Har i ovisshet börjat plocka ner eternitplattor från taket i källaren ( ca 10m2). Har försökt vara försiktig och plocka spik för spik men en en del plattor har gått sönder ändå. Hade inte blött plattorna innan jag började (som jag nu läst att man ska göra...) och det har väl dammat en del... Hur ska jag bära mig åt för att få få bort dammet nu? Har inga dörrar i källaren och massa flyttkartonger som står staplade i garaget - hur gör jag för att få det rent? Har även sprungit lite mellan våningarna (inte i arbetskläderna men efter arbetet) - ska övervåningen också städas till mikrobnivå?

Är lite lagom orolig..
 
Göran.W
Är det vanliga hårda eternit plattor kan du sluta oroa dig för dom är i princip ofarliga till man sågar i dom eller kapar med vinkel slip.
Dom mängderna man får i sig när en skiva bryts är ofarligt om man inte jobbar med det dagligen så några knäkta skivor ska du inte oroa dig för.
Det som dammar är vanligt damm som legat ovan på skivorna så det är inte heller farligt utan bara att dammsuga upp.
Vanligt andnings skydd räcker långt när man plockar ner dom och städar efter.
Resten av huset behöver inte saneraras.
Tänk på att om du ska köra dom till tippen så ring innan för dom vill oftast det så dom kan gräva ner det direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.