Jag skall ta bort min gamla rostfria diskbänk och montera en massiv träskiva med en liten diskho.
När jag tittade på den gamla diskbänken så såg jag att den hade en liten kant som går upp bakom kaklet.
Hur gör man för att få bort diskbänken utan att förstöra väggen bakom?
 
Du nämnde i förbigående "en liten diskho". Du har säkert en diskmaskin som gör det mesta jobbet. Vad du inte får in i diskmaskinen är bakplåten, gjutjärnsgrytan, stekpannan och syltgrytan. De vill du diska för hand. Men det blir ruskigt slabbigt med en LITEN diskho. :)
 
Du måste bita i det sura äpplet. Det gör du genom att knacka bort den nedersta kakelraden. Detta gör du  i fogarna och väldigt försiktigt. Knacka med en liten mejsel och bara i fogarna runt kalkelplattan. Du har stor chans att förstöra kaklet så hoppas att du har extra plattor att tillgå. Sedan får du slipa lossa fixen på baksidan av plattorna med en sandslipskiva till en vinkelslip. Detta gjorde jag och det gick bra, förutom 2 förstörda plattor i varje hörn. Det går med var försiktig bara.
 
Om du ändå skall byta diskbänk/diskho så är det väl läge att ändå investera lite i nytt kakel. Det nya kaklet ger ju det verkliga lyftet!!!

Lite diskho och träbänk... Snyggt ett tag men inte efter ett par år! Skulle aldrig hamna i mitt kök, en modefluga som snart försvinner i takt med att träbänkarna svartnar... Köp en rejäl plåtbänk! Jag har 240cm glänsande vacker och åldersbeständig bänk!

P.S. Akta dig för Intra's korgventiler! Urkassa, en sån bänk sitter INTE i mitt nästa kök! D.S.

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.