Har jag ngn som helst juridisk "fördel" om grannens träd droppar sav på bilar som står på min tomt?

Har råkat ut för missfärgningar i gelcoaten på min båt som inte går att få bort, inte ens med polermaskin.
Tänkte inte bråka om ngn ersättning för det, men kan jag ska fråga dem om de kan tänka sig att såga ner trädet (eller låta mig göra det).
 
Du kan tvinga ner de grenar som hänger över din tomt.
 
Då blir trädet jätte fult.
Får väl hoppas att de förstår vårt problem.
 
Missfärgningarna i gelcoaten kan du få bort, antingen med oxalsyra(pulver löst i vatten) eller 30% saltsyra. Tar bort alla missfärgningar runt ex.vis vattenlinjen. mirakelmedel typ.
 
Eller rabarber, om du inte vill köpa oxalsyra... :)
 
Jag rengjorde min 20 år gamla plastbåt ifjol med Biltemas fälgtvätt på sprayflaska, just den varianten innehåller ganska mycket oxalsyra och den vart skinande vit igen! Och de två flaskorna kostade bra mycket mindre än rengöringsmedel man köper hos båttillbehörsaffärerna...

Hoppas du får ren båten, men oxalsyra brukar bita på det mesta - om inte annat får du prova att blanda starkare själv som Hubbe2 tipsade om...

Cheerio!
/Rikard
 
Har redan provat med biltemas fälgtvätt, tyvärr utan resultat. Ska prova med saltsyran.
Börjar dock bli lite tveksam om det kommer från trädet, inget annat i närheten har fått ngt på sig. Fast jag kan inte komma på ngt anant.
 
duell skrev:
Har redan provat med biltemas fälgtvätt, tyvärr utan resultat. Ska prova med saltsyran.
Börjar dock bli lite tveksam om det kommer från trädet, inget annat i närheten har fått ngt på sig. Fast jag kan inte komma på ngt anant.
Det är väl lika bra att skylla lite på grannen ändå så kanske trädet försvinner :cool:. Det är väl inte kul att ha det droppandes. Och trädet lär inte bli mindre eller droppa mindre med åren som går heller. Erbjud dig att ta hand om att såga ner det så kanske övertalningen går lättare.
 
Jag skulle då aldrig ta ner ett träd på min egen tomt bara för att grannen får sav på sin båt eller sina bilar... Går det inte att ställa dom nån annanstans då?

En tanke bara...
 
carlbanan skrev:
Jag skulle då aldrig ta ner ett träd på min egen tomt bara för att grannen får sav på sin båt eller sina bilar...
Man kanske kan tänka sig att kapa en gren eller två som sträcker sig in på någon annans mark, eller är det också uteslutet? :O
 
Totte_S
carlbanan skrev:
Jag skulle då aldrig ta ner ett träd på min egen tomt bara för att grannen får sav på sin båt eller sina bilar... Går det inte att ställa dom nån annanstans då?

En tanke bara...
Jag tog ner ett lärkträd eftersom det skuggade i princip hela grannens trädgård.
På köpet fick vi en bra uteplats och väldigt nöjda grannar som nu har den goda smaken att välja bra köpare till huset när de säljer ;)
 
carlbanan skrev:
Jag skulle då aldrig ta ner ett träd på min egen tomt bara för att grannen får sav på sin båt eller sina bilar... Går det inte att ställa dom nån annanstans då?

En tanke bara...
På grannens uppfart kanske:S
 
Tyvärr har vissa svårt att tänka sig in i andras situation utan tänker bara på sitt eget bästa. "Mitt träd, jag skiter i andra" mentaliteten
 
Lite som "min båt jag skiter i andra"-mentaliteten?

Alla som inte gör som jag vill är egoister! :)

Träd är fina, och jag hade inte tagit ner ett *bara* av den anledningen.
 
Lite skrev:
Tyvärr har vissa svårt att tänka sig in i andras situation utan tänker bara på sitt eget bästa. "Mitt träd, jag skiter i andra" mentaliteten
Så är det väl inte riktigt?? Kanske är så att trädet fyller nån funkton för grannen? Dom kanske vill kunna sitta och fika i skuggan nånstans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.