Hej alla poolintresserade. Har nyligen ropat in en pool från poolkungen på nätet via auktion. Inte lite överraskad är jag nog att mitt "skambud" blev högst och eftertänskamhetens kranka blekhet har börjat sprida sig. Är nu intresserad om det finns fler som köpt pool från poolkungen. Är nu intresserad av erfarenheter från detta företags produkter-tjänster. Vår pool är en 8x4 miljöpool (av plast) som jag tänker gjuta platta för. Värmen tar jag från bergvärmen genom extra djupt hål. Är det någon därute som också har erfarenheter med denna värmelösning så är jag tacksam om ni delar med er dessa.
 
Vi har köpt vår pool från Poolkungen och har bara bra erfarenheter av dem. De har ett journummer dit man kan ringa och ställa "dumma" frågor kring montering, installation och skötsel. De har även samarbete eller kanske delägarskap med en eller flera firmor (PK-Montage) som kan göra montagearbetet åt dig (dock inte nödvändiga markarbeten om du skall ha en nedgrävd eller delvis nedgrävd pool). Detta är dock en förhållandevis dyr affär, iallafall enligt den offert vi fick. Vi valde att montera vår pool själva. Det medföljde en bra beskrivning och de frågor vi hade löstes snabbt och enkelt via Poolkungens journummer.

Vi värmer vår pool med hjälp av luft/vatten värmepump (också från Poolkungen) så jag kan inte ge dig några synpunkter kring bergvärme-lösningar.
 
Tack för svar. Har varit i kontakt med företaget och hitills verkar allt bra. Känns skönt att även ni har bra erfarenheter. Håller med att monteringen blir dyr. Men då jag samtidigt färdigställer ett nybyggt hus har jag lagt ut monteringen till nämnda företag. :cool: Hoppas bli en cool smiley till hösten.
 
Milkshaken
Kanske lite bilder på bygget finnes fortlöpande?? :)
 
Det som alltid gäller när man bygger nedgrävd pool är att poolpaketet är den billiga biten och entreprenad (schakt, isolera och gjuta bottenplatta, bygga stödmurar, ordna in- och utlopp för vatten, VVS anslutning till värmesystem, värmeväxlare, bygga kanske 100kvm altan för en pool på 8x4m som vi gjort) är den som verkligen kostar. Skall man välja poolleverantör är det enda viktiga att de säljer en över tid hållbar lösning (dvs ej trästomme eller liknande skräp) därför att man just lägger den stora kostnaden på att få ner grejerna i marken och då skall de kunna vara där iallafall 20 år framåt. Under byggtiden är det också ovärderligt med bra support och framförallt snabba korrekta svar. Här ligger företag som dels nämnda Poolkungen och NettoPool i framkant med väldigt bra hjälp och bra produkter som håller över tid.

Man skall sålunda inte fråga sig om man har råd med poolpaketet (60.000kr eller 90.000kr spelar inte så stor roll) utan om man har råd med hela projektet. Man får inte blunda för området kring poolen som skall färdigställas i samband med poolbygget. Och det blir bara jättefult av alltihop om man inte bygger in poolen i ett altandäck eller stensättning eller liknande.
 
Hembio skrev:
Det som alltid gäller när man bygger nedgrävd pool är att poolpaketet är den billiga biten och entreprenad (schakt, isolera och gjuta bottenplatta, bygga stödmurar, ordna in- och utlopp för vatten, VVS anslutning till värmesystem, värmeväxlare, bygga kanske 100kvm altan för en pool på 8x4m som vi gjort) är den som verkligen kostar. Skall man välja poolleverantör är det enda viktiga att de säljer en över tid hållbar lösning (dvs ej trästomme eller liknande skräp) därför att man just lägger den stora kostnaden på att få ner grejerna i marken och då skall de kunna vara där iallafall 20 år framåt. Under byggtiden är det också ovärderligt med bra support och framförallt snabba korrekta svar. Här ligger företag som dels nämnda Poolkungen och NettoPool i framkant med väldigt bra hjälp och bra produkter som håller över tid.

Man skall sålunda inte fråga sig om man har råd med poolpaketet (60.000kr eller 90.000kr spelar inte så stor roll) utan om man har råd med hela projektet. Man får inte blunda för området kring poolen som skall färdigställas i samband med poolbygget. Och det blir bara jättefult av alltihop om man inte bygger in poolen i ett altandäck eller stensättning eller liknande.
1 rätt: d^_^b Poolpaketet är max 50% av totalkostnaden, man bör räkna med 100-200k för allt runtomkring.

Resten med den patetiska reklamen för Poolkungen o NettoPool kan du behålla för dig själv.q(;^;)p


I övrigt bör TS se till att lägga på rätt features i poolpaketet....
coolLiner, Romersk Trappa, Belysning, Cover osv osv
 
Nimajneb: Det finns några bra aktörer som jag har bra erfarenhet av, har inget med reklam att göra. Men allt kanske skall hållas kort här på forumet, finns ju många trådar där aktörer sågas friskt och påhejat men om någon är nöjd med någon är det alltid någon som uppfattar det som "patetisk reklam". Har själv ingen koppling till poolbranschen utan råkar bara ha byggt pool själv. That's it. ;-) Om du läser tråden en gång till är det en fundering från thsi om PoolKungen huruvida de är "bra" eller ej och det var bara därför jag inflikade att de ÄR bra.

thsi: Det är väldigt bra rent ekonomiskt att ta värmen från bergvärmepumpen, gör så själv. Har en Nibe Fighter 1135 med FLM och en värmeväxlare anlsluten till det. Så på sommaren när vi ändå inte kör ut någon värme i huset utan bara varmvatten till ack tanken så blir det lagom med värme att trycka ner i poolen (hur mycket styr du med hur ofta poolpumpen kör och cirkulerar vattnet genom filter och värmeväxlaren). Tänk på att gräva detta i samband med husentreprenaden (kulvert mellan pool och din BV pump). Gärna med isolerade rör eller färdig frigolit kulvert (finns färdiga moduler) så att du inte får onödigt värmespill på vägen.

Lycka till!
 
Ops! Har glömt bort tråden då mitt nybygge och poolbygge ger mig annat att tänka på och ett antal gråa hår. Hantverkare är inte att leka med. Tack för svar om bergvärmeuppvärmning och andra reflektioner om poolbygge. Nu håller de på med utgrävning av vår pool och kan bara instämma i ovanstående inlägg. Poolpakete= inte så stor investering men kringkostnaderna stora. ca 155tkr kommer schakt, bortforsling av massor, platta och montering att kosta. Poolpaketet ligger på ca 160 tkr. Gudskelov var auktionspriset ca hälften av verklig kostnad. Den 6 september påbörjas monteringen. Hoppas på en varm solig indiansommar för mig och alla poolbadare:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.