Hörde något om att man ska använda mögelstopp för ventilation av yttertak om man ska isolera ända upp till nocken. I mitt fall gäller det inredning av vind. Måste man ha mögelstopp. Och under vilka förutsättningar ska man ha det. Hur litet avstånd behöver det minst vara till innertak från nock för att det ska vara god ventilatio? Tack på förhand!
 
Du pratar om att bygga parallelltak upp till nock? Det innebär att din nuvarande inspekterbara kallvind byggs bort. Kallvinden krymper till luftspalten mellan isoleringen i varje takstolsfack och undertaket. Luftspalten är ej inspekterbar med tanke på fukt, mögel och ev läckage utfrån.

Jag antar att du har en uteluftventilerad kallvind idag? Det är en riskkonstruktion som inte blir mindre riskfylld med parallelltak. Ska man behålla konceptet med att ha daggpunkten innanför undertaket så måste man säkerställa att varje takstolsfack kan torka ut under sommarsäsongen. För detta ändamål kan öppen takfot och mögelstoppers eller ventilerad nock fungera. Men det kan lika gärna bli en mögelfälla. Luftspalten är dock nödvändig, annars isolerar du direkt mot en köldbrygga (=undertaket), vilket strider mot allt sunt förnuft.

Jag vet inte vad för svar du hade förväntat dig, men jag personligen skulle aldrig bygga om en riskkonstruktion så att den blir ännu mer riskfylld. Öppet till nock är jättetrevligt, men då skulle jag satsa på att bygga bort kallvinden helt genom att isolera på undertakets utsida. På så vis riskerar du inte kondensutfall i det innestängs utrymmet (luftspalten).
 
QUOTE=Consensus;1041612]www.thermisol.se
http://www.maco-takisolering.com/

Det är ett par exempel på "isolering på rätt sida". Då hamnar hela konstruktionen på varma sidan och man kan riskfritt öppna upp till nock.[/QUOTE]

Tack för svaren!
Var lite otydlig. Det ska inte gå riktigt ända upp utan blir litet innertak.
Så luftspalten går från där snedväggen börjar och upp mot nocken och ner mot andra sidan.
Jag har ventiler i takfoten och kommer ha förvaringsutrymme på sidorna.
Men det är kanske samma sak att jag måste ha mögelstopp ändå?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.