Har idag direktverkande el och ska byta till vattenburen värme och radiatorer.

I samband med detta kommer jag att tilläggsisolera invändigt och reglar då på 45x45 mm för att dels få lite extra isolering, men dels för att få plats för el, värme och vatten. Vill inte regla på mer än 45 mm.

Funderar nu på hur jag på ett snyggt sätt ska få ut rören ur ytterväggen för anslutning av radiatorerna. Kollar på Uponors sida och deras väggbockfixtur. Det står att denna kräver 70 mm regel och jag har ju bara 45 mm. I mitt fall så har jag ju ångspärren bakom de 45 mm med tillhörande isolering bakom denna. Tror ni att det funkar, eller hur mycket bygger väggbockfixturen.

Tacksam för förslag på hur jag ska få till detta på ett snyggt sätt.

Hälsningar

PC
 
Puffar denna då jag har samma funderingar.
 
för 45 finns ju vägggenomföringen som man skruvar i en anslutning i den klarar 45 men helt billig är den ju inte om man ska ha mång: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=7357

Skulle satt en vanlig vinkel jag och gått på med koppar ut till radden, helt tillåtet iom att det är värmesystemet men trycktesta gärna när systemet är installerat och utgående rör pluggat.
 
Var förbi på rörgrosisten i närheten och mätte djupet på Uponors vanliga väggbockfixturen och den är 55 mm djup. I och med att jag kommer att ha isolering även bakom min första 45 regel så kommer det inte att bli något större probelm att trycka denna mot plasten och bakomliggande isolering.

Mvh

/Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.