Ska bygga nytt hus - 1 plan med FTX-ventilation. Det jag fortfarande inte begriper är var jag ska dra imkanalen någonstans. Tänker inte koppla den till återvinningen (enl nuvarande plan). Är det dumt? Ska den annars ut genom väggen eller upp på taket? Spisen står vid yttervägg.
 
Om det är bra eller dumt att inte dra den via FTX vill jag inte utala mig om. Men om du gör en "normal" imkanal, så brukar det väl bli bäst att dra den upp genom yttertak, minst störande utseendemässigt.

Efterssom du har ett enplanshus så kan det ev. också vara svårt med passage genom väggen, det finns säkerhetsavstånd uppåt som du måste uppfylla, har glömt om det var 50cm eller 1 meter. På det avståndet måste det vara fritt från brännbart material ovanför utloppet. Där borde det vara risk att du har en takfot. Utloppet måste sticka ut från väggen minst 30cm (har jag för mig). Allt beror på att det skall kunna brinna för fullt inne i röret i 15minuter utan att elden sprider sig till annan del av byggnaden. Därför måste även röret vara brandisolerat.
 
Du ska inte koppla Im kanalen till FTX:en. Den gillar inte gammalt baconfett..
 
Snailman
Håller med! koppla inte till ftx:en, jag har så idag, och när man steker ska man vrida på ett vred, för att inte få in fett i systemet. Kommer dra separat imkanal i blivande hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.