Har nyligen flyttat in i hus med en vedspis och håller på att lära mig om hur mkt ved jag kommer förbruka och hur jag ska hantera den ved jag hugger tills den till slut hamnar i vedbon.
Tumregel 1 som jag fått lära mig är att hugga sin ved före påsk och in i vedbon till midsommar. Har mätt veden med fuktmätare och den ligger mellan 14-22 %.
Kan man trava sådan ved i sin vedbo och den torkar ytterligare ( den veden kommer ligga minst ett år till ). Vedboden har panel men man ser genom den, kanske glipor på 1-2 cm mellan brädorna.
Anledning till frågan är att en arbetskamrat till mig sa att man skulle vara försiktig med att stapla fuktig ved i en vedbo för att den skulle kunna börja "koka" enl honom.
Bad honom att utvekla men han sa att det bara är så.
Hoppas kunna få lite kött på benen så att jag skulle kunna diskutera vidare med honom ang detta för jag tror han har fel. Men annars har jag det:D.
Vi får se.
 
Om man vill att den fuktiga veden skall torka så skall man stapla veden i snygga prydliga högar. Lägger man veden i en stor hög så torkar den i princip aldrig.
Fråga din arbetskamrat hur man ska torka och förvara ved, så det inte börjar koka...
 
Man klyver och lägger den i en hög, sen staplar man det yttersta lagret vartefter det torkar, lämnar Du bara högen blir det som MoparMikke (va då för Mopar? :)) skriver aldrig torrt inne i högen. Vedboden ska ha väggar som det blåser igenom det är bara bra, när jag eldade med ved hade jag inga väggar alls, bara tak och en press på den mest utsatta sidan.
 
Kokar? Har jag aldrig hört talas om. Det är ingen fara alls att stapla sådan ved i vedboden, speciellt inte när du har sådana glipor mellan brädorna.
 
Vore ju bra om veden kokade, då skulle man ha torr och fin ved på nolltid :)
 
Har som sagt försökt att få något mer utförligt svar av honom men inte fått något.
Har gått på lite hårdare, eller rättare sagt oftare, och försökt få ett svar men han vill inte förklara det nå ytterligare för mig;).
Hur som så ligger den mesta veden i vedbon nu. Men det var en varm helg att bubba in den på.
Hur mkt skall man hålla på att veden ska vara inne i vedbon till midsommar eller kan den ligga ute till sensommaren och torka ändå?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.