Nu är det gjort.

Vi var riktigt klädda, svarta jackor, vinterbyxor, myggskydd på huvudet, tjocka handskar.
Trots att det var sent (vid elva) och kallt (11 grader), var getingarna fortfarande igång....

Min man gick upp på stegen, tog ner boet direkt i plastpåsen med lite klorin i botten. Knöt snabbt plastpåsen, den åkte in i en plastburk med ännu mer klorin, vi stängde burken.

Det blev inget surrande, det verkar att getingarna dog direkt.
 
  • Gilla
marcus.dittmer
  • Laddar…
Om du har någon bioldare i närheten be att få låna skyddskläder eller be att vederbörande hjälper dig.
Vi har inte provar högtryckstvätt. Lycka till med ditt projekt.
Hälsningar
Anita Söderlund
 
Ringde mitt förskringsbolag som skickade ut en kille på villaförsäkringen. Ett par dagar senare kom en kille med rymddräkt och sprutade boet med något han sa var som Radar men mycket starkare. Mission Complete och helt gratis :)
 
För mig är det olika saker att något är gratis och att någon annan betalar. Jag minns inte när senast jag blev stucken av en geting, men det kan mycket väl vara 20 år sedan. Bara i år har jag sopar ner något halvdussin getingbon. Det går alldeles utmärkt utan rymddräkt. Ett av dem satt på krypvinden. Jag satt inne på vinden och sopade ner boet som satt alldeles över luckan. Strax senare gick jag ut genom luckan och ner via stegen. Getingarna blir ilskna av detta, men är för dumma för att börja jaga någon. Så länge man inte är överkänslig så är inte ett eventuellt getingstick speciellt mycket att bråka om heller. Inte kul, men ofarligt.

Erik
 
Så mycket jag betalar försäkringsbolagen så tänker jag nyttja allt jag kan som "ingår" oavsett jag kan göra det själv eller inte. Jag har "redan betalt" för det anser jag.
 
Hade ett getingbo i tennisbollsstorlek under en bjälke i altantaket. Såg när getingen flög in, drog eld på en tändsticka och satte mot ingången. Lite rök och knaster, sedan var getingarna döda och boet oskadliggjort.

Inget man bör göra om boet sitter i takfoten direkt. :)
 
Bricco skrev:
Så mycket jag betalar försäkringsbolagen så tänker jag nyttja allt jag kan som "ingår" oavsett jag kan göra det själv eller inte. Jag har "redan betalt" för det anser jag.
Man kan också vända på det och säga att försäkringar självklart är dyra när folk utnyttjar dem till minsta småsak. Sen har jag svårt att tro att det blir någon tidsbesparing för dig. Att ringa försäkringsbolaget lär ta längre tid än att riva ner boet. Sedan skall du boka upp dig för att vara hemma när de kommer. Men var och en har väl sina metoder.

Erik
 
Ett så litet bo är väl bara att ta ner sent på kvällen med en plastpåse, knyta ihop och elda upp eller stampa sönder...så gjorde jag med billan som satt på krypvinden i förra kåken jag hade, men det boet var som en mindre fotboll.....
Annars kan man ringa Anticimex och be om gift/råd om man vill...
 
Folk som missbrukar mina skatte och försäkringspengar borde få en självrisk på 5000kr för något liknande!
 
Nimajneb skrev:
Folk som missbrukar mina skatte och försäkringspengar borde få en självrisk på 5000kr för något liknande!
Precis! Inför körkortsgräns vid 30 år istället!
 
fick en bra spray av anticimex sist.
Den kom till nytta när jag hittade ett getingbo i mätarskåpet
 
Bricco skrev:
Precis! Inför körkortsgräns vid 30 år istället!
Och citroner man köper i affären är oftast gula...

syfter du på att folk under 24 har jättehöga försäkringspremier på bilar??

;Men nu tror jag ju inte att folk under 30 medvetet missbrukar bilförsäkringen för småsaker om det var det du syftade på.

Nu handlade det hela om att nyttja mina pengar för att ta ner små getingbon hos någon annan.
 
  • Gilla
Riley666
  • Laddar…
Hejsan :)

Vi har hittat ett enormt (50 cm i diameter) getingbo på vinden i att hörn av en tillbyggnad. Vi tror att boet är obebott, men hur vet man det helt säkert? :S

Mvh Carina
 
Peta på det :D Om inte annat vänta någon månad till. Då är det ofarligt att peta på dem.

Vi har i år fått ytterligare ett 35+cm bo på vinden. Där finns sedan tidigare ett gigantiskt bo. 50++ :D


Ska riva dem i vinter hade jag tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.