Var på en loppis idag och ramlade över ett litet träschatull som innehöll någon variant på mikrometer. Kopiöst hög "fingerspitz-gefühle", sagolik härlig "gång" på mätskruven, etc...

Jag var bara tvungen att köpa den, och en "tjuga" fattigare vandrade jag nöjt ut till bilen med schatullet i handen :)

Ingen tillverkare, ingen märkning alls, en del av småprylarna i schatullet ser ut som svarvstål(?), sen ligger det en liten ihopfällbar lupp i mittenfacket, och till vänster till den en massa precisionstillverkade små "cylindrar". I översta facket ligger ett "virknålsliknande" verktyg.

Men vad har jag köpt? Någon som har några idéer?

Cheerio!
/Rikard
 
  • mikrometer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kikat lite närmare på schatullets innehåll och det runda facket till vänster innehåller distanser av olika längd som ska sitta längst till vänster i bild på själva mätverktyget. Troligen för att mäta saker av olika längd...

De tre svarvstålsliknade delarna till höger undrar jag om dom över huvud taget ska höra till verktyget... Dels så ryms ett av dom inte i sitt "lilla fack" utan måste ligga i det långa faket upptill... Och ett ryms nätt-o-jämnt i sit fack...

/Rikard
 
Vet inte vad det är ....men ett spännande fynd! mätinstrument för att mäta tjockleken på en metalltråd?
Du får leka med den och finna ut vad den duger till :)
gaia
 
Kanske ett kalibrerings-/justerings- verktyg till någon maskin?
 
Hej,

Du det där var knepigt. Jag är inne på samma linje som ovanstående är.

Det ser ut som om mikrometern sitter i en jigg av eloxerad/anodiserad metall?! Det är dessutom sannolikt så att det mesta inte tillhör denna satsen. I de tre facken till höger bör ligga utbytesmothåll som sätts till vänster i jiggen för att kunna mäta toleranser i facken som syns mellan anhåll och mikrometer. I de två runda vete tusan men i satser av denna gamla fina kvalitet brukar rengjörings och underhållsverktyg inkluderas så det är en möjlighet.

Jag får känslan av att det är ngn form av kalibrerings/kontrollstation för verktygsmakare eller vid tillverkning av passbitar odyl.

Så där då har jag skickat ut en kvalificerad gissning :cool: som kan vara helt uppåt väggarna :wow:

//
Håkan

edit: möjligen en äldre variant av detta, vilket gaia nämnt:
http://www.mitutoyo.com/TerminalMerchandisingGroup.aspx?group=1580
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.