Jag är i "akut" behov av ett nytt skrivbord... (dvs det finns en liten chans att det blir byggt inom ett år) Funderar på att bygga i den tjockaste björkplywooden som finns på lämpligt favoritbygghandel med uppsågningsmöjligheter. Sedan betsa det toksvart och lägga på någon sorts tvåkomponentslack. Är det ett måste att spruta en sån lack? Var får man tag på det? Det skulle även vara lite kul att testa att lägga ett tjockare lager av epoxi iaf på toppen. Någon som har provat, är det svårt att få det utan bubblor? "Öppentiden" är ju rätt lång så jag tänker mig att man borde hinna ta hand om det innan den stelnar.

Fick en ide att jag skulle bygga lådorna med typ såna här rullskenor med trycköppning. Dom finns på theofils men kostar i runda slängar dubbelt så mycket där. Från england blir det £60 i frakt till sverige men jag kan eventuellt beställa dom via en kompis i england och slippa undan lite billigare. Är det någon som har erfarenhet av accurides rullskenor, är det bra kvalitet på dom?

Nåt sånt här hade jag tänkt.
i3h34x.jpg
 
Epoxi ska ju blandas ordentligt och då är det lätt att det blir bubblor i den. Det finns epoxi med olika lång öppettid, är den tunnflytande och med lång öppettid kanske det fixar sig? Det var någon i skryttråden (?) som gjort ett snyggt handfat i trä med flera lager epoxi, hör med hen hur hen gjorde.

Några tankar runt dimensionerna; är 600 mm djup tillräckligt? Har du stol med armstöd? Kommer du in tillräckligt nära bordsytan med 100 mm sarg vid knäna?
 
Den där epoxin står det att den ska bli geleaktig efter 6-7 timmar. Så sådär värst fort verkar det ju inte gå iaf =) Den är ju dessutom till för att man tex ska kunna gjuta in föremål. Det sköna med epoxi är ju att man kan lägga på ett såpass tjockt lager man vill ha i bara en applicering. Förutsatt att man bara gör det på en plan och vågrät sida förstås...

Jag tror att 600 mm räcker. Dagens platta skärmar lämnar ju lite extra plats så att säga. Fast jag funderar ändå på att ta till med 700 mm. Det känns på något sätt mer som ett standarddjup på ett skrivbord. Armstöd har jag gett upp men mest vill jag ha sarg för att det ser så konstigt smalt ut annars =P Sarg förresten? Det är ju en låda där såklart ;o)

Rullisterna känns mer och mer overkill tycker jag. Vad finns det fler för märken? Blum såklart men dom är lite väl dyra. Lite lyxigt får det ju dock gärna vara när man ändå lägger tid på att bygga själv... Läste mig till att det bara krävs 2 mm tryck för att få ut lådan. Då tycker jag nog att det är renare att lägga lådfronterna framför sidorna på hurtsarna. Jag kanske skulle bygga ett par hurtsar och limma ihop en fet skiva av nåt massivt trä istället. hmm...

oua8gw.jpg
 
Clas Ohlson säljer rejäla expansionsbeslag till rimliga, om ej jättelåga, priser. 400mm beslag för typ 129kr, 500mm för 149. Dessa beslag tar 40-50kg och är riktigt stöddiga och glappfria.
 
Skaffa tunnflytande, genomskinlig lamineringsepoxy (gjord för att väta ut glasfiber med). Lägg på jämnt med roller som INTE fäller, förslagsvis en skumgummiroller. Funkar med pensel också om du vill ha tjockare lager på vågräta ytor. Eftersläta med en bred planstrykare för att få bort bubblor och annat. Det är inga större problem att få en yta som ser sprutlackad ut. Det går även bra att blanda pigment i lamineringsepoxy.
Lamineringsepoxy är lätt att få tag på från t ex Biltema, Kompositfabriken och en del båttillbehörsaffärer.
 
phl skrev:
Clas Ohlson säljer rejäla expansionsbeslag till rimliga, om ej jättelåga, priser. 400mm beslag för typ 129kr, 500mm för 149. Dessa beslag tar 40-50kg och är riktigt stöddiga och glappfria.
Jag kanske får spana in läget hos clas också. Det expansionsbeslaget jag haft därifrån har däremot fallit sönder i delar med kulregn över golvet som bonus. Så jag är lite halvskeptisk...

niklasc77 skrev:
Skaffa tunnflytande, genomskinlig lamineringsepoxy (gjord för att väta ut glasfiber med). Lägg på jämnt med roller som INTE fäller, förslagsvis en skumgummiroller. Funkar med pensel också om du vill ha tjockare lager på vågräta ytor. Eftersläta med en bred planstrykare för att få bort bubblor och annat. Det är inga större problem att få en yta som ser sprutlackad ut. Det går även bra att blanda pigment i lamineringsepoxy.
Lamineringsepoxy är lätt att få tag på från t ex Biltema, Kompositfabriken och en del båttillbehörsaffärer.
Yay, kvalitetssvar =)
 
M
Hmm, intressant. Har länge varit på jakt efter en helsvart skiva till skrivbord som är >=60 cm djup och 200 cm bred men gått bet. Låter som en smart ide att betsa och lacka med epoxy - att jag inte tänkt på detta själv!:wow:
 
PrinsValium skrev:
...Fick en ide att jag skulle bygga lådorna med typ såna här rullskenor med trycköppning. Dom finns på theofils men kostar i runda slängar dubbelt så mycket där. Från england blir det £60 i frakt till sverige men jag kan eventuellt beställa dom via en kompis i england och slippa undan lite billigare. Är det någon som har erfarenhet av accurides rullskenor, är det bra kvalitet på dom?...
Beslaget du länkar till har vad jag kan se inte "push-to-open" funktion (den heter SC vilket jag gissar står för "Self Close"). Skenan med push-to-open heter TR ("Touch Release" antar jag), och den hittar du här. Det är TR de har hos Theofils.

Jag har köpt 350 mm varianten hos Theofils, och den fungerar som utlovat. Öppningsfunktionen är distinkt utan att vara överdrivet trög (vilket jag tycker är bra, det kan lätt bli irriterande om det går för lätt eftersom det då räcker att man stöter till lådan lite av misstag för att den skall fara ut). Stabiliteten är bra i höjdled, men i sidled svajar det lite (fortfarande ok, men på gränsen). När det gäller glidet i skenorna så kan de inte jämföras med vad man är van vid från köket (tex Blums skenor), det är inte bara att putta till lådan och se den glida in. Men å andra sidan så måste man ända putta till lådan lite extra när den nästan är i botten för att låsfunktionen skall träda i kraft, så det är inget verkligt problem. Monteringen har jag inget att säga om mer än att det var busenkelt. Alltså, överlag ok, men det finns bättre (dock betydligt dyrare).

Var hittade du dem till bra pris i UK? Var det TR du hittade, eller SC som du länkade till? Jag har för mig att jag betalade runt 300 riksdaler för ett par 350 mm TR-skenor.
 
bygga_bo skrev:
Beslaget du länkar till har vad jag kan se inte "push-to-open" funktion (den heter SC vilket jag gissar står för "Self Close"). Skenan med push-to-open heter TR ("Touch Release" antar jag), och den hittar du här. Det är TR de har hos Theofils.
Ja, jag hade visst länkat helt galet... Här är länken till 3832TR hos strutsdirect.co.uk. Deras priser är utan VAT upptäckte jag men 500mm-skenorna är fortfarande i närheten av hälften så dyra som hos theofils. Priserna dyker upp om man väljer modell. Dessutom har dom en uppsjö olika modeller och längder.

Det får kanske bli accuride ändå. Visar dom sig vara overkill kan dom ju alltid återanvändas långt efter skrivbordet skrotats. Och visar dom sig vara rackliga var dom ju inte overkill från början heller...

Accuride verkar rekommendera att lådan inte är bredare än lång. Jag misstänker att det kan ha med sidostabiliteten att göra. Mina kommer iaf garanterat att hålla sig i rätt förhållande.
 
mexitegel skrev:
Hmm, intressant. Har länge varit på jakt efter en helsvart skiva till skrivbord som är >=60 cm djup och 200 cm bred men gått bet. Låter som en smart ide att betsa och lacka med epoxy - att jag inte tänkt på detta själv!:wow:
Tänk på att epoxy i regel inte är ett dugg flexibelt... Underlaget får inte röra sig (som trä) utan behöver i princip vara stumt som mdf eller möjligen plywood av bra kvalitet.
Man kan hälla på epoxy och dra ut med t ex gummispackel. En epoxy som självutjämnar kan bilda en väldigt bra yta på det sättet. (Men det kan kräva viss övning...)
 
Jag gjorde en svart skiva till köket genom att betsa en limfog i ek och ytbehandla med osmo hårdvaxolja. Efter ett par veckor för att hårdna och en ordentlig duvning med polertrissan på slipen är den helt slät och blank.
/B
 
Tänk på att epoxi är rätt farligt att andas in och få på huden, lär inte hända något vid enstaka tillfällen men andningsskydd, handskar och skyddsglas rek.
Epoxi skall även blandas i grunda kärl för att undvika värmeutveckling, den kan bli rätt hög.

Jag hade kört med några lager PU-lack förslagsvis Jotuns båtlacker, vattenslipat mellan varven och sen vid typ det tionde upp till 1200-2400, avslutat med rubbing och sen bilvax. Det tar ett tag men det blir pianofinish.

Jag hade betsat och lackat allt i delar, lite pyssligt men man slipper svåra rinningar och att försöka bli av med dem. Sen är det lättare att jobba med lådfronter t ex liggande.tycker jag.

/Kent
 
Att ytbehandla alla delar var och en för sig har jag nog tänkt iaf. Har inte tänkt ut hur jag ska bygga lådorna än men det kan ju vara lite känsligt att få passformen att stämma helt hundra om man blandar in några lager lack. Alla synliga ytor ska ju dock gå att behandla i förväg om man planerar lite.

Var på E.A.Nilsson igår och handlade björkplywood och ekplankor. Blir ett par lådhurtsar med en massiv skiva ovanpå av 5 st 12-15 cm breda och hellånga plankor. Funderar på om jag behöver stadga upp den på något sätt för att förebygga att den slår sig med tiden.

Sinka in reglar på undersidan eller bara skruva fast dom
fkbg2e.jpg

Eller försöka få till någon sorts "end cap". En sinkad vore ju snyggt men jag vet inte om mina skillz är tillräckligt mad...
33uewbq.jpg
2zejdrr.jpg

Köpte en liten förpackning lamineringsepoxi på biltema idag också. Så jag har lite att experimentera med så länge =)
 
snickarboden skrev:
Tänk på att epoxi är rätt farligt att andas in och få på huden, lär inte hända något vid enstaka tillfällen men andningsskydd, handskar och skyddsglas rek.
Epoxi skall även blandas i grunda kärl för att undvika värmeutveckling, den kan bli rätt hög.

Jag hade kört med några lager PU-lack förslagsvis Jotuns båtlacker, vattenslipat mellan varven och sen vid typ det tionde upp till 1200-2400, avslutat med rubbing och sen bilvax. Det tar ett tag men det blir pianofinish.

Jag hade betsat och lackat allt i delar, lite pyssligt men man slipper svåra rinningar och att försöka bli av med dem. Sen är det lättare att jobba med lådfronter t ex liggande.tycker jag.

/Kent
Instämmer. Flera av beståndsdelarna i epoxy är mycket kraftiga allergener. Somliga säger till och med att ALLA blir mer eller mindre överkänsliga efter mycket användning utan skydd.

Glöm inte att slipdammet från icke fullhärdad epoxy är extra farligt... (Kan ge en kraftig allergisk reaktion i andningsorganen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.