hjälp!

Jordfelsbrytaren löste ut och går inte att slå till igen. Har provat att slå av alla säkringar men den går inte att slå till ändå. :-?

Bara att vänta tills imorgon och ringa elfirman eller kan man kolla något?
 
Slå ifrån huvudströmbrytaren och prova igen med alla säkringar ur/avslagna.

Löser den iaf. kan du ta ur ALLA stickproppar, spis, stänga av lampor, ev. elvärme ,ur med kyl/frys osv.
Har du allting ur så borde den inte lösa.

Ett fel jag råkade ut för var att allt var urplockat förutom ett grenuttag under ett fönster ...frun i huset hade vattnat blommorna och råkat spilla lite i uttaget summa summarum ALLT skall ur.

Ett fel (om den löser direkt) kan vara att du har fått förbindelse mellan Jord och nolla någonstans.
En gång höll jag på att leta mig fördärvad på ett sådant fel och det slutade med att en ynka liten kardel (koppartrådsbit) hade ramlat mellan noll- och jord-skenorna i elcentralen ...på baksidan!

Nåväl det var lite överkurs, om du inte lyckas lokalisera felet själv är det dags att ta dit en elektriker för att börja koppla loss i elcentralen.

Vad var förresten det sista du stoppade i ett vägguttag / sista du gjorde i elektrisk väg?
Det råkar inte vara så att du exempelvis bygger om och tex. fogar badrum ...då brukar JFB kunna lösa ur.
 
Har satt dit två nya el element så jag är inne på att det kan vara någon liten kardel...
 
Då är det nog dags att plocka bort elementen. ;)
 
Ny jfb gjorde susen :)
 
var den gammal jbn?
märke?
jag råkade ut för att en jfb gick sönder efter 3-4 år, det var en malmbergs 4-polig. annars så har dom hållit....
 
"Billiga" jordfelsbrytare rekomenderar jag att man skall låta bli att köpa.
Jag har en kompis som brände elektroniken på sin nya jordvärmeanläggning pga. en Biltema-JFB.
När JFB löste ur bröt den nollan någon milli-micro-sekund innan faserna vilket innebar att nollan blev flytande under den tiden -resultat: Ny elektronik ...dyrt, som tur vad täckte försäkringen (eller om det blev garantin) så han kom lindrigt undan.
Detta kunde tydligen hända på billigare JFB sade någon lärd person.
 
ja jag monterar inte "billiga" jfbar eller annat elmaterial heller för den delen, det lönar sej i längden med kända märken
 
pellefant skrev:
ja jag monterar inte "billiga" jfbar eller annat elmaterial heller för den delen, det lönar sej i längden med kända märken
Så sant, för att inte tala om att det oftast blir snyggare och framför allt enklare (snabbare) för oss som kopplar.
[smiley=tekst-toppie.gif]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.