Jag kontaktade Gar-bo för några veckor sedan och fick då veta på telefon att vår byggfelsförsäkring skulle kosta ca 10-12 000. Då är material och entreprenadkostnad satt till ca 1 700 000. Jag blev också lovad en offert inom några dagar.

Eftersom att jag fick ett bra prs och skulle få svar snabbt så kontaktade jag aldrig bostadsgaranti eftersom att de har 3 veckors tid för att ge offert.

Nu efter 2,5 veckor så fick jag äntligen offerten och då är det angivet till 22 000. Det känns som sjukt mycket på ett hus som till stora delar är ett självbygge. Framförallt som de tydligen har ett avtal med Fiskarhedenvillan som gör att håller låga priser. Av de entrprenörer som är angivna så är det grund och el som är en annan leverantör och snickerier genom Fiskarheden.

Känns inte det väldigt dyrt? Och hur kan de missa beräkningen med 10 000, jag uppgav exakt samma kostnader?

Och nu är det för sent för att hinna få något från Bostadsgaranti. Finns det något jag kan göra eller är jag tvungen att betala 22 000 för att få börja bygga?
 
Är det ett lösvirkeshus så är det ju inte lönt att ha försäkringen egentligen. Alltså vill du ha så låg avgift som möjligt. Ange att du betalar ca 800000 för materialet, då får du betala lägsta avgiften för försäkringen = 10000.
 
Är det för sent att ändra sig nu och bara ta försäkringen på materialet? Jag skickade mail igår och ringde i morse och hon skulle höra av sig, men det gör hon visst inte.
 
Nu har jag pratat med Garbo igen och tar en försäkring bara på materialsatsen. De opponerade sig och sa att det blir tandlöst eftersom att den inte täcker något mer. Men nu får jag väl helt enkelt lite på att entreprenörerna gör rätt. Inte för att jag tror att jag skulle få någon ersättning om de gjorde fel och var omfattade av försäkringen...
 
Vi ska måste ju också ta en försäkring genom Garbo. Fyllde ni i alla entrepenörer? Vet du om man var tvungen att göra det? Vi har ju tänkt att göra ganska mycket själv inkl en kompis som är elare och en anna som är VVsare.
 
Fattade det som att du var självbyggare, då gäller försäkringen inte. Har du entrepenörer för stora summor inblandade kan jag inte råda dig till att inte ha det försäkrat. Överlag har det ju varit svårt att få ut något på försäkringen, men som sagt, har du entrepenörer för stora summor inblandade kanske det är bäst att ha de försäkrade.
 
Sammep skrev:
Fattade det som att du var självbyggare, då gäller försäkringen inte. Har du entrepenörer för stora summor inblandade kan jag inte råda dig till att inte ha det försäkrat. Överlag har det ju varit svårt att få ut något på försäkringen, men som sagt, har du entrepenörer för stora summor inblandade kanske det är bäst att ha de försäkrade.
Lite rörigt skrivet.

Menar du att bygger du mycket själv gäller försäkringen inte?
Har du entreprenörer för stora summor ska man ha oförsäkrat?
Raden under skriver du att man bör ha det försäkrat om man har entreprenörer för stora summor?
 
byggankan skrev:
Nu har jag pratat med Garbo igen och tar en försäkring bara på materialsatsen. De opponerade sig och sa att det blir tandlöst eftersom att den inte täcker något mer. Men nu får jag väl helt enkelt lite på att entreprenörerna gör rätt. Inte för att jag tror att jag skulle få någon ersättning om de gjorde fel och var omfattade av försäkringen...
Det låter som du skaffat något för 22.000kr som du redan från början inte tror på.
Kan inte kännas bra?

Men det är ju en offert och inget annat. Ring och förklara att du fick ett annat pris på telefon. Kan de inte hålla vad de lovar redan i detta skede skulle jag välja någon annan.
Ringer du till Bostadsgaranti och förklarar att du vill ha ett snabbt pris så hoppar du på direkt borde de sätta lite fart.
 
Redigerat:
När jag bara tog på materialsatsen så blev det 10 000, så det känns ok. Man måste ju ha den även om man inte tror på den och 10 000 är ju minimibelopp.
 
Mikael_L
Vad jag förstått så sätter dom olika premie beroende på vilken entreprenör som är inblandad.
En liten entreprenör eller en med, ve och fasa, betalningsanmärkning ger högre premie.

Kan någon bekräfta eller vederlägga?
 
Jo jag tror det också och vår entreprenör på marken är ett nystartat bolag. Att vi vågat anlita dom ändå är för att det är samma personer som ligger bakom det som ligger bakom Supergrund. Om de skulle göra ett dåligt jobb med den nystartade entreprenadverksamheten så skulle de ju också riskera mycket i den verksamhet de redan bedriver med försäljning av material till grunder.
 
Mikael_L
Supergrund har jag varit i kontakt med, dom verkar riktigt seriösa faktiskt.
Det var snubblande nära att dom fått leverera.

Men det vet ju inte Garbo nåt om förståss ... :)
 
Ja hittills så har de varit jättebra. Det var först 4 veckor innan leverans som vi vick veta att det var tidigarelagt med 7 veckor så det var ju väldigt mycket som inte var klart som va-ritning t.ex.och vi hade inte ens skrivit på kontraktet. De har ställt upp jättemycket när jag haft frågor och sattit oss i kontakt med bra både elektriker och rörmokare.
 
Fick offert idag från GARBO på 24.000:-
Gäller en tillbyggnad för 895.000:-
Lite dyrt eller?
 
Det lät rätt ordentligt tilltaget. Testa att ta bara på materialkostnaden, då hamnar du säkert på 10 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.