Vi funderar på att lägga om en gärdsgård. Tanken är att lyfta stenarna åt sidan, jämna till marken under och på sidorna med skopan och sedan lyfta tillbaka stenarna. De stora bottenstenarna ska lyftas med skopan, de mindre för hand.

Har sett att man kan hyra små grävskopor och liknande. Vilken typ krävs för ett sådant här arbete? Krävs det något särskilt körkort? Lätt att lära sig? :)
 
Det beror på hur stora de stora stenarna är.. prova och rapportera ;).

Det är inte en stenmur ni håller på med? En gärdsgård för mig är gjord av granstörar och kräver bara ett spett.

/ATW
 
Stenarna flyttar du lättast med en hjullastare och stengrep. Jämna marken med vanlig skopa.
 
Intressant! Har aldrig hört talas om att gärdsgård skulle vara nåt annat än det jag menar, men en googling på bilder av gärdsgård visar att ArneTW har rätt, tydligen kan gärdsgård vara mer än en sak. Kanske handlar det om var man bor? Det som du kallar gärdsgård kallar vi för övrigt smålandsstaket. =)

Hur som helst, det är inte en mur som det handlar om utan en rad med stenar som ligger lite oordnat ovanpå varandra till ca 70 cm höjd.

Hittade en mindre grävskopa på Blocket som man kan hyra, men det kostade 4 000 för en vecka (och det lär vi otränade människor behöva) och det vill man ju helst inte slänga ut i onödan. Men jag får väl ringa personen som hyr ut den och fråga om den är lämplig för stenlyft.

Hjullastare är lite väl stort. Och kräver väl mer än B-körkort?
 
A
grävaren skrev:
Det behövs ingen behörighet för att köra dessa fordon åt sig själv, bara om du utför ett arbete åt någon.
En möjlihet är att hyra en bobcat över helgen. Hämta fredag 15.00 och lämna måndag före 08.00. Brukar kosta 1500 kr om man själv hämtar och lämnar.
[länk]
En hjullastare räkas väl som traktor och om den inte används på inhängnad mark måste man väl ha minst traktorkort (el. annat körkort t.ex. vanligt B-korkort)? Men lite inte på mig, reglerna kan mycket väl ha ändrats sen jag slutade köra hjullastare för 15-20 år sen, så man kanske inte behöver körkort längre?

Ska man köra "åt någon annan" krävdes för 15 år sen förarbevis också för visa typer av jobb om jag kommer ihåg rätt.
 
Göran.W
Kör man på inhägnat område eller tex åker behöver man inget körkort alls.
Körning på väg krävet traktor kort eller B körkort.
 
Vissa kommuner kan kräva tillstånd, tror även att du kan få EU bidrag om du frilägger en dold mur.

Jag trodde dessa stenmurar var bland det mest småländska som fanns......
 
*skratt* Ja, visst är det lustigt!

Vad menas med att frilägga en dold mur förresten? Vår gärdsgård/mur har liksom rasat på sidorna och det har växt gräs och annat här och där över stenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.