Jag undrar om någon har några bilder på bänkskivor som är kaklad?Och är det någon som har erfarenhet av att ha så hemma?
 
Att använda kaklade bänkskivor är vanligt i Sydeuropa.
Idag kan man impregnera fogen så att den står ut bättre mot fläckar och smuts.

Här hittade jag några bilder från spanska kakeltillverkare.

amb_sanremo_60.jpg
vivar_det.jpg

Nästa bild är glaskakel i storlek 15x15

amb4_det1.jpg
 
Jag har bott i sådana hus under semestern i sydfrankrike några gånger.

personligen är jag inte så förtjust i det. En kakelyta är för det mesta ganska ojämn, om man ex. blandar till en sallad i en glasskål, så står den liksom och vickar mot plattorna, den står aldrig helt jämnt. Man får en känsla av att det snart går en flisa ur den.

Jag föredrar jämna hyffsat lättskötta ytor. Även fogarna var lite problem när man skulle torka av den. Smulor fastnade ofta där och behövde ett extra svep med trasan.

Nu har jag bara bott en vecka i taget i sådant kök, mycket möjligt att man vänjer sig.

Däremot så kan det vara väldigt snyggt.
 

Hej,

detta är vanligt i USA också, iallafall i kalifornien där jag bodde med kaklad bänk i nästan tre år. Jag skulle aldrig få för mig att skaffa det. Det är grymt opraktiskt. Inte nog med att fogen blir missfärgad(tydligen kan man behandla den för att slippa det problemet), det är ojämt som i tidigare inlägg. Dessutom är det inte så lätt att torka av en sån yta, brödsmulor och annat smått fastnar lätt i fogen. Det är grymt irriterande...

Personligen tycker jag inte det är så snyggt heller men smaken är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.