Har ikea kök med bänk skåp med 3 lådor i varje. Men skulle behöva ta ur en låda nu men får inte ur den.... Hur gör man de? Fronten får man ju av men inte själva lådan.

Mvh anders
 
Det finns en spärr du kan trycka upp pårespektive skena, man får nästan lägga sig på golvet och titta under.
 
  • Gilla
Rydz
  • Laddar…
Fast nyare lådor får man ut genom att dra ut den fullt och sedan vicka den uppåt samtidigt som du drar ut den
 
tallmilan skrev:
Fast nyare lådor får man ut genom att dra ut den fullt och sedan vicka den uppåt samtidigt som du drar ut den
Du menar nog de "äldre"...?

De nyare lådorna (tillverkade av Hettich) lossas som Krille beskriver, medan de äldre (tillverkade av Blum) lossas genom att man dra ut dem fullt och sedan uppåt.
 
bygga_bo skrev:
Du menar nog de "äldre"...?

De nyare lådorna (tillverkade av Hettich) lossas som Krille beskriver, medan de äldre (tillverkade av Blum) lossas genom att man dra ut dem fullt och sedan uppåt.
Korrekt... :)
 
Precis, det blev lite snurrigt där, skulle skrivt " andra lådor tas bort genom ..."
 
Tackar för alla svar. Då får jag pröva det. Har den nyare varianten.

Mvh anders
 
hade också problem med att ta loss ikeas nya lådor. Gick tillslut med lite "milt våld", drog dem bara rakt uppåt. Fanns en beskrivning med en pil som visade att man skulle dra uppåt och sedan utåt, men det fungerade inte för mej... Lycka till iaf!
 
Dra inte ut lådan fullt, räcker med ca 5 cm. Fick detta tips i en annan tråd och det fungerade mycket bättre, men det krävs mer våld än de de gamla (blum beslag). Men hur många gånger man kan göra detta innan gejerna slits kan nog bara IKEA svara på.
 
Hej, har just installerat kök m samma problem men frågade och fick demo på IKEA. Dra ut lådan 5cm. Håll fast fronten m vänster hand och lyft högra sidan m ett litet ryck!
Hemligheten ligger alltså i att lyfta skevt..., rakt upp går inte
 
  • Gilla
Reino kinnunen
  • Laddar…
Ha inget ömtåligt i lådan bara, för det skramlar till ordentligt
 
  • Gilla
loosegoose
  • Laddar…
Tack, jag älskar det här forumet ...
Dock väckte jag nog hela huset när jag slet tag i ena sidan och sedan den andra ... skramlar som sagt en hel del
 
Varför slita när det finns en plastspärr att trycka in?
Kolla på en låda var den är, typ 5 cm in under skenan, när man gjort det en gång så hittar man den lätt med en liten mejsel sen.
 
Monterat skrev:
Varför slita när det finns en plastspärr att trycka in?
Kolla på en låda var den är, typ 5 cm in under skenan, när man gjort det en gång så hittar man den lätt med en liten mejsel sen.
Fin olika versioner.. Blum-systemet rycker man upp medans det som är nu sitter det en spärr på var skena. Rycker man dessa som på Blum så gör man sönder lådan och infästningen
 
frohike skrev:
Fin olika versioner.. Blum-systemet rycker man upp medans det som är nu sitter det en spärr på var skena. Rycker man dessa som på Blum så gör man sönder lådan och infästningen
Det funkar med de nya också, men det skramlar det gäller att vara bestämd, som att dra ur en tand ungefär. Annars kan kan man fega genom spärren på undersidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.