/utfarten.
 
drik skrev:
Eftersom gatan är helt rak med lätt lutning och inga anslutande vägar har jag svårt att se hur vi ska kunna skymma sikten. Carporten är tänkt att byggas med stolpar och ha ett överhäng ut mot gatan. Dvs stolparna kommer stå ca 3 meter in på tomten och taket kommer sluta ca 1 meter från tomtgränsen.

Idag när jag cyklade till jobbet såg jag på flera ställen garage som stod helt ut emot trottoaren. Dvs helt ute vid tomtgränsen. Vissa är gamla men flera garage är ju förhållandevis nybyggda. Vissa garage stod ju i områden som med största säkerhet var detaljplanerade eftersom husen var mer eller mindre identiska....



Jag hittade den här länken

Där står att säkerhetsavståndet vid 50 km/h är större än / lika med 3 meter. På vår gata är det blåskyltat 30 km/h. Med blåskylstat menar jag rekomenderad hastighet. Länken är ju inte riktad direkt till västra götaland men vägverket borde väl resonera konsekvent i hela landet kan man tycka. Bygglovshandläggaren pratade om 6 meter.....

Jag fattar ingenting. Tror ni vi har otur med handläggare och ska göra en ny ansökan om ett år istället och hoppas på en annan handläggare?
Länken som inte visades ovan;

http://www.ovanaker.se/download/18.5e6c2c42117ac00c7178000465/Bygga+nära+väg.pdf
 
Hemmakatten skrev:
Som jag har förstått det hela så vill man ur trafiksäkerhetssynpunkt att en hel billängd skall kunna stå på och rymmas på garageinfarten innan själva garaget/carporten. Dessa 6 meter har jag sett som krav i många kommuner. Att det finns gamla garage och carports som enligt äldre regler står närmare gatan har ingen betydelse för ditt bygglov idag.

När vi byggde infart (från en länsväg med 70km) var kravet från vägverket att vi hade 8 meter plan väg just vid infarten. Man har alltså krav på att det inte får vara upp- eller nedförslut på mer än 20 cm de sista 8 m innan utfart. Vi hade dessutom krav på att ha god sikt 80 respektive 100 meter åt båda hållen för att få göra utfarten. Självklart har man liknande regler även för kommunala gator (vilket jag antar detta är).

Jag tror att du inte har någon större framgång med en ny ansökan om ett år.
Att det finns gamla garage och carports som enligt äldre regler står närmare gatan har ingen betydelse för ditt bygglov idag.
För att slippa denna typ av uttalanden var jag noggrann med att skriva att det gäller BÅDE gamla och NYA byggnationer. Jag har på flera ställen sett helt nya byggnationer som ligger dikt trottoar. Ska man förutsätta att samtliga är svartbyggen? Knappast....
 
pbengtsson skrev:
Är det ett beslut som tagits på tjänstemannanivå, eller har det diskuterats i nämnden?
Det kan absolut bli en annan bedömning, om man ansöker igen, beroende på motivering till avslag. Men försök att ta reda på anledningen till avslag och ha bra motargument. Kan det vara så att carporten inte är snygg, grannar som motsatt sig det hela m.m.
Att skymma sikten låter luddigt, om du haft en 2m hög häck då?
Hej och tack för dina tankar :)

-Detta är ett prel. beslut som kommit från arkitekt på stadsbyggnadskontoret. Med preliminärt menar jag att hon blev väldigt osäker när vi ifrågasatte vad hon grundar sina då väldigt tydliga åsikter på. Tydligen var inte allt så självklart längre.... Anl till avslag var som sagt någon trafiklag som gällde. Det är alltså den som finns i pdf ´en högre upp. Där står att hela beslutanderätten ligger på kommun men att vägverket önskar att hänsyn tages till deras säkerhetsaspekter.

-Ang grannarna vet dom ingenting och behöver heller inte så göra förrän vi fått bygglov. Då har dom tre veckor på sig att opponera sig.

Att skymma sikten låter luddigt, om du haft en 2m hög häck då?
Det här är bra poäng. Om min utfart ligger vid tomtgränsen och grannen har en häck som går helt ut till gatan. Då är allt helt okej!!?
 
gaia skrev:
man måste kunna baka ur carporten och kunna se trafiken innan man hamnar mitt i trafiken och där ligger kanske anledningen till avslag .....
kan ingen lag som stödjer min gissning .... bara sund förnuft :)
Såvida inte ditt förarsäte är tre meter högre än alla andras är detta omöjligt. Dvs ren teori och ganska långt ifrån praktik och sunt förnuft. Ponera att du, som jag skrev i mitt tidigare svar, har din bil upp emot tomtgänsen där grannen drivit upp en fantastisk tät och fin tuja-häck. Denna häck går helt ut till tomtgräns. Hur ser du då när du ska backa ut bilen?

Till faktan hör också att vi diskuterar en carport och inte ett garage. Det är ju i praktiken ett tak. Såvida man inte är orolig för nedfallande satteliter vet inte jag vad ett tak ska kunna skymma för sikt som är relevant för bilkörning.
 
yonna skrev:
Nu är det så att alla (de flesta?) kommuner har bestämmelser avseende häckar vid vägkorsningar (10 m vid hörntomts bägge sidor - max 80 cm hög häck), gång/cykelleder (5 m på bägge sidor - max 80 cm hög häck) samt vid garage/carportsinfarter - max 80 cm hög häck 3-5 m på var sida om in/utfarten.
Detta låter ju bra alltså. Jag har inga som helst problem med lagar och paragrafer utan tycker tvärtom att de behövs. Mitt problem uppstår när inser att det är nerkladdad text istället för efterlevd verklighet.

Om jag förstår det hela rätt, så ska grannen alltså klippa ner sin häck till 80 cm 3-5 m från min utfart som skulle kunna vara hans/min tomtgräns?

För varje exempel du tar fram där det efterlevs kan jag utan ansträngning ta fram 100 exempel där det inte efterlevs!

Precis lika troligt som att alla som byter fönster anmäler fasadändring till SBK. Speciellt då dom som inte är detaljplanerade..... Yeah right!
 
Du är alltså i själva verket inte intresserad av vilka regler som gäller?
 
injonil skrev:
Du är alltså i själva verket inte intresserad av vilka regler som gäller?
Jo självklart är jag det. Frågan är bara vilka regler som "gäller"? Ska man se reglerna mer som en vision, typ nollvisionen?
 
Tycker fortfarande att avslaget är luddigt, ring vägverket och tala om hur kommunen reonerade, de kommer nog också att tycka att det hela var lite väl hårt tolkat utifrån skriften ovan.

Låter som du fått en ganska grön handläggare som vill ha hängslen och livrem för att inte göra fel. Se om du kan komma i kontakt med en mer erfaren som varit med förr. Eller så är det tvärt om du har råkat ut för den suraste som finns.

Ring vägverket för att så mer info, de är ganska bra att ha att göra med.

Ang häckar och höjd så har vi i min kommun endast krav på att i korsningar skall häcken vara max 80 cm hög 10 meter åt varje håll. Inget om utfarter m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.