Då har planeringen börjat för vårt trädäck som förhoppningsvis ska bli verklighet sommaren 2010.

Som bifogad bild visar så är ytan där trädäcket ska byggas delvis bevuxet av gräs och delvis sandlåda eller rättare sagt en före detta uterumsgrund som förra ägaren tog med sig innan vi tillträdde. Tanken är att däcket ska byggas 4 meter djupt och börja 1 meter bortom terassdörren och sträcka sig längs huset och sluta lite innan stupröret ca 9 meter långt.

DSC02105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enligt nedan skiss så har jag försökt att grovdimensionera regelkonstruktionen så gått jag har förstått spännviddstabeller andra byggen m.m.
Som synes har jag tänkt bygga regelkonstruktionen i en nivå vilande på trädgårdsplattor. I detta första utkast har jag använt mig av 45x170 reglar och tänker sedan använda 28x120 trallvirke.
Har satt golvreglarna på cc 600 som löper över hela djupet med stöd på mitten.
Kortlingar mellan golvreglarna för att behålla dessa något sånär raka. Ytterramen har sedan stöd på långsidorna med en platta var 1,8 meter (som jag tror att spännviddstabellen specar).

Tomt_Johannagatan22_V1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt_Johannagatan22_V1_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I höger kant av däcket har jag turen att lyckas ha 3st brunnar varav den vänstra är vattenavstängningen till huset. De andra två har jag inte forskat vidare och kommit fram till vad det är för brunnar än. De två som befinner sig under däcket funderar jag på att parera mellan reglarna och sedan höja upp i däckets golvnivå för att sedan täcka med ett "trälock".

Nu kommer jag till de första frågeställningarna som av erfarenhet brukar bli många innan man är klar.

  • Ska man schakta av grässvålen och lägga i bärlager under hela däcket, hur djupt och vilket material rekommenderas då?
  • Har jag tolkat dimensioneringen av konstruktionen rätt eller jag har snurrat till det, alla kommentarer mottages tacksamt?
  • I detta fall får däcket en höjdnivå på ca 5 cm ifrån tröskeln på terrassdörren och ca 25 cm till omgivande marknivå, är ja på rätt spår eller man ska sänka/höja något?
  • Är det tillåtet att fixa höjningarna till de två brunnarna enligt min ide (en av dom är ju vattenavstängningen) eller man måste tänka på något särskilt?
 
Ingen som har feedback på dimmensioneringen och utförandet "Har jag tolkat dimensioneringen av konstruktionen rätt eller jag har snurrat till det"?

Om vi börjar på just denna elementära fråga så är det frågan om man ska bygga hela däcket på plattor i ett lager eller det är bättre att konstruera i två lager (bärlina och golvreglar)?

Är det något mervärde att välja plintar istället för trädgårdsplattor under däcket?
 
NiclasR skrev:
  • Ska man schakta av grässvålen och lägga i bärlager under hela däcket, hur djupt och vilket material rekommenderas då?

  • Har jag tolkat dimensioneringen av konstruktionen rätt eller jag har snurrat till det, alla kommentarer mottages tacksamt?

  • I detta fall får däcket en höjdnivå på ca 5 cm ifrån tröskeln på terrassdörren och ca 25 cm till omgivande marknivå, är ja på rätt spår eller man ska sänka/höja något?

  • Är det tillåtet att fixa höjningarna till de två brunnarna enligt min ide (en av dom är ju vattenavstängningen) eller man måste tänka på något särskilt?
Tjena kan ge dig lite feedback angående dina tankar.

1: Shaktar du inte bort matjorden kommer gräset, fukten att äta upp altanen.

2: Som du skrev ser att du har cirka 300 mm från mark till dörr. Räkna en bärlina på 220, golvregler 170 och trall 22, vilket blir 412mm.

3: Tillåtet? Förstod inte riktigt.

4: Övrigt, lägger du en sådan konstruktion på trädgårdsplattor kan tjälen vrida sönder den.
 
barajag skrev:
Tjena kan ge dig lite feedback angående dina tankar.

1: Shaktar du inte bort matjorden kommer gräset, fukten att äta upp altanen.

2: Som du skrev ser att du har cirka 300 mm från mark till dörr. Räkna en bärlina på 220, golvregler 170 och trall 22, vilket blir 412mm.

3: Tillåtet? Förstod inte riktigt.

4: Övrigt, lägger du en sådan konstruktion på trädgårdsplattor kan tjälen vrida sönder den.
Tack för ditt svar barajag,

Det innebär att man bör sattsa på att gräva ut lite mer än bara ta bort grässvålen och att lägga en bärlina underst och sedan golvreglar som allt villar på plintar istället för på trädgårdsplattor?

Det jag menade med tillåtet var om man får bygga över brunnarna och sedan dra upp locken/ öppningarna i golvet på trädäcket?
 
Hej.

jag vet inte om det är tillåtet att "höja" upp brunnarna men iaf vattenavstängningen måste ju sitta så att man (vattenverket eller vad det nu heter) kommer åt att stänga av utan att använda någon sorts förlängare. Enklast borde vara att ringa dem och kolla vad de säger.

Ett alternativ kan vara att "malla" in dem och göra en lucka i däcket.

Tekniska nämnden på kommunen brukar kunna hjälpa till med frågor.

Lycka till.

Henrik
 
NiclasR skrev:
Tack för ditt svar barajag,

Det innebär att man bör sattsa på att gräva ut lite mer än bara ta bort grässvålen och att lägga en bärlina underst och sedan golvreglar som allt villar på plintar istället för på trädgårdsplattor?
Exakt.:) Fylla även med singel, eller makadam med tillhörande dränering med tanke på att det blir så lågt. Även duk under singlet kan ju vara att rekommendera.
 
Bärlina på 45*220 till altan??? Den dimensionstabellen som det stå det på är troligtvis för ett bostadshus.

Kör både bärlina och bjälklag i 45*145 och sedan trall 28*120.
Det blir en bygghöjd på 31,8cm.
Sätt första bärlinan (regeln i bjälklaget) i väggen med frallor sen andra bärlinan 180cm ut och tredje 360cm ut så får du ett överhäng på 40cm. Sätt plintarna med drygt 180cm avstånd mellan varann. Det blir totalt 10 plintar på hela konstruktionen.

Antar att cc40 på reglarna i bjälklaget i skissen är fel eller skall du lägga trallen diagonalt för då är det ju rätt cc mått. Du skriver ju cc60 så jag utgår från det.

Kortlingar tycker jag inte heller du behöver, alldeles för mycket jobb för ingenting. som att elda för kråkorna. du kommer skruva fast reglarna i bärlinorna och då får man bända lite men det blir rakt iaf. Om inte det räcker så kommer ju trallen hålla det på plats. Välj ut de rakaste och finaste och sätt de längst på ramen.

Trallen tror jag säkert du har koll på men sätt den inte med mellanrum, lägg den dikt för det kommer ändå bli ett mellanrum när virket torkar, förutsatt att det är färskt virke du köper. Är det gammalt( skitvirke) som är torrt får du nog lägga ett litet mellanrum.

Markduk och makadam låter som en bra ide, speciellt när du har så lågt.

Hoppas jag inte ställde till med allt för mycket tycker jag men det finns så sjukt mycket överdimensionerade altaner helt i onödan. Det blir bara dyrt och jobbigt.
Läser man i böcker om trädäck/altaner mm så är det otroligt överdimensionerat. och i många dimensioneringstabellerna är det räknat helt utan svikt.

Jag har bärlina och bjälklag i 45*145 och trall 28*120 så jag vet att det blir bra.
Hade jag en ramp upp till den hade jag parkerat bilen på den. :p

Ha det bra och lycka till .
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
ByggareNick skrev:
Bärlina på 45*220 till altan??? Den dimensionstabellen som det stå det på är troligtvis för ett bostadshus.

Kör både bärlina och bjälklag i 45*145 och sedan trall 28*120.
Det blir en bygghöjd på 31,8cm.
Sätt första bärlinan (regeln i bjälklaget) i väggen med frallor sen andra bärlinan 180cm ut och tredje 360cm ut så får du ett överhäng på 40cm. Sätt plintarna med drygt 180cm avstånd mellan varann. Det blir totalt 10 plintar på hela konstruktionen.

Antar att cc40 på reglarna i bjälklaget i skissen är fel eller skall du lägga trallen diagonalt för då är det ju rätt cc mått. Du skriver ju cc60 så jag utgår från det.

Kortlingar tycker jag inte heller du behöver, alldeles för mycket jobb för ingenting. som att elda för kråkorna. du kommer skruva fast reglarna i bärlinorna och då får man bända lite men det blir rakt iaf. Om inte det räcker så kommer ju trallen hålla det på plats. Välj ut de rakaste och finaste och sätt de längst på ramen.

Trallen tror jag säkert du har koll på men sätt den inte med mellanrum, lägg den dikt för det kommer ändå bli ett mellanrum när virket torkar, förutsatt att det är färskt virke du köper. Är det gammalt( skitvirke) som är torrt får du nog lägga ett litet mellanrum.

Markduk och makadam låter som en bra ide, speciellt när du har så lågt.

Hoppas jag inte ställde till med allt för mycket tycker jag men det finns så sjukt mycket överdimensionerade altaner helt i onödan. Det blir bara dyrt och jobbigt.
Läser man i böcker om trädäck/altaner mm så är det otroligt överdimensionerat. och i många dimensioneringstabellerna är det räknat helt utan svikt.

Jag har bärlina och bjälklag i 45*145 och trall 28*120 så jag vet att det blir bra.
Hade jag en ramp upp till den hade jag parkerat bilen på den. :p

Ha det bra och lycka till .
Tack för de utförliga svaren ByggareNick,

Jo jag var inne på något liknande nu ikväll fast jag hade lite grövre bärlinor än 45x145, tänkte dock inte på att man kan ha överhäng så det var ett bra tips.

När du skriver "sätt första bärlinan i väggen med frallor" ska jag tolka det som plugg och fransk bult? Om detta är rätt fungerar det bra även när man som jag har siporexgrund att fästa i eller man ska tänka på något specielt alternativt sätta plintar även inne mot huset?

Jo 60 CC är det jag har tänkt och ritat i skissen.

Ok, låter vettigt med markduk och sedan makadam som jag antagligen lägger en dränneringsslang i framkant i.
Hur tjockt lager makadam ska man räkna med att lägga ovanpå markduken?

Antar att man tar bort gräset och matjorden och gräver/borrar för plintarna först, forsätter med att grunda med makadam i plinthålen och justerar in plintarna, efter detta läger man ut markväv och fyller på med makadam?

Tack för alla tips å långt :)
 
Sailorman skrev:
Hej.

jag vet inte om det är tillåtet att "höja" upp brunnarna men iaf vattenavstängningen måste ju sitta så att man (vattenverket eller vad det nu heter) kommer åt att stänga av utan att använda någon sorts förlängare. Enklast borde vara att ringa dem och kolla vad de säger.

Ett alternativ kan vara att "malla" in dem och göra en lucka i däcket.

Tekniska nämnden på kommunen brukar kunna hjälpa till med frågor.

Lycka till.

Henrik
Jo det kan nog vara en bra ide att kolla med kommunen först
 
ByggareNick skrev:
Bärlina på 45*220 till altan??? Den dimensionstabellen som det stå det på är troligtvis för ett bostadshus.

Kör både bärlina och bjälklag i 45*145 och sedan trall 28*120.
Det blir en bygghöjd på 31,8cm.
Sätt första bärlinan (regeln i bjälklaget) i väggen med frallor sen andra bärlinan 180cm ut och tredje 360cm ut så får du ett överhäng på 40cm. Sätt plintarna med drygt 180cm avstånd mellan varann. Det blir totalt 10 plintar på hela konstruktionen.

Antar att cc40 på reglarna i bjälklaget i skissen är fel eller skall du lägga trallen diagonalt för då är det ju rätt cc mått. Du skriver ju cc60 så jag utgår från det.

Kortlingar tycker jag inte heller du behöver, alldeles för mycket jobb för ingenting. som att elda för kråkorna. du kommer skruva fast reglarna i bärlinorna och då får man bända lite men det blir rakt iaf. Om inte det räcker så kommer ju trallen hålla det på plats. Välj ut de rakaste och finaste och sätt de längst på ramen.

Trallen tror jag säkert du har koll på men sätt den inte med mellanrum, lägg den dikt för det kommer ändå bli ett mellanrum när virket torkar, förutsatt att det är färskt virke du köper. Är det gammalt( skitvirke) som är torrt får du nog lägga ett litet mellanrum.

Markduk och makadam låter som en bra ide, speciellt när du har så lågt.

Hoppas jag inte ställde till med allt för mycket tycker jag men det finns så sjukt mycket överdimensionerade altaner helt i onödan. Det blir bara dyrt och jobbigt.
Läser man i böcker om trädäck/altaner mm så är det otroligt överdimensionerat. och i många dimensioneringstabellerna är det räknat helt utan svikt.

Jag har bärlina och bjälklag i 45*145 och trall 28*120 så jag vet att det blir bra.
Hade jag en ramp upp till den hade jag parkerat bilen på den. :p

Ha det bra och lycka till .
ursäkta mig lite nu men....
har du tänkt sätta plintar på varje golvregel om du ej kör med 2"9" som bärlina?

du kan ej byggt mer altaner än din egna vad jag förstår...

riktpunkten är att juh klenar virke man har destå mer plintar....
med en2"9" bärlina å 2"7" golvreglar har du en stomme där du kan ha mycket folk på å ändå inget skrammel i kaffekopparna...
skall man bygga så bygg ordentligt .

tro mig TS altaner är inget hafs hafs man gör utan det är en fin möbel som pryder huset...

den LILLA kostnaden att gå upp till bättre å skönare dimensioner e blaha blaha..
altanen skall stå där länge...

och det dära med: sjukt många altaner som e överdim.... dom bygger rätt.d^_^b

sen skall du kryssa mellan dina golvbjälkar med... detta utgör en extra bärlina...
kika på mitt altanbygge här:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/121012-mitt-projekt.html

här ser du hur jag menar....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
ursäkta mig lite nu men....
har du tänkt sätta plintar på varje golvregel om du ej kör med 2"9" som bärlina?

du kan ej byggt mer altaner än din egna vad jag förstår...

riktpunkten är att juh klenar virke man har destå mer plintar....
med en2"9" bärlina å 2"7" golvreglar har du en stomme där du kan ha mycket folk på å ändå inget skrammel i kaffekopparna...
skall man bygga så bygg ordentligt .

tro mig TS altaner är inget hafs hafs man gör utan det är en fin möbel som pryder huset...

den LILLA kostnaden att gå upp till bättre å skönare dimensioner e blaha blaha..
altanen skall stå där länge...

och det dära med: sjukt många altaner som e överdim.... dom bygger rätt.d^_^b

sen skall du kryssa mellan dina golvbjälkar med... detta utgör en extra bärlina...
kika på mitt altanbygge här:
[länk]

här ser du hur jag menar....

mvh
estwing
Tack för inputen estwing,

Då ska jag se om jag har förstått det hela nu då innan jag ritar om min skiss;)

Jag fäster en 45x170 bärlina/golvregel i min grund med överkanten i nivå var jag vill ha undersidan på mitt trallvirke (i mitt fall 28 mm under min terassdörr)?

Jag gräver en plintrad 1,8m ut ifrån hus grunden och ytterliggare en 1,8m ut ifrån den första plinraden (då får jag ca 400mm "uthäng) på golvreglarna)? Här ska 45x220 bärlinor upp som golvreglarna kan vila på?
500mm plintarna ska vara nergrävda med 1,8m mellanrum oc vardera plinthål ska "grundas" med makadam och en trädgårdsplatta? I mitt fall räcker det då med 6st plintar/bärlina om jag har den första och sista plinten indragen något?

45x170 golvreglar skruvas med balkskor i bärinan som sitter i huset med 600mm cc? "Kottlingar" skruvas mellan vardera "golvregelfack", hur stort cc avstånd mellan "kottlingarna"? En 45x170 regel skruvas också i framkant på golvreglarna för att få ett avslut.
 
ByggareNick skrev:
Bärlina på 45*220 till altan??? Den dimensionstabellen som det stå det på är troligtvis för ett bostadshus.

Kör både bärlina och bjälklag i 45*145 och sedan trall 28*120.
Det blir en bygghöjd på 31,8cm.
Sätt första bärlinan (regeln i bjälklaget) i väggen med frallor sen andra bärlinan 180cm ut och tredje 360cm ut så får du ett överhäng på 40cm. Sätt plintarna med drygt 180cm avstånd mellan varann. Det blir totalt 10 plintar på hela konstruktionen.

Antar att cc40 på reglarna i bjälklaget i skissen är fel eller skall du lägga trallen diagonalt för då är det ju rätt cc mått. Du skriver ju cc60 så jag utgår från det.

Kortlingar tycker jag inte heller du behöver, alldeles för mycket jobb för ingenting. som att elda för kråkorna. du kommer skruva fast reglarna i bärlinorna och då får man bända lite men det blir rakt iaf. Om inte det räcker så kommer ju trallen hålla det på plats. Välj ut de rakaste och finaste och sätt de längst på ramen.

Trallen tror jag säkert du har koll på men sätt den inte med mellanrum, lägg den dikt för det kommer ändå bli ett mellanrum när virket torkar, förutsatt att det är färskt virke du köper. Är det gammalt( skitvirke) som är torrt får du nog lägga ett litet mellanrum.

Markduk och makadam låter som en bra ide, speciellt när du har så lågt.

Hoppas jag inte ställde till med allt för mycket tycker jag men det finns så sjukt mycket överdimensionerade altaner helt i onödan. Det blir bara dyrt och jobbigt.
Läser man i böcker om trädäck/altaner mm så är det otroligt överdimensionerat. och i många dimensioneringstabellerna är det räknat helt utan svikt.

Jag har bärlina och bjälklag i 45*145 och trall 28*120 så jag vet att det blir bra.
Hade jag en ramp upp till den hade jag parkerat bilen på den. :p

Ha det bra och lycka till .
Ja bygger jag en altan, så vill jag gärna ha det sviktfritt, speciellt som den ska stå där ett tag.. :)
 
estwing skrev:
ursäkta mig lite nu men....
har du tänkt sätta plintar på varje golvregel om du ej kör med 2"9" som bärlina?

du kan ej byggt mer altaner än din egna vad jag förstår...

riktpunkten är att juh klenar virke man har destå mer plintar....
med en2"9" bärlina å 2"7" golvreglar har du en stomme där du kan ha mycket folk på å ändå inget skrammel i kaffekopparna...
skall man bygga så bygg ordentligt .

tro mig TS altaner är inget hafs hafs man gör utan det är en fin möbel som pryder huset...

den LILLA kostnaden att gå upp till bättre å skönare dimensioner e blaha blaha..
altanen skall stå där länge...

och det dära med: sjukt många altaner som e överdim.... dom bygger rätt.d^_^b

sen skall du kryssa mellan dina golvbjälkar med... detta utgör en extra bärlina...
kika på mitt altanbygge här:
[länk]

här ser du hur jag menar....

mvh
estwing
Jätte fina altaner du byggt estwing.

Hur många altaner jag byggt har väl inte med saken att göra.
Jag säger att min är väldigt stadig och stabil och när jag säger att dimensioneringstabellerna är för bostadshus där man har med svikt i beräkningen som är lika med noll så betyder det inte att jag har en altan som sviktar på något sätt. De altaner jag byggt har jag byggt på samma sätt utom en där jag gick upp i dimension pga lång spännvidd där det skulle vara fritt från plintar. Alla har varit jätte nöjda med sina altaner.

Jag försökte minnas om mina kaffekoppar skramlar när man går/springer/hoppar på altanen och bestämde mig för att testa och nej det gör de inte.

Varför jag ännu mer tyckte att han inte skulle köra med 2"9" och 2"7" var att han hade otroligt dåligt med plats. Sedan är det ett väldigt kort avstånd mellan bärlinorna så jag ser absolut ingen anledning i att gå upp i dim på bjälklaget.

NiclasR. Om du har dåligt med plats och känner att du inte tror mig kan du ju antingen sätta fler plintar, på cc 120 tex eller en till bärlina, Alltså bärlinor på 120, 240 och 360. Det kan man ju alltid göra utan att gå upp i dimension.

Hur du än gör hoppas jag att det går bra. lycka till.

Ni alla är välkomna hem till mig på kaffe så kan vi hoppa och kolla om de skramlar. :p


Ha det bra
 
Hej igen,

Då har jag nu fått en liten lucka så att jag har haft möjlighet att revidera min skiss.

Som ni ser på bifogade skisser så har jag nu tänkt att sätta trädäcket på två bärlinor som ligger på plintar samt den sista och tredje bärlinan fäst i huset.
Nu ligger den planerade storlekrn på ca 14,5 x 4,15m varav de vänstra delen ska förses med ett uterum de kommande åren (om allt går som vi vill);)
Plintarna står på ett avstånd på 1,9m och bär 2st 45x195 reglar som sitter på ett avstånd på 1,9m inbördes, detta ger ett överhäng på ca 570mm i sidled. Jag har sedan planerat att använda 45x170 golvreglar på ett cc-avstånd på 600mm och även bärlinan som jag fäster i huset för att sedan använda 28x120 trallvirke. Från främre bärlinan och till framkant av trallen har jag ett överhäng på ca 280mm.

Förarbetet består i att jag gräver bort matjorden under trädäcket för att sedan sätta plintarna. Makadam kommer att läggas ut på en markväv innan själva bygget sätter igång. När väl trädäcket är på plats har jag tänkt att plattlägga ytterna runt om.

Tanken är att jag ska börja på grävningen om en vecka så jag tar tacksam emot så mycket feedback och matnyttiga tips som möjlgt innan jag sätter igång.

Trädäck_front_V3.0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck_left_V3.0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck_right_V3.0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kör bärlinan 45x220 istället för 45x195..

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.