Efter att fått möjlighet att provköra och prata med handlaren så vart det plötsligt klart för mig att det inte var en Stihl Röjsåg jag behövde. Det räckte med en trimmer med PolyCut "klinga".
Själv så tyckte jag ju FS130 var maffig med en underbar motor... men frugan ville vara med här och hon tyckte ju trimmern var smidigare plus att den fanns i en EasyStart variant som tilltalade henne.
Så det bidde en FS50 för halva priset jämfört med 130an och vi har nu avverkat kanske 300m2 småsly o gräs och det går som en dans.
Så mycket mer gräs o småslyklippare än den gamla partner röjsågen någonsin kom i närheten av att vara.
 
Ibland överaskar man sig själv med att göra det förståndiga inköpet även om det fanns roligare alternativ. Tur att det inte händer så ofta...... ;)
 
MathiasS skrev:
Ibland överaskar man sig själv med att göra det förståndiga inköpet även om det fanns roligare alternativ. Tur att det inte händer så ofta...... ;)
Händer inte ofta, det normala är ju att det blir dyrare än det var tänkt.
Men nu har jag ju 2500 som jag genast måste hitta en ny leksak atgt spendera på.. eller eg för att följa den normala logiken så är det nog bortåt 4k som måste lekas upp snarast.:D

Btw... heders till handlarn som fick in mig på rätt spår.
 
En FS50 borde vara ungefär samma maskin som den fse71 jag har, sånär som på motorn förstås?


EDIT: FSE heter trimmern. SHE är en lövblås....
 
Redigerat:
Låter väl inte helt omöjligt. Men här får vi säkert en expertkommentar.
71:an är väl lite svagare men bullrar o skakar mindre.

Funkar PolyCut på eltrimmern åxå...vet du det?


FSE71
Effektstark elektrisk trimmer med hög komfort. Utrustad med ett halvautomatiskt tvåtrådigt trimmerhuvud som är mycket enkelt att fylla på med ny tråd. Dessutom har FSE 71 ett överbelastningsskydd för motorn och justerbart mjukt grepp m.m. Mycket välbalanserad med motorn placerad upptill. Lämpar sig för kantputsning eller trimning av mindre gräsytor.
Tekniska data
Effekt 540 W
Ljudeffektnivå 1) 93,0 dB(A)
Ljudtrycksnivå 1) 82,0 dB(A)
Märkspänning 230 V
Skärverktyg AutoCut C 5-2
Totallängd 2) 1,53 m
Vibrationer vänster/höger 3,3/2,9 m/s²
Vikt 4,0 kg 1) K-Faktor enl. RL 2006/42/EG = 2,5 (dB(A))2) utan skärverktyg

FSE_71_landscape.jpg


FS50
Lätt trimmer med en otroligt enkel start - i tre snabba steg. Med det unika startsystemet Easy2Start (E) är det ännu enklare och tillsammans med det justerbara loophandtaget mycket hög komfort. Utrustad med STIHL 2-MIX motor som klarar världens strängaste avgaskrav. Perfekt till att klippa hela gräsytor eller till finputsningen runt gräsmattan, längs rabatter, kanter, runt buskar och träd etc.
Tekniska data
Cylindervolym 27,2 cm³
Effekt 0,8 kW/1,1 hk
Ljudeffektnivå 1) 105,0 dB(A)
Ljudtrycksnivå 1) 93,0 dB(A)
Skärverktyg AutoCut C 5-2
Tankvolym 0,34 l
Totallängd 2) 1,45 m
Vibrationer vänster/höger 3) 6,0/5,7 m/s²
Vikt 4) 4,5 kg

FS_50_CE_landscape.jpg
 
Redigerat:
Ja, experten har redan avslöjat att polycut passar. Har dock inte provat. Experten kommer också påpeka att trimmern heter FSE71 och inte SHE71 (som ä ren lövblås)..... :) Mitt fel i inlägget ovan.
 
:)

Bra handlare, som de flesta som säljer Stihl är. Vi säljer ner jäkligt ofta, precis som vi säljer upp när det behövs. En röjare är mer projekt att ta fram, selen ska hängas på och sådär. En trimmer är bara att dra igång och putsa av med, vilket gör att man inte drar sig för det på samma sätt (om man är lat som jag).

Låter som att handlaren prutade ner sig själv lite, men nöjda kunder är viktigt. Han hade tjänat mer på att pruta en femhundring på en FS130 än att sälja en FS50 till fullpris.

Apropå SHE71, så är den också riktigt bra. Väger nästan ingenting och har ordentligt med kapacitet.

FSE71 är en grym trimmer, speciellt med PolyCut på. Finns eluttag i närheten brukar jag alltid rekommendera den framför bensinarna. Lätt, smidig och riktigt trevlig balans. Ser inte så stark ut på papperet, men den räcker till det mesta.
 
Redigerat:
Handlat där förr och har man med ägare får man utmärkt service.
Fick med Polycut, extra paket grön tråd, stihl glasögon för en extra femma alla vart nöjda.

Antar att marginalen på FS50 är bra mycket bättre än FS40 (utan EasyStart)
 
Eftersom själva ursprungsfrågan är avhandlad kanske man kan våga sig på en fundering kring detta med trimmer tråd. Köpte för hundra år sedan en rulle med 90 meter tråd. Den är nu slut.

Är det skillnad på tråd och tråd så länge den är av rätt dimension? Det är klart det är, men frågan är hur stor skillnad och vilken man köper. 90m rullen tror jag var husquarna.
 
Värt även att fundera på hur tråden mår a att lagras kanske 10-15 år.

Jag uppskattade en gång att jag förbrukade mellan 5 o 10 meter trimmertråd per år.... det var före plastknivarnas tid.
 
Skyddsglasögonen ligger med trimmern, men en bra affär gjorde du.

Enkla trimmers är inte så bra marginal på, men så säger alla som säljer något om sina marginaler :)

Tråden, precis som all plast, åldras om den lagras. Speciellt om den ligger ljust. En årsförbrukning brukar vara vettigt att köpa, så himla mycket sparar man inte på storpacken. Ett tips för att få tråden att hålla bättre är att förvara den i en burk vatten med några droppar diskmedel i. Då håller den sig mjuk och smidig. Detta gäller även plastknivarna såklart.

För trimmning på vanligt gräs spelar det inte så himla stor roll, bara det är en vettig plast. De allra billigaste trådarna brukar vara för mjuka, så de snor ihop sig inuti trimmerhuvudet. Inte värt besväret för att spara någon tia enligt mig.

Själv gillar jag Oregons fyrkantiga nyliumtråd http://www.oregonchain.se/se/products/catalogue.html?pageNum_Liste_tri=4&totalRows_Liste_tri=25&L=10&L=10&L=10&L=10&L=10&L=10&L=10&L=10&id_news=106&idmenu=5&rubrique=Trimmer%20line&id=189 men den finns bara i storpack och grövre dimensioner för "riktiga maskiner", typ skogsröjsågen vi trimmar med hemma på familjegården.
 
Rullen har legat mörkt. I början i vatten men det tröttnade jag på efter ett tag. Jag minns inte längre hur tråden var när den var ny, men jag har ingen direkt känsla av att den funkar sämre. Den trådsnutt som följde med FSE71an var nog lite mjukare men jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad.

Om det inte är någon större skillnad får det bli något av dom kända märkena bara, ingen upphandling med anbudsförfarande denna gång.
 
kör med den stjärnformade nyliumtråden på kvarnan och den är jag klart nöjd med.
Tar riktigt bra och då matar jag ned halonsnår och liknande utan minsta problem
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.