Hej.

Vi tittar på ett hus där bland annat fyra klinkerplattor i köket har spruckit pga att det inte lagts in en rörlig fog när golvet installerades (samtidigt som el-golvvärme i kök och hall). Sprickorna är så pass stora att man känner kanten. Är det dyrt att åtgärda eller kan man "bara" byta ut de trasiga klinkersen?

Även ett antal fogar har sprickor i sig, men det antar jag att man bara kan lägga på ny fog där sprickorna är (eller fogen delvis har lossnat)?

Finns några andra små "fel" med huset också, men just det här har jag ingen koll på kostnad eller arbetsinsats som krävs.

/simm
 
Spruckna plattor, då är det i min värld antingen dåligt lagt (dålig täckning med fix under plattorna) eller också är underlaget för svagt, för mycket svikt alltså.
Flexfog (om det är det du menar med "rörlig fog") har man väl för att själva fogen inte ska spricka p g a litet svikt i golvet men det kan inte rädda plattorna från att spricka om det sviktar så mycket att de gör det.

Vet du hur bjälklaget och undergolvet är uppbyggt?
 
Rörlig fog? Jag har klinkers i 3 rum med golvvärme under, vanlig fog och inga sprickor nånstans. Dåligt jobb av nån tror jag precis som "Farzan" skriver.

Det går att byta klinkerplattor som skadats, "bara" att knacka bort den gamla och lägga dit en ny. Jag har gjort det i vårt kök men hur det ser ut under "dina" klinkers vet jag inte, finns ju alltid en liten risk att man skadar golvvärmen.
 
B
i köket? över 10*10meter stort?
spricker i kakel sker om man tappar grejer eller går med stilettklackar. även rörelser men du måste ha stort golv då. först ger sig fogar
 
Tack för era svar! Husets grund är platta på mark och jag har sett andra hus i det området (i princip identiska hus) där det inte inlagd klinker har spruckit. Just det här huset är dock det första jag sett där hall och kök är lagda i ett svep, kan tänka mig att det är därför det har spruckit. När man lägger ihop längden så blir det ca 5.5 x 11 meter med en vägg ungefär mitt på och där klinkersen har spruckit är på det smalaste området mellan dessa två rum (i dörröppningen).

Enligt säljaren gick plattorna sönder när han lade in dem 2005 men han har struntat i att åtgärda det. Han har också, enligt uppgift från mäklaren på direkt fråga, behörighet att göra jobb i våtrum och har därför åtgärdat båda badrummen själv (helkaklade/klinkrade), men det känns lite konstigt att en brandman ska ha den behörigheterna. Badrummen ser dock väldigt fina ut i nuläget, men man vet ju inte hur det ser ut under den vackra ytan.

Vi får se om vi lägger något bud, känns lite surt om man förstör golvvärmen i sina försök att knacka lös de trasiga plattorna (som vi inte vet om de går att köpa nya heller då säljaren inte kommer ihåg vilket märke/modell han köpte).
 
T
Vem som helst får renovera ett badrum bara det är fackmannamässigt gjort!
 
Nja just brandmän har scheman som gör att dom har allt möjligt annat för sej när dom är lediga, jag har jobbat ihop med flera stycken, så nog kan han ha behörighet för våtrum. Det är å andra sidan ingen garanti för nåt alls att han har behörighet vilket man kan läsa i en mängd trådar här på forumet, behörighet för våtrum kan uppenbarligen vilken klåpare som helst få/ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.