Du skriver "Det finns fuktspärr under isoleringen på vinden." Hur är denna gjord? Är det tät plast med tätade skarvar eller bara tjärpapp ilagd mellan takstolarna?
 
Det är plast mellan spont (innertak) och isolering. Jag antar att denna är relativt tät. Har inte undersökt den nogare men det är naturligtvis där jag ska börja. Att sedan öka på ventilationen i boytan, framför allt i våtutrymmen med PAX fläktar. Jag kommer låta ventilationen i takfötter och nock vara kvar tillsvidare utan mer intelligent styrning och bevaka ny mögelpåväxt noga. Hur låter detta?
 
Mitt inlägg var ett försök att förklara att mer ventilation inte alls behöver betyda att det blir bättre. Jag hade problem med fukt på råsponten framförallt nedtill vid hörnen. Genom att täta hela takfoten med fogskum håller sig numera råsponten helt torr. Ventilationen består numera av endast en 5" ventil i varje gavel. Alla råd man fick innan var mer ventilation...
 
deffinitivt ingen vansinne :). Har samma erfarenhet som Matss. 80-talets rekommendationer om att kraftigt ventilera genom takfot och nock har skadat min gamla vind. Nu har jag bara en ventil i nocken ( har inga gavlar på vinden) och kondens på råsponten längst takfoten är borta ... Vinden är inte tilläggsisolerat och det är min räddning.
Satsar hellre på värmeförluster än takbyte :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Om läkage från bostaden är problemet så låter din plan bra, men eftersom du har plast i taket borde det vara för mycket ventilation som är problemet.
 
Hej.
"gaia", vill du beskriva lite närmare hur du ventilerar genom enbart taknocken!
Jag har liksom dig inga gavlar på huset och funderar i dina banor.
Var tar du in ytterluften samt var ventilerar du ut luften från vinden?
 
Redigerat:
Här kommer en tanke från en amatör:
Har du kollat var kondensen/möglet är som värst? Om det är mest mögel där du har minst ventilation så borde det vara som du antog, att fukten inifrån är det stora problemet. Om möglet är som värst nere vid takfoten så beror det på att det är där den fuktiga luften blåser in och kondenserar. Ungefär som när man andas på en kall ruta.
 
Yes KungAnka, Jag, som också är en fullvärdig amatör har kollat var mögelpåväxten var som värst och det var helt klart är ventilationen i takfoten fungerade dåligt. Jag hade (innan jag renoverade taket) masonitskivor under takpannor och läkt och denna hade bågnat en hel del på vissa ställen. Bågnat så mycket att den låg mot isoleringen och "kvävde" ventilationen från takfoten. På dessa ställen där masoniten bågnat kraftigt var påväxten som värst. Nu har jag som sagt bytt till råspont och dragit ner läkt mellan isolering och råsport för att få en luftspalt.
 
Om det var så att det möglade mest där isoleringen låg mot masoniten betyder inte det att det beror på dålig ventilation...
 
DALASOL skrev:
Hej.
"gaia", vill du beskriva lite närmare hur du ventilerar genom enbart taknocken!
Jag har liksom dig inga gavlar på huset och funderar i dina banor.
Var tar du in ytterluften samt var ventilerar du ut luften från vinden?
Vi har valmat tak med 2 symetrisk placerade skorstenar : 1 riktig, murat med 5 kanaler och en "atrapp" som är faktiskt en ventilationshuva av plåt som liknar en skorsten ( fint med symetri på taket :). I huvans botten som sitter på nocken finns en gammal rostig ventillucka som man drar i snöre för att öppna --- med andra ord det ursprungliga ventilation som det var byggt i 1938.

Sen är ju min vind ej hermetiskt stängt för jag har provisoriskt ersatt utbrutna tegel vid takfoten med plastpåsar fyllda med mineralull :). Finns ursprunglig och minimal spånisolering under vindgolvet. Vi eldar med ved så skorstenen används även på sommaren för varmvatten.

Med andra ord: jag har ingen luftintag och luften som trots allt kommer upp på vinden kan försvinna genom detta fuskskorsten av plåt. Det blir inget påtvingat kalt korsdrag i vindsutrymme.
Minimalt med golvisolering och minimalt med ventilering håller min vind varmare och rimfrosten/kondensen finns ej mer :). Den luft som kommer ut genom huvan måste ju vara varm för att lyfta så högt och då kan den bära mera fukt ut i det fria än en kalldrag kan göra, inbillar jag mej :). Hur som helst det funkar bättre än med den våldsam ventilation a,la 80-talet som vi haft.

Vet ej om det funkar i alla hus men man kan förska sej fram vad som är bäst. Jag har konstaterat att takfot +nockventilation är inte det bästa och var det sämsta för vårt hus.

Har du en skorsten med en ledig kanal så kanske kan man göra ett håll och dra ut en ventilationrör den vägen? Eller bygga en fuskskorsten?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Matss skrev:
Mitt inlägg var ett försök att förklara att mer ventilation inte alls behöver betyda att det blir bättre. Jag hade problem med fukt på råsponten framförallt nedtill vid hörnen. Genom att täta hela takfoten med fogskum håller sig numera råsponten helt torr. Ventilationen består numera av endast en 5" ventil i varje gavel. Alla råd man fick innan var mer ventilation...
Det är klart att det kan funka i vissa fall. Men det känns riskabelt att stänga in fukten och försöka kontrollera den när det är själva fukten man vill undvika.
Sen pratade ni om sommarfallet med varm fuktig luft som kondenserade på vinden. Har du vart på en vind en varm sommardag?
 
Nilvert skrev:
Men det känns riskabelt att stänga in fukten och försöka kontrollera den när det är själva fukten man vill undvika.
Jag tycker det känns riskabelt att släppa in fukten?

Det är ett faktum att fler och fler får problem med mögliga vindar. Det beror dels på att man slutar använda skorstenar (med lägre temp på vidnen som följd) och dels på att vi som jag förstår det har haft ett fuktigare klimat de senaste åren.

Det är ett faktum att det är rätt att ventilera mer vissa tider på året.

Detär ett faktum att det är fel att ventilera mer vissa tider på året.

Givet detta har jag lite svårt att se hur man kan argumentera för det ena eller det andra. Båda är rätt. Och fel.

Det finns två alternativ som är rätt:

1. Bygga klimatvind.
2. Använda en reglerad ventilation.

Så enkelt är det.
 
Nilvert skrev:
Sen pratade ni om sommarfallet med varm fuktig luft som kondenserade på vinden. Har du vart på en vind en varm sommardag?
Alltså, det är inte på sommaren som man får problem med att fuktig luft kommer in. Jag ska försöka förklara:

Om väggar, golv tak eller vad det på vara är kallare än luften som blåser in så bildas kondens. I en krypgrund eller källare händer detta på sommaren eftersom marken är kallare än luften. På en vind inträffar detta på klara vinternätter, speciellt om det inte ligger snö på taket. Värmestrålningen från yttertaket är större än värmestrålningen från himlen, resultatet är att taket blir kallare än den omgivande luften. Om luft blåser in på insidan av taket så bildas kondens.

Det är för att undvika detta som vissa förespråkar "varmvind", man stoppar isolering mellan råspont och pannor så att råsponten inte ska bli så kall. Alternativet är att bosätta sig där det ligger snö på taket, det isolerar också.

Tänk på hur det blir frost på bilen om höstarna. Ställer du bilen under en carport så minskas utstrålningen och du slipper skrapa rutan.
 
KungAnka skrev:
Alltså, det är inte på sommaren som man får problem med att fuktig luft kommer in. Jag ska försöka förklara:

Om väggar, golv tak eller vad det på vara är kallare än luften som blåser in så bildas kondens. I en krypgrund eller källare händer detta på sommaren eftersom marken är kallare än luften. På en vind inträffar detta på klara vinternätter, speciellt om det inte ligger snö på taket. Värmestrålningen från yttertaket är större än värmestrålningen från himlen, resultatet är att taket blir kallare än den omgivande luften. Om luft blåser in på insidan av taket så bildas kondens.

Det är för att undvika detta som vissa förespråkar "varmvind", man stoppar isolering mellan råspont och pannor så att råsponten inte ska bli så kall. Alternativet är att bosätta sig där det ligger snö på taket, det isolerar också.

Tänk på hur det blir frost på bilen om höstarna. Ställer du bilen under en carport så minskas utstrålningen och du slipper skrapa rutan.
Ja att skapa en "varmvind" eller klimatvind eller vad det nu kallas kan jag förstå det positiva med. Men att täta av en befintlig kallvind med enbart spont, papp och tegel skulle jag aldrig våga, dels med anledning av de effekter som du så bra förklarat ovanför.
 
Men du skulle våga öka ventilationen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.