Hejsan.
Jag la ut fröna för precis 2 veckor sedan nu.
Weibulls Extra Green. Nu ser det ut som på bilderna.
Jag undrar om jag skall vara nöjd med resultatet?
Sen gärna någon med lite tröstande ord.

Vad jag förstår så skall jag nog vara ganska nöjd med att
överhuvudtaget ha fått upp några strån. Kom efter bara några dagar och satte fart
mera efter 6 dagar.
De flesta verkar få vänta 2 veckor med extra green efter vad jag har läst.
Har även läst att extra green kommer upp i tussar. Är det så?

Det har inte regnat en droppe sedan jag sådde så det blir till att vattna 4 tim per tillfälle.
Ibland lite på dagen oxå. 4 kubik per vattning går det åt har jag sett. Mycket känns de som.
Ger inte så stor effekt. Vet att vissa avråder från det.

Hur som helst. SKALL JAG VARA NÖJD MED RESULTATET EFTER 2 VECKOR?
 
  • IMG_1654.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1655.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan komma med ett lugnande eller mindre lugnande svar?
Jo men det är jag övertygad om men alla här är väl ute och klipper/gödslar/myser på sina fina gräsmattor. Men jag är inte bitter. :D
 
Jag köpte färdig och rullade ut den, perfekt resultat trots undermåligt jobb med underlaget :blushing: därför har jag en fin-fin gräsmatta och vet inte alls hur man gör när man sår ;)
Men eftersom ingen kommenterar så får Du här min reflektion. Jag tycker inte att Du ska vara nöjd, det växer ju riktigt bra fläckvis så rimligtvis borde hela ytan har lika mycket gräs om alla frön var ok och Du har samma goda jordförhållanden överallt och Du har vattnat lika mycket överallt. Så nåt är knas om Du frågar mej?

När det gällde den färdigrullade som jag la sa säljaren att man inte kunde vattna för mycket de första 14 dagarna, kanske gäller samma när man sår och det har varit inte så mycket regn här där jag bor så vattna mer är ett råd.
 
jag har inte så bra koll på gräsmattor men vi kompetteringssådde en gräsmatta efter mossbortagning, var 100%mossa på sina ställen.

det tog säkert en månad innan det var någerlunda med gräs på alla ställen men snabbt går det inte. dock är denna matta delvis i skugga. gör nog en del det med.
 
Gräs sår man på hösten i augusti-sep inte i JULI. Nu kan du vattna dig blå och du kommer ändå ha problem med uttrokning av gräset. Ingen ide att vräka på mycket vatten åt gången utan det är ytan som du behöver skydda mot uttorkning konstant. Ofta och lite alltså. Dock helt omöjligt i princip med den temperatur och solinstrålning som är nu.
 
Jag kör med odlingsduk och vattnar lite varje kväll och 2-3 ggr på helgerna efter 3 v har jag fått lite gräs. Det viktigaste är att fröna hela tiden är fuktiga. Finns ingen anledning att vattna mer innan gräset har tagit sig
 
"Jag kör med odlingsduk och vattnar lite varje kväll och 2-3 ggr på helgerna efter 3 v har jag fått lite gräs. Det viktigaste är att fröna hela tiden är fuktiga. Finns ingen anledning att vattna mer innan gräset har tagit sig."

Hejsan.

När du skriver att du fått lite gräs hur menar du då? Har det kommit upp jämnt eller är det fläckigt? beskriv.

Är det ingen som sått med Weibulls Extra Green och har lite koll??
 
Hur mycket gräset gror beror på en mängd faktorer så det är omöjligt att säga om det är bra eller inte. MEN om du läser på paktetet så står det när sådd ska ske, och det är inte mitt i sommaren. Det är för varmt och det är mycket svårt (omöjligt) att hålla rätt fuktighet i jorden för att det ska gro bra nu.

Mitt råd är att du vattnar under kväll natt (dagtid är inte lönt), se hur det ser ut fram i höst och efterså om det finns kala partier. Gräs växer när det är över 8 grader.
 
Jag har använt Weibulls Extra Green med liknande resultat som ditt mao knappt ett skit som har kommit upp... Så jag ska prova med något annat. provade på höst våren och sommar men inte fan växer det något... katterna använder min gräsmatta som kattlåda nu... :@
 
_chrille_ skrev:
Jag har använt Weibulls Extra Green med liknande resultat som ditt mao knappt ett skit som har kommit upp... Så jag ska prova med något annat. provade på höst våren och sommar men inte fan växer det något... katterna använder min gräsmatta som kattlåda nu... :@
Men detta har jag ju fått upp på 2 veckor. De flesta säger ju att de knappt sett stråna efter 2 veckor när de sått med extra green.
Har märkt att det växer där som jorden är som lösast och behåller fukten längst. Kanske tar längre tid för det att komma upp där det är packat.
Har ganska stor tomt så kan inte komma ifrån att jag måste gå på "gräset".

Egentligen var jag inte orolig när jag starta tråden utan vill mest försäkra mig. Om jag bara visste vad jag gav mig in på. :p
Nää men det finns gräs på varje kvadratmeter så där det är glest börjar det se ut som de gjorde på de fläckarna som är gröna nu efter 6 dagar.
Jag tror det tar sig.

Har redan räknat med att stödså inom kort.

In mer mer kommentarer. De är uppskattade men vissa som inte har någon som helst aning får gissa någon annanstans tack.
 
Jag sådde med extra green förra våren och jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog men lång tid tog det för det att komma upp, iofs hade vi en väldigt varm och solig vår förra året så det är ju liknande väder som nu. Ha tålamod för nu har jag gräs iaf.
På baksidan sådde jag med deras skuggräs och det tog sig mycket snabbare så det är nog extra green som är väääldigt långsam.
 
Hej!
Vi sådde med extra green för 6 veckor sen och har nu klippt och gödlsat för första gången. :) Det tog 2 veckor innan vi såg små fjun komma upp men när sen värmen kom ordentligt så tog det fart. Vi fick lära oss att det mest kritiska med vattningen var när fjuna börja komma upp för då behövde den verkligen vatten. Såg direkt var vi missade att vattna...men det har inte behövts några mängder - bara fuktat det hela på kvällarna!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.