Står i startblocken för att bygga hus och undrar hur det går till med byggnadskreditiv...

1. Ni som nyligen tagit ett sådant lång vad har ni fått för ränta, vilken bank och hur stort belopp?

2. Ska man ta övriga lån i samma bank, dvs ska vi se till att flyta lån för tomt till denna bank och även ta det slutgiltiga lånet där? Vad brukar de ha för regler om detta?

3. Ska vi gå och träffa bankerna personligen för att få offerter och ska vi då även ta in offerter för bolånet efter bygget är klart?

4. Fler saker som är bra att veta?

Tack tack till er som svarar!

Mvh
Helena:D
 
Den där länken var ju lite gammal. Vi har 1,49% på Nordea. inget krav på att bli kund.
Vi tog ur kreditivet när vi köpte tomten. Men kolla vem som har bäst ränta.
Det bästa är ju att ta ett möte på banken, lättare att förhandla då tycker jag.
Din nuvarande bank borde vara intresserade av att ha er kvar som kund och ge er en fördelaktig ränta.
När bygget börjar bli klart så kollar du runt för att se vilken bank som ger bäst ränta.

Hoppas det var några hjälp på traven. :)
 
Neta skrev:
Den där länken var ju lite gammal. Vi har 1,49% på Nordea.
Det hindrar inte att man skriver nya inlägg i den.
 
Nä självkalrt inte men jag tyckte att det var bättre att svara på hennes fråga eftersom hon undrade hur räntan låg just nu.
 
Tack för svaren, 1,49 låter ju jättelågt och bra :) Ska ta med mig det i tanken när jag pratar med banken. Hur långt innan byggstart bör man ha byggkreditivet klart?
 
Du bör ha bygg kredetivet klart innan du bestämmer dig för att bygga hus, får du inget kredetiv får du betala allt ur egen ficka...
 
Att vi får lån för att bygga vet vi redan så det oroar jag mig inte för, tänkte mer när det är dags för mig att förhandla fram bra villkor för lånet och vem som ska låna ut pengarna till oss :)
 
mhg_3 skrev:
Att vi får lån för att bygga vet vi redan så det oroar jag mig inte för, tänkte mer när det är dags för mig att förhandla fram bra villkor för lånet och vem som ska låna ut pengarna till oss :)
Det går rätt snabbt. Det viktiga är att du har allt klart när första fakturan skall betalas. :)
Men nu är det semesterar så det får man tänkta på förstås. Men om det är klart ett par veckor innan första fakturan skall betalas så känns det ju skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.