Hejsan! Jag och min fru är nyblivna husägare sedan igår.
Huset har en garageplatta på ca: 50 kvm som säljaren har gjutit sedan förra året. När jag köpte huset påstod säljaren att han hade bygglov på garagebygget och mäklaren hade skrivit att " bygglov finns" (till garagebygge), på husannonsen. Säljaren sa att han skulle lämna bygglovspapprena till mäklaren innan köpet vilket han inte gjorde förståss. Vi skrev på kontraktet häromdan och jag ringde kommunen idag och skulle förlänga bygglovet eftersom jag inte har tid att bygga garaget iår.
Då sade dom att något bygglov inte existerar till garagebygget och att det alldrig har tecknats. Ringde mäklaren och han har gått på semester och han sade att vi skulle diskutera det här nästa månad, och att han skulle göra allt för att hjälpa oss.

Undrar hur jag ska gå vidare med detta. Vad säjer lagen? , och vems fel är det?
Vad är det som gäller vid bygglov till dubbelgarage? Jag tänkte bygga garaget själv utav lösvirke eftersom jag är ganska händig och kunnig inom området. Får man det?
 
Frånsett allt det där med bygglov etc, så på frågan om du får bygga ditt garage själv är svaret ja, man får bygga garage själv. Man får bygga sitt bostadshus med, för den delen.
 
Säljaren har ljugit (och mäklaren har antingen ljugit eller gjort undermåligt arbete) och då är det ju deras fel. Men du borde ha dubbelkollat med kommunen och då är det också ditt fel.

Nu gör du två saker. 1: söker bygglov. 2: försöker få en acceptabel deal med säljare/mäklare.
 
Ok tackar för svaren,
 
Då är det åter läge för att säga "Lita aldrig någonsin på något överhuvudtaget som en mäklare säger". Dubbellkolla precis allt som kommer från en mäklare.

I det här fallet kommer mäklaren säkert att skylla på säljaren "säljaren sa ju...". Och troligen har inte mäklaren gjort något formellt fel. Men mäklaren förstör ju både sitt och mäklarkårens rykte genom att förmedla den här typen av lögner.
 
En bra/juste deal är väl att säljaren pröjsar bygglovskostnaden och eventuella merkostnader gällande just det ärendet.
 
hempularen skrev:
Då är det åter läge för att säga "Lita aldrig någonsin på något överhuvudtaget som en mäklare säger". Dubbellkolla precis allt som kommer från en mäklare.
Lita inte på någon, alls. Alla kan ha fel. Lita FRAMFÖRALLT inte på vad som skrivs av okända personer på ett internetforum... :rolleyes:
 
Hursomhelst jag postade en fråga för att få lite hjälp, inte för att lura och snacka skit om folk.
Här är klart att mäklaren iallafall inte har kollat upp vad säljaren har påstått, sen en annan grej är att säljaren hade renoverat badrummet i källaren förra sommaren, "fackmannamässigt" gjort sa han och kvitton på allt skulle finnas. Inga kvitton finns och nu har det kommit fram till mig att det är polacker som har gjort jobbet svart.
Får väl hoppas att jag inte får några läckage i väggarna elr. nåt.
 
Eftersom du nu kommer hana i en förhandlingssits mot säljaren så är det väl likabra att ta tag i badrummet på en gång. Det jag menar då är att ta dit en som inspekterar att det verkligen är fackmannamässigt utfört, lämligtvis försäkringsbolaget som står för risken om det blir läckage(om det är fackmannamässigt utfört).
Eftersom säljaren har sagt att så skall vara fallet så är har han lättat din undersökningsplikt något.

Men bygglovsdelen känns som att du har en bra utgångspunkt, eftersom säljaren och mäklaren sagt att bygglov finns. Där skulle jag inte nöja mig med mindre än ersättning för alla kostnader som det medför att skaffa ett bygglov.
 
O
Ni gjorde väl en ordentlig undersökning av huset innan ni köpte det?
 
Mikael_L
Nu är jag ingen jurist och kan sånt här ganska risigt.

Men i vilket fall avsaknad av bygglovet inget dolt fel. För felet var ju definitivt inte dolt. En telefonkontakt med kommunen hade påvisat felet. Bara så du inte börjar babbla om dolda fel när du börjar förhandla.

Det du främst har att gå på är "felaktig utfästelse" eller vad det nu heter.
Nu ska du snarast samla ihop alla bevis för säljarens utfästelser. Frågelistan, objektsbeskrivningen, förhör mäklaren över allt vad säljaren påstått inför mäklaren, fäst på papper och låt mäklaren skriva under att detta är information han erhållit från säljaren.
Andra personer som kan vara vittnen. Även här ska du genast sammanfatta vad dom vet/hört och skriva under med dagens datum.
Rätten fäster nämligen vikt vid att hågkomster är så färska som möjligt och ser mycket positivt på att ett sådant grundligt arbete är gjort så tidigt som möjligt.

Har du inte rena bevis utan bara din egen utsaga att komma med är det knappast läge att ta det den rättsliga vägen. Då får du nöja dig med att skrämmas lite och hoppas.
 
Mikael_L
Sen kan ni börja lite försiktigt och kolla hur säljaren ställer sig mot era krav.
Påbörja inga långa resonemang och gör inga egna utfästelser osv, allt ni säger, skriver och gör nu kan i värsta fallet ligga er i fatet vid en ev tingsrättförhandling.

Verkar det direkt som att det kommer bli trögt med säljaren tycker jag ni ska kontakta en advokat som kan denna sorts juridik bra relativt snabbt. Detta för att ni (och säljaren) inte ska trassla till det juridiska läget med en massa nya och fler påståenden, utfästelser och sånt.
En timme eller två med en advokat/jurist som kan sina saker kommer vara väl värda pengar.

Ett annat alternativ är att ni kontrollerar badrummet så gott det går, verkar det inte vara alltför katastrofalt (men tätskikt och sånt är tyvärr svårt att kontrollera) så kanske ni helt enkelt biter ihop och söker om bygglov själv och pröjsar detta.
Den kostnaden är sura pengar, men månader och år med en konflikt där advokatkostnaderna skjuter i höjden och med "Lottohjulet tingsrätten" där i framtiden som slumpar fram om det blir ni eller säljaren som ska betala kalaset är ju inte heller någon rolig grej.

Men väljer ni att i princip släppa det hela kan ni ju alltid först försöka få säljaren att pröjsa, dels med hjälp av mäklaren (inte säkert han vill eller kan) eller hota med stämning.
 
Hej.
Tråkig historia.

1. Garaget: Kolla frågelistan som brukar biläggas köpekontraktet. Brukar förekomma en fråga rörande om alla bygglov finns? Är så fallet svarar säljaren för det och det är inget som faller under din undersökningsplikt.
(I övrigt har uppgifter i frågelistan marginell betydelse men vad gäller bygglov är saken klar.)

2. Att polacker byggt svart behöver ju inte innebära något fel. Försök få fram lite mer om hur jobbet genomförts innan du börjar riva något eller vidtar andra åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.