Kllade lite på svärmors gräsklilppare igår, en 4hk Briggs & Stratton, "quattro" eller något liknande tilläggsnamn. Startsnöret hade fastnat i sitt ihoprullade läge enligt henne.
Jag skruvade bort startsnöret med dess rulle, och den mekanismen verkade fungera felfritt, men motorn var väldigt tung att dra runt, trots att "startbromsen" var frikopplad och tändstiftet utskruvat. Noterade att det läckt lite olja under motorn i axelgenomföringen.
Har motorn eller något lager skurit?
 
Troligen rätt körd motor. Kan vara vevlagret som skurit känns det tungt åt båda håll eller finns glapp åt endera?

Jag tippar att B&S i de flesta fall skär i vevstakslagret iom att där ligger belastningen.

Laga är knappt lönt men klart det går har man tur har vevaxeln klarat sig och då är det en ny vevstake som behövs.

Var där lite olja eller har du hittat något annat som inte är som det ska?
 
Jag körde sten i min klippare och det blev en rejäl obalans i kniven. Motorn går fint, Finns du i Helsingborgstrakten kan du få den.
 
Den gick jämntungt att dra runt, oavsett håll. Enbart oljespill under maskinen. Funderade på om den kundea vara något yttre lager, mer lättåtkomligt som skurit, men det är nu överspelat; det fick bli en ny klippare. Tack för svar och erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.