Krayman skrev:
Pratade med banken, dom kräver en besiktning för att vara med på finansieringen. Det har jag stor förståelse för, men har dom rätt att göra det? Är det krav från bankerna att besiktning skall vara genomförd innan köp blir av?
Märkligt, då ligger du kanske på gränsen? Banker finansierar ju även obesiktigade hus med friskrivningsklausul, så något absolut krav är det väl inte.

Bankerna får säkert göra vilka kreditbedömningar de vill, det är nog bara lagar om diskriminering som sätter stopp.
 
MH - Nej vi ligger absolut inte på gränsen... vår ekonomi klarar ett lån på 3 miljoner enlig vår bankman, detta med god marginal. Du kanske menar på husets slutgiltiga värde efter renovering, där kan man diskutera om det är på gränsen.
 
Vi som bank har rätt att ställa de krav vi vill nästintill utom om det anses vara av diskriminerande skäl. Det finns kunder som skulle kunna få ett rent blancolån med vanlig bolåneränta medan i andra änden har man kunder som "tvingas" lägga en rejäl kontantinsats eller kanske tom nekas lån.

Tyvärr måste man ju säga att 200 är inte någon större renoveringsbudget tom om man aldrig behöver anlita utomstående hjälp. Men är huset intressant nog så finns det väl inga alternativ annat än att skippa besiktning ni också och finna en bank som kan låna ut till er....

Hoppas jag inte trampar på en öm tå men MH har tyvärr troligtvis rätt, har banken satt upp kravet att ni ska besiktiga så måste de anse att eran säkerhet och husets säkerhet inte är tillräcklig säker utan besiktning så därför kräver de en sådan även om jag tycker det är ett tveksamt krav. Att eran ekonomi klarar ett högre lån med troligtvis en god säkerhet behöver nödvändigtvis inte betyda att den klarar ett lägre med stora oförutsedda utgifter och troligtvis lägre säkerhet

MVH Lorant
 
Kinglolle/Lorant,

Ditt resonemang låter vettigt men låt mig vara tydlig med hur vårt läget ser ut.

- Vårt tak för köpet på detta renoveringsobjekt är 1,5 milj.
- Vårt tak efter renoveringen är 2,5-2,6 milj. Så renoveringen får kosta 1 milj till 1,1 milj.

- Vår kontantinsats är 250k. Vi behöver max lägga 150 000kr om slutpriset blir 1,5.

- Vår sammanlagda inkomst efter skatt är 45k, 47k med barnbidrag. Vi har 2 barn, inga lån.

- Nu till mitt resonemang. Om vi får huset för 1,3milj, så har vi 200k extra för det extraordinära som skulle kunna hända om vi råkar ut för något som besiktningen skulle upptäckt.

Om ni som bank skulle agera mer affärsmässigt och mindre som försäkringskassa så ser man klart och tydligt att denna affär kan gå hem. Jag säger inte att den gör den men den KAN gå hem med stor chans.

Tycker bara att en bank kan se lite mer affärsmässigt på saker och ting. Jag har ni kontaktat en annan bank och för dem verkar det inte som ett problem.

Hursom, det lär hända mycket imorgon. Jag återkommer.


Krayman
 
Hej. Min mening var inte att vara försäkringskassamässig som du kallar utan just affärsmässig. Då jag inte har hela din kredithistorik och inte så mkt info om huset blir allt en spekulation.

Eran ekonomi räcker säkert till men vissa banker är mer riskbenägna eller ser mer osäkerhet i huset som säkerhet.

Skönt att ni hittade en bank som tycker att affären är givande och lycka till. Inte orimligt att räkna hem affären eller om ni kanske väljer att riva och bygga nytt på tomten....

/lorant
 
Hemmakatten
Jag skulle tveka väldigt mycket att köpa ett hus som man inte fick/kunde besiktiga. Inte ens säljare med hus som säljs med friskrivningsklausul nekar en besiktning.

I värsta fall är huset mögelangripet på så sätt att enda vägen ut är att riva huset och bygga nytt. Att ha 200' i "reserv" för oförutsedda renoveringar är som sagt ingenting (eller väldigt lågt räknat) i detta sammanhang.

Jag skulle inte köpa detta hus.
 
Tack för kommentarerna så långt. Som sagt, det finns köpare till varje hus, banker till varje investerare...

//Krayman
 
Jag är en av dem som budade mitt hus med tillägg ingen besiktning, ingen flyttstädning, överlåtelse samma dag om önskas samt lånelöfte klar (Hade inget lånelöfte...) så säljarna tog mitt bud även de fått högre.
Huset var dödsbo och haft 1 ägare i 60 år. Ägaren var murare som byggde detta huset. Jag tittade på huset i 3 min. Det räckte. Efter köpet tog jag dit besiktningsman. Anmärkningar: Några fönster ruttna, inget brandlarm, huslarm, ej godkänd lås på ytterdörr, torra el-kablar (tjära)... Ja, det var de anmärkningar som fanns.
Efter 3 år i huset där 80% av renoveringen är gjord har jag ej stött på nåt oväntat.
Så jag vet ej hur väl pass renoveringsbehov huset har som Krayman tittar på men har Krayman tidigare erfarenheter av hus?
 
Krayman skrev:
Kinglolle/Lorant,

Om ni som bank skulle agera mer affärsmässigt och mindre som försäkringskassa så ser man klart och tydligt att denna affär kan gå hem. Jag säger inte att den gör den men den KAN gå hem med stor chans.

Krayman
Det är ju det du skriver ovan som är pudelns kärna ur bankens perspektiv. I nuläget kanske huset inte alls är värt de pengar du vill låna upp och varför skulle banken då spekulera i att det kanske kan bli värt mer i framtiden, de har bara ditt ord på vilka renoveringar som skall göras och det väger mycket lätt i det här sammanhanget...
 
Coolman skrev:
Jag är en av dem som budade mitt hus med tillägg ingen besiktning, ingen flyttstädning, överlåtelse samma dag om önskas samt lånelöfte klar (Hade inget lånelöfte...)
Ägaren var murare som byggde detta huset. Jag tittade på huset i 3 min. Det räckte.
:) det är på något sätt mycket enklare att köpa ett gammalt stenhus .... mindre riskfyllt även för nybörjare , tycker jag :).
Hoppas att TS får sitt hus och klarar renoveringen utan kostsamma överraskningar.
gaia
 
Tack Gaia, jag det är ett hus av beton och sten... så fukt skulle vara den största boven antar jag.
 
Krayman skrev:
Tack Gaia, jag det är ett hus av beton och sten... så fukt skulle vara den största boven antar jag.
Lycklige du som kan köpa ett stenhus!
Fukt i betong är ju ingenting jämfört med fukt i trä :). Det enda som jag skulle kolla noga är sättningar och stora sprickor, reparationer i grunden och väggarna som kan tyda på att huset glider iväg :). Står det stadigt på plats så är det ju perfekt :). Att stabilisera ett hus som rör på sej kontinuerligt är dyrt - pålning, förstärkningar i grunden osv.. Sättningar som stannat av är oftast mindre farliga.

Vi köpte ett 80 år gammalt tegelhus och det vi hade problem med var skador som orsakades av renoveringar med moderna material och metoder typ plastfärg och plastmattor i källaren och för mycket ventilation på vinden som håll på att ruttna. Åtgärder var billiga om man vågar putsa själv :).

Hoppas du låter dej inte skrämmas av att färgen har flagnat av på väggarna i källaren :). Oftast är det bara omputsning+ rätt färg som löser problem med fuktiga murade väggar om det är inte så att vatten rinner in varje dag det regnar.

Ta med dej en murare till hjälp när du ska titta närmare på huset. En snickare vet oftast ingenting om stenhusproblem och ser ett fönsterbyte men missar murverkets kvalitet och skick :). Samma gäller när huset blir ditt - välj rätt material, rätta metoder och rätta hantverkare till renoveringar :).
Lycka till!
gaia
 
Nu har vi vunnit budgivningen! Högt spel men man lever bara en gång :)
 
grattis!
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
grattis!

X2 d^_^b äntligen slipper Du ligga och lata dej på fritiden :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.