Vi skulle bygga ett stenhus för att slippa alla problem gamla hus och särskilt med trähus. På vägen gick något väldigt fel och nästa vecka skriver vi på ett gammalt timmerhus. :)

Det har varit bebott fram till nu och stommen verkar bra men har ett smärre problem: Grunden har gett vika. I moderniseringsivran har någon gjutit betong utanpå stenarna huset står på. Utan armering. Problemet är att betongen hållit kvar fukten mot syllen, vilket fått den att ruttna bort. Därför har huset rört sig, vilket ihop med frostprängning och etc fått grundstenarna att flytta sig utåt. Självklart har betongen då spruckit och ramlat loss. Alltså måste vi inte bara byta syllen utan också göra om grunden.

Funderar på att slå tre flugor i en smäll: Stommen är i sextums timmer, klädd med panel. Vad tror ni om att spika, skruva eller dymla fast ett varv nya timmerstockar utanpå huset ett eller två varv över syllen; Sedan lyfta i detta nya varv med domkrafter och samtidigt rikta huset rakt igen. Såga bort syll. Göra i ordning grunden igen, gräva bort eventuell mullbänk utifrån. Linjera upp stenarna med det nya utanpåliggande varvet. Lägga på syllpapp. Därefter skjuta in ny syll runt hela bestående av två på bredden ihopsatta stockar som i ytterkant linjerar med det nya varvet.

Sedan tilläggsisolerar man väggen lika tjockt som den nya syllen sticker ut, på med vindpapp och panel. Flyttar ut fönsterna för att sitta på samma avstånd från panelen som tidigare. I teorin borde man då ha skyddat timmerväggen, fått vettig isolering och en fasad och grund som ser ut som om de vore ursprungliga.

Berätta var jag tänkt fel!
 
Hur kommer belastningarna att fördelas då, om du får en syll som inte ligger rakt under resterande del av timmerstommen, utan snarare utanpå? Har jag missuppfattat dig, eller? Även om du 'sätter tillbaka' syllen efteråt, tror jag det är nog så svårt att lyfta ett timmerhus i en påspikad stock, behövs kraftigare fastsättning.

I övrigt är det görbart, men ett hästjobb.
 
Kanske idé att inspektera bjälklagen och grunden också innan ni skriver på.
 
Vad är det för taksprång? kan bli för dåligt och det brukar att se konstigt ut när man isolerar på utsidan på gamla hus (min åsikt). Varför inte ett traditionellt syllbyte och återställa originalgrunden?
 
Nu är Henrik inte längre huslös! Påskrivet och klart igår.

ceson skrev:
Vad är det för taksprång? kan bli för dåligt och det brukar att se konstigt ut när man isolerar på utsidan på gamla hus (min åsikt). Varför inte ett traditionellt syllbyte och återställa originalgrunden?
Eftersom panelen ändå ska bytas (en blandning av panel och masonit med läkt) och fönster ska ut för renovering medan ytterdörren ska bort (gabondörr som ytterdörr...) så åker ju ändå allt. Tanken är att man inte ska kunna se att huset är tilläggsisolerat. Fönster djupt in, minimalt takutsprång och så vidare tycker jag personligen ser illa ut.

Takfötterna är vackert utskurna, likadana som det intilliggande härbret. Dessa vill jag behålla. Men eftersom takstolarna har vissa skador och vi vill lägga på ett par varv så att övervåningen blir lite mer användbar så går det ju att renovera och anpassa måtten. Då skulle huset bli 1 3/4 plan, precis som härbret och flera andra hus i trakten.

Men jag funderar vidare, ni har kanske rätt i att ett vanligt syllbyte är lättare.
 
Du skriver inte vilka grundstenar det är som rört på sig och fallit ut. De enda grundstenar som är riktigt viktiga på timmerhus är dem som knutarna står på. Det är dessa som bär upp huset. Övriga grundstenar är i princip bara utfyllnad. Tänkte att om du har tur så är det på så att det bara är utfyllnadsstenarna som flyttat på sig och då är det mer en fråga om att peta tillbaka dem på ett snyggt sätt, men det har ingen betydelse för huset konstruktivt. Däremot måste du ju i vilket fall byta syllen.

Din tanke om att lägga på ytterligare stockar utanför för att byta syllen låter komplicerad. Jag skulle nog först och främst se till att byta syllen och sen tar ev. tilläggisolering senare. Låter som det blir tokigt mycket jobb annars på en gång.
 
Timmerhuset vilar på sina knutar normalt sett. Om du behöver fixa eller byta med grunden ser du till att stoppa in en järnbalk av lämplig dimension under huset och lyfter denna/paller upp den med hydrauliska domkrafter av lämplig dimension. Då kan du kontrollerat höja huset några cm eller vad som krävs och sedan fixa din grund innan du sätter ner huset igen där det stod.
 
Macarus skrev:
Du skriver inte vilka grundstenar det är som rört på sig och fallit ut. De enda grundstenar som är riktigt viktiga på timmerhus är dem som knutarna står på. Det är dessa som bär upp huset. Övriga grundstenar är i princip bara utfyllnad. Tänkte att om du har tur så är det på så att det bara är utfyllnadsstenarna som flyttat på sig och då är det mer en fråga om att peta tillbaka dem på ett snyggt sätt, men det har ingen betydelse för huset konstruktivt. Däremot måste du ju i vilket fall byta syllen.
Jag gillar tanken. Vi har slagit bort en del betong och dragit fram en lång sten som inte stödde någonting. Det stämmer som du säger, huset vilar bara på stenar i hörnpunkterna och under hjärtväggen. I ena hörnet är det tyvärr så att alla stenarna rört sig. Men, den bra nyheten är i så fall att projektet blir mindre.

Huset är tydligen ganska kallt enligt folk som bodde där på tiden det begav sig, därav att vi vill isolera. Historier om bottenfrusna vattenhinkar och fastfrusna kuddar avskräcker.
 
Huset har nog inte blivit kallt av att det saknar tilläggsisolering utan av drag, särskilt golvdrag. Ska man ändå göra så stora renoveringar som ni är det kanske ändå möjligt att snyggt få till en isolering. Välj i så fall lin eller ekofiber, lättast med lin. Blanda inte in nån stenull i bygget och täta inte huset annat än med vindpapp.

Att det bara är stenarna under knuten som bär är väl en sanning med modifikation. Vårt ena hus är väl ca 11m långt, och det verkar osannolikt att det skulle burit fritt över den sträckan. Ett par större stenar finns i alla fall på vägen varför jag gissar att det är fyra bärpunkter och inte två i det fallet. Att det däremot är fyllningar emellan är ju helt sant.

Sen har det hänt att stenar som burit tidigare inte gör det nu pga sättningar och liknande, det måste man undersöka.
 
Skaffa ett antal 20-tons domkrafter, finns på Biltema. Borra hål i timmret, sätt fast grova upprätstående bjälkar med grov genomgående bult/gängstång och lyft. Ta ur fönster och dörrar först. Var mkt försiktig, det är enorma krafter. Hemma hos oss sproingade en 20-tonnare rakt ut på timmermannen då underlaget inte var säkrat, han hade tur som bara fick ett blåmärke på höften.

Men allt går bara man har gott om tid och tålamod. Syllstocken är oerhört viktig, inte läge att fuska eller göra några egenhändiga kompositioner. Gör rätt istället. Leta på blocket efter stockar som är fullängd på huset om det är möjligt.
 
Med tanke på husets proportioner brukar det , som sagt, bli snyggast att väggisolera befintliga timmerhus invändigt. MEN ett gott tips är att lägga vindtätt skikt utvändigt, heltäckande över hela fasaden framför både trossbotten och mellanbjälklag.

Ingreppet kräver ny fasadpanel, men man slipper golvdrag. Och man behåller husets ursprungliga yttre skönhet.
 
Jag skulle verkligen inte börja med tilläggsisolering. Knacka bort betongen, laga befintlig grund, gräv ut de stenar som satt sig och gjut under dem och sätt tillbaka dem. Bytt syllen, ta upp och isolera om golven. Täta allt drag. Isolera uppe på vinden.
Bo ett år och avgör sedan om det behövs tilläggsisoleras i väggarna. Jag skulle tro att ni kommer fram till Nej, ta pengarna och åk på semester istället.
 
Ahlbom skrev:
Jag skulle verkligen inte börja med tilläggsisolering. Knacka bort betongen, laga befintlig grund, gräv ut de stenar som satt sig och gjut under dem och sätt tillbaka dem. Bytt syllen, ta upp och isolera om golven. Täta allt drag. Isolera uppe på vinden.
Bo ett år och avgör sedan om det behövs tilläggsisoleras i väggarna. Jag skulle tro att ni kommer fram till Nej, ta pengarna och åk på semester istället.
Vi har börjat med att reparera en byggnad brevid byggd på samma sätt som huset. Med tanke på hur mycket arbete det visat sig vara lutar det nu åt att vi river huset istället och bygger nytt. Nåja, nu närmar sig vintern och vi har gott om tid att fundera innan vi kommer tillbaka till sommaren.
 
Visst är det en del jobb att byta syll, rikta kåken och lägg om golven, men jämfört med bygga nytt så är det en bråkdel! Hur mycket hade ni tänkt göra själva?
Kolla annars med en timmerman från trakten vad det skulle kosta att byta syllen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.