8/10 på första quizen.. 7/10 på den andra..

Jag har dock aldrig byggt något hus så förväntade mig inte nån fullpottare ;)
 
När får vanligt folk göra egna quiz då? :cool:
 
Jättekul om du vill ha ett eget quiz! Skicka in frågor och svar till mig, så publicerar jag. Rrrrs Quiz ....

Maila till marlene@byggahus.se
 
Oj.. då måste jag tänka en stund :rolleyes:
 
Hemmakatten
Kanske ett el-quiz? eller snarare två, ett för de som kan lite mer och ett för oss som kan lite mindre (eller i mitt fall snarare ingenting.

Tycker också det är kul med quiz, 8 av 10 på det första och 9 av 10 på det andra, fast tycker fortfarande att jag svarade rätt på alla frågorna. ;)

Föreslår därför att quizen går att kommentera direkt under varje quiz, då lärman sig lite mer nytt och får se hur andra tänkt när de svarat.

Tänk vad roligt om det drösade in massor av quiz från medlemmarna inom alla möjliga omöjliga områden. :)
 
Ett rätt till jämfört med förra quizen... :)

Quiz skrev:
Du fick 10 rätt av 10 möjliga.
Du klarade dig bättre än 70 personer (89%) av de 78 som gjort quizet.
 
Fråga 4 av 10
Hur ser formeln ut för att räkna ut höjd och djup på en bekväm trappa?


Formeln säger ingenting om hur bekväm trappan blir. http://www.arkitekt.se/s10268
5+5+53=63 och det är = inte ett dugg bekväm.
Har jag också fått lära mig efter mitt allra första trappbygge, litade fullständigt på trappformeln.
Jag rev trappan ett tag senare och byggde en ny som även den klarade trappformeln och var väldigt bekväm att gå i.

Inte meningen att klaga. Sry. Tycker ni gör ett toppen jobb.
Väldigt roligt med Quiz. Jätte bra ide från Rrrrrr att vi "vanliga" också kan göra Quiz.

Ha det bra
 
7/10 på denna också, var en del kluriga frågor. Egna Quiz lät kul.
 
10/10 varav nog 3 var ren tur med gissningarna :)
 
Jag fick 8 av 10. Kunde inte svaret på sista frågan och svarade "fel" på det om väderstrecken, som jag (utan att avslöja svaret här) tyckte var en knasig fråga.

Jag hade tänkt svara det som var "rätt" på frågan om väderstrecken, men kände att det inte alls stämde med min bild av verkligheten utan mest med en tanke eller förutfattad mening av hur det borde vara.

Många gånger vänder man väl huset efter havsutsikt eller mot en vacker trädgård - alternativt bort från skolgård eller parkeringsplats? - och bryr sig mindre om väderstrecket. Ofta är det ju högst personligt om man vill ha sol i köket på morgonen eller mörkt i sovrummet på kvällen?

Men det var kul med ett quiz!
 
Mikael_L
Stora fönster och väderstreck är ju högst personligt tyckande.

Har man fin utsikt åt något håll är det väl det som premieras med mer fönsteryta.

Personligen kan jag knappast tänka mig att sätta stora fönster mot söder, då jag inte vill leva med värmen under sommaren (eller kostnaden för AC).
Var den fina utsikten åt söder skulle jag tänka till med långt utskjutande tak eller något annat som skuggar.

Men återigen, en quiz är ju inte på liv och död direkt. Lite kul att snabbt kasta in sina svar och sen fundera på varför saker är som dom är .. typ ... :)
 
Wow! Jag fick ALLA RÄTT på det nya quizzet om småhus! Bättre än 93% av alla som svarat. Vad roligt! Kan det möjligen ha att göra med att jag byggt ett hus som stod klart för några månader sedan?
 
Mikael_L
Grattis till resultatet och 500-inläggs-jubileet.
Skäl att festa ikväll? :D
 
Håller med om att vissa av frågorna kunde varit bättre formulerade, men jag lär mig väl med tiden ...

Vad gäller väderstrecksfrågan, borde jag istället ha skrivit "I vilket väderstreck är det ur energisynpunkt förmånligast att placera de största fönsterytorna". Det var så jag tänkte.

Vad tror ni, kan jag ändra på det så här i efterhand eller är det någon som tar illa upp då?

Lycke skrev:
Jag fick 8 av 10. Kunde inte svaret på sista frågan och svarade "fel" på det om väderstrecken, som jag (utan att avslöja svaret här) tyckte var en knasig fråga.

Jag hade tänkt svara det som var "rätt" på frågan om väderstrecken, men kände att det inte alls stämde med min bild av verkligheten utan mest med en tanke eller förutfattad mening av hur det borde vara.

Många gånger vänder man väl huset efter havsutsikt eller mot en vacker trädgård - alternativt bort från skolgård eller parkeringsplats? - och bryr sig mindre om väderstrecket. Ofta är det ju högst personligt om man vill ha sol i köket på morgonen eller mörkt i sovrummet på kvällen?

Men det var kul med ett quiz!
 
@MikaelL: Jag skulle aldrig ha noterat det där med 500 inlägg om du inte sagt något. Hmmm, tycker jag skriver massor här men ser att jag har långt kvar innan jag hunnit ikapp dig!

@Marlene: Klart du kan ändra i efterhand! Det är ju inte direkt på blodigt allvar, det här... Jag tror vi är många som tyckte det var kul att testa sina kunskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.