Hej,

Vår ugn slutade just att fungera, det konstiga är att spisplattorna fortfarande fungerar. Vad kan felet vara? Har detta något med säkringar att göra?

Tack!

 
Vi är förståss helt säkra på att inte bara lampan gått... :)
 
Fredrik,

Helt klart en befogad fråga, men tyvärr!
 
Man kan ju lyfta på locket och kolla så ingen kabel ser skadad ut. Bryt för guds skulle strömmen först. På min gamla spis fanns det skruvar på sidorna. Sen var det bara att lyfta hela hällen rakt upp och kika ner...
 
Ok, kan vi utesluta att det är någon säkring. Jag kan ingenting om olika faser osv?
 
Har Du en ny spis. Dessa har en huvudbrytare som bryter hela spisen.
Är Du helt säker på att alla plattor fungerar ?
 
Kolla säkringarna. Det låter som du har ett äldre elsystem. Då har du tre separata säkringar till spisen. Prova med att byta den trasiga säkringen och se vad som händer.
 
Låter som om det bara går på 2 fas....garanterat en huvudsäkring! Kolla alla små och stora!
 
Instämmer med Kalle Anka.
Vi bor i lägenhet för tillfället. Har hänt ett par gånger att en huvudsäkring som sitter i ett skjul ute på gården gått. Hela elsystemet i lägenheten blir lustiga huset. Temperaturvredet till ugnen fungerade som dimmer till takbelysningen vid ett tillfälle :surprised:
Andra gånger har det yttrat sig så att vissa saker fungerar som vanligt, och andra knappt alls.
 
Vår gamla spis gick på 3 faser, den gick sönder titt som tätt. Ibland slutade ugnen att fungera, men plattorna fungerade som vanligt. Ibland tvärtom. Du har kanske 3 st 16A säkringar, och kan kolla omedelbart om en av dem är trasig. ;D

Om inte så är det alldeles säkert en större säkring för hela fasen som gått. Då brukar det finnas (precis som någon skrev tidigare) ett speciellt rum för alla lägenheter (om du bo i lägenhet) och deras faser där man byter säkring.

Kolla med fastighetskötaren om du inte har nyckel dit.

Vi löste våra kontinuerliga problem med att byta spis, sedan dess har vi inte haft några problem alls.

Hälsningar,

Anna
 
Tack för alla svar, ni har naturligtvis helt rätt. Det var så att en huvudsäkring hade gått, det måste ha varit så för det fungerade plötsligt imorse och jag borde ha tänkt på att de håller på att bygga om hiss och takvåningar.

Spisen är dock helt ny (2003), menar ni att moderna spisar inte går på olika faser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.