Jag har köpt ett trähushus på platta byggt -57 med avlopp av gjutjärn.
Vid överlåtelsebesiktning konstaterades en vattenskada i badrummet som säljaren åtgärdat via försäkring.
I samband reparationerna bad jag att få golvbrunn och avloppsrör av gjutjärn utbytt. Så nu är delen från kök till badrum utbytt, det går sedan vidare mot WC och sedan vidare genom en hall och ut.

Rörmokaren rekommenderade då att även byta resten av avloppet relativt snart pga korrosion, han sa att det kunde bli problem om 6 månader eller 5 år, svårt att avgöra.

En lite dum fråga men... vad händer om jag väntar med det och det blir ett läckage? Vart tar vattnet vägen? Vad blir effekterna? Och hur upptäcker jag det

Hur skulle ni göra? Riva ut allt och byta på en gång eller vänta eller...?
 
Jadu. Vart vattnet tar vägen vet jag inte då jag inte vet hur rören går. Ligger de i bjälklaget eller öppet i taket i källaren? Är de liggande så du har full koll på dem och vart vattnet tar vägeen så kan du ju vänta.
 
Ursäkta...
Det är ett enplanshus utan källare där rören är ingjutna i grunden.
 
anders____j skrev:
Ursäkta...
Det är ett enplanshus utan källare där rören är ingjutna i grunden.
Om rören börja läcka så får du ut fukt i betongen, och så småningom kommer fukten antagligen att krypa upp i väggarna omkring och orsaka rötskador och mögel. Beroende på vad du har för golv och vad som ligger under det så kan naturligtvis golvet fara illa också, men det kan iofs innebära att du upptäcker en läcka snabbare.

Vet du hur det ser ut under plattan, är det gjutet på isolering?
 
Hur plattan är gjuten är jag inte helt säker på, men jag tror att avlopp går i ett lager av fyllnadsmaterial (leca tror jag) sedan är en sula gjuten på det, så lecan är väl någon slags isolering eller... ?

Jag hörde att en granne hade bilat upp ett par meter mer än vad jag fått åtgärdat nu och bytt avloppet, fortsättningen var i bättre skick så det hade han låtit vara.

Det är parkettgolv, exakt hur det är lagt vet jag inte. Det lutar väl åt att man får bila en del...
 
W
Du kan relina avloppsröret. Alltså skapa ett rör i röret, då behöver du inte bila någonting och inget behöver förstöras. Pris vet jag inte med det finns två huvudsakliga tekniker för detta, titta på svensk rörinfodring samt dakki.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.