För att bli livsmedelsproducent krävs ingen direkt volym, men för att en brunn ska gå under Livsmedelsverkets regler - i stället för Socialstyrelsens lite snällare - krävs minst 10 kubiks behov per dygn eller att den betjänar minst 50 pers.

Men du - tömma brunnen låter som en ganska ogenomtänkt idé - det är genom överuttag man skapar skitvatten och risk för inträngning från omgivningen. Och med 50 minutliter efter 20 timmars pumpning låter det som ni kan försörja ganska många... (underdrift...) Håll i dig nu och testa vattnet på lab. Sen låter det som en bra lösning att låta grannarna använda vattnet året om, för att hålla uppe genomströmningen - förutsatt att du reglerat det med bra avtal. MEN - skapa ingen gemensamhetsanläggning!!! (=samfällighet) - bara ett bra sätt att skapa problem och osämja för framtiden. Går att skriva bra avtal utan låsningen som man inte kommer ur med samfälligheter. Avtalet kan ju innehålla serviceåtagande för grannarna och det mesta som gör det problemfritt så länge det funkar.
 
Jaha, enkelt. Tillgång kontra efterfrågan. Avtalsservitut som du fixar via en fastighetsjurist. Tar du för mycket betalt eller har för kort tid så borrar de själv. Det rätta på lång sikt är givetvis att dela på det så blir det billigast för alla och man slipper tjafs. Behöver inte vara samfällt.
 
Tackar för all info, vi pumpade vatten i ca 2 dygn och nivån i borrhålet sjönk endast några meter. Så vatten finns det och blir över..

Efter ca 24 timmar började vattnet bli klart och när vi stängde av pumpen var det kristallklart. Vi ska nu skicka iväg vattnet på test och jag håller tummarna för att det ska gå bra..

Pumphus och allt byggsklart nästa vecka, totalt har vi nog lagt ner ca 50 tkr på hus och pumpanl. Sen får man räkna på vad hålet är värt i pengar då det borrades på 70-talet och fanns på tomten när jag köpte den..

Driftskostnader är ju lite mer knepigt, tänkte ha två olika årsavgifter beroende på om det är permanentboende eller fritidshus. Ska även ha en mätare på elen för att ha kontroll över förbrukningen.

Wish me luck...
 
Frågan är om du verkligen får sälja vatten till dina grannar? Det är ok med samfällighet osv, då ni gemensamt står för det. Men att sälja är en helt annan sak, precis som att man inte får sälja el till grannar utan diverse tillstånd, då man således blir en elleverantör.

Jag tror du behöver tillstånd för att sälja, samt att du även måste ta hand om avloppsvattnet, läs igenom vattenlagen, där står bra nyttig information. (Har inte orkat läsa den idag)
 
Allt beror naturligtvis hur man formulerar avtalet. Gör man ett klart kund-leverantörsavtal kanske nån tillsynsmyndighet kan ha synpunkter? Om det nu finns vakna sådana som kollar mer än det de ska - vilket skulle räcka och bli över...
Att sen blanda in avloppsvattnet förstår jag inte :x
- och vilken vattenlag??
Den enda lag som reglerar vatten - om vi inte pratar vattenområden i hav och sjö - vilket inte var aktuellt här - Lag (2006:413) om kommunala vattentjänster - som inte alls berör 3-4 hushåll som delar en borrad brunn!!! (Avhandlar kommunal SKYLDIGHET att lösa VA-frågan i större sammanhang - fler än 10-20 hushåll...)
Miljölagen kan ibland beröras, men inte i detta fall!

Skriv ett avtal där ni kommer överens om kostnadsfördelningen, hur ofta - om? - och vem som ska ta vattenprover -- normalt borde var och en vilja veta och ta ansvar för att inte dricka bajsvatten - (ecoli mm) - men jag vet av egen sorglig erfarenhet att folk kan dricka salt bajsvatten som ser ut som jordig urin i 25 år utan att göra nåt åt det... - om styrelsen säger att det är OK...:cool:
Och då gäller ändå Livsmedelsverkets krav - fler än 50 pers -och Miljöinspektören har under tiden valt att titta åt annat håll (eller fått betalt för det?)

Jag utgår ifrån att du inte skriver ett avtal där du förbinder dig att leverera en viss volym eller en viss tillgänglighet? Eget ansvar och egen frihet!! för alla inblandade...

OCH du - Grattis till en guldbrunn!! med en så grym tillgång - synd att du är lite långt bort, annars skulle vi gärna hänga på så länge det fungerar d^_^b
 
Gemensamt vatten.
Torr å varm sommar. Grannen vattnar hejvilt.
Dammig grusväg. Grannen rullar ut x mängd slang å vattnar väg.
-Oj, nu tog vattnet slut.....
-Jag har kontrakt som lovar tillgång på vatten så du får borra ett djupare hål.
-Markhöjning? Inte mitt problem....

Det kostar onekligen en slant att borra ett vattenhål, dock kostar det avsevärt mer att bygga en bostad.
Är Ni villiga att dela bostad med andra för att hålla ned den kostnaden?
 
Ja vi kommer som sagt att köra på detta trots vissa domedagsprofeter, det som vi avtalar är att dom får bruka vatten för sitt hushåll ej för bevattning m.m.
Alla är med på att om vattnet sinar så drabbar det alla och det vill ingen av oss, avtalet löper på 12mån och det enda vi tar på oss är att lev. vatten i den mån det finns... (verkar ju oneklingen finnas massor).

Avgifterna är ej klara men det blir en anslutningsavgift där vi delar på den initiala kostnaden, sen en löpande avgift per år där vi delar på el (har mätare på pumpen)/underhåll/service/ny pump efter 10-20år..

En av de anslutna kommer att vara "vaktmästare" och sköta om allt och får som betalning lägre avgift..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.