Hej

Jag är i slutfasen av att bygga ett nytt hus på helentreprenad (ABS 09) på en fastighet jag äger. Det är endast slutfakturan kvar att betala, på ca 10% av totalbeloppet. Husbyggaren har skickat ut en faktura med förfallodag samma dag som slutbesiktningsdatum, ca tre dagar innan. Dom kräver att vid godkänd slutbesiktning ska fakturan betalas innan dom lämnar över nyckeln och jag får tillträde till huset. Då jag upplyste dom om att jag enligt entreprenadkontrakter hade 30 dagar på mig att betala fakturan och dessutom har rätt att hålla inne pengar för eventuella fel som upptäcks i slutbesiktingen hävdade dom att dom i såna fall tänkte hålla på nyckeln tills samtliga fakturor var betalda till fullo.

Då dom satt sig på tvären om betalningar redan innan hade jag redan rådfrågat en advokat om det här och hon sa att dom inte hade rätt att villkora överlämnandet av nyckeln vid godkänd slutbesiktning utan har att lämna över samtliga nycklar och att eventuell tvist vid betalning får lösas på annat sätt. Jag upplyste byggaren om det och han blev mer eller mindre skogstokig och sa att dom alltid gjorde på det här sättet och att om dom bröt mot nån lag fick jag ta det till rätten och att dom inte gjorde så här skulle ingen betala sina slutfakturor.

Jag tittade runt lite på nätet och såg att det fanns en artikel om just det här i Husbyggaren 4 2009, där ett rättsfall i tingsrätten klart och tydligt sa att det inte är acceptabelt att hålla inne nyckeln som säkerhet för betalning.

Hur gör jag nu? Nån som har några tips? Advokaten talade om handräckning via Kronofogden, hur lång tid brukar sånt ta? Jag har inte panik att flytta in, har ändå magasinerat bohaget eftersom bygget blev försenat och byggkreditivräntan är snart lägre än den rörliga...

MVH
Bondar
 
Byta cylinder(?) så nyckeln inte kan användas samt skjuta över kostnaden för bytet på företaget som vägrar lämna ut nyckeln.
 
Redigerat:
Jag funderade på det men advokaten avrådde eftersom handräckning tydligen är sättet man ska använda vid såna här tillfällen. Hon trodde iallafall att det skulle bli svårt att kunna lägga över kostnaden för cylinderbytet.
 
Kolla med advokaten, jag har uppfattat det som att handräckning för att få tillgång till sin bostad är prioriterat, och kan gå på dagar, eller tom timmar i vissa fall. Låt advokaten hantera det, advokater vet hur ansökan skall formuleras för bästa möjliga genomslag. Samtidigt så kan du troligen dra kostnaderna för handräckning, advokat osv från slutfakturan.

Din byggares reaktion tyder på att han hör till de som av princip aldrig åtgärdar en besiktningsanmärkning. Icke åtgärdade anmärkningar lär ju vara den vanligaste orsaken till obetalda slutfakturor.
 
Redigerat:
Har nu pratat med kronofogden, tyvärr kan ett sånt här ärende dra ut på tiden över sommaren även med särskild handräckning eftersom dom inte skickar delgivningar per post till företag då. Interimistiskt beslut som betyder att man får tillgång till bostaden direkt användes i princip bara i akuta fall, typ om ett rör står och läcker. Dock tyckte juristen på kronofogden att jag hade all rätt att ta dit en låssmed, visserligen fick jag ta kostnaden som ett betalningsföreläggande men det rör sig inte om så många tusen kronor så det kan det vara värt bara för att lära byggföretaget lagen.
 
De sa samma sak till oss: så snart slutbesiktningen var klar skulle vi ringa vår bank och säga åt dem att överföra pengarna. Vår bankkontakt var tillsagd att sitta "stand-by" och redo hela den timmen, för om inte han faxade över ett kvitto till Götenehus att vi erlagt full betalning så skulle vi inte få nyckeln.

Dock har jag ingen koll på vad vårt kontrakt sa, för vi blev tillräckligt uppjagade att göra på detta vis så vi ifrågasatte det knappt (undrade lite försiktigt om vi kunde betala senare den veckan men det var uteslutet).

Vi resonerade som så att alla fel vi upptäcker kommer vi i alla fall att klaga på och kräva att de åtgärdar - det har de för övrigt också gjort! - så det spelade inte så stor roll om vi betalade samma dag eller senare.
 
Väldigt viktig att veta om det är ett seriöst byggföretag som alltid fixar återstående fel från besiktningen och nyupptäckta dito när man betalar direkt efter slutbesiktning för att få nycklar. I t.ex. Tyskland håller normalt alla byggherrar inne med del av slutlikviden tills alla återstående fel är noggrant åtgärdade.
 
Det har tagit en oväntad vändning: då jag upplyste byggföretaget om att dom inte har rätt att hålla inne nyckeln och att vi tänkte utnyttja vår rätt att hålla inne pengar ställde dom plötsligt in slutbesiktningen. Då var det dags att koppla in advokat (som förresten sa att entreprenören inte har rätt att ensidigt ställa in slutbesiktningen).

Imorgon är det slutbesiktning, tack och lov har jag utsett en egen besiktningsman.
 
Då är det väl risk att ingen släpper in er, vidtala en låsmed i förväg.
 
Har jag redan gjort :) Beroende på hur det går imorgon skall jag avslöja vilken husbyggare det rör sig om, förmodligen som ett eget inlägg i Referensforumet.
 
Spännande! I morgon sitter jag här med popcornskålen och väntar på fortsättningen. ;)
 
Det är väl så enkelt att byggaren ska göra huset färdigt så huset "går igenom" besiktningen

Protte
 
Det är väl så enkelt att byggaren ska göra huset färdigt så huset "går igenom" besiktningen

Protte
 
Nu har jag bara varit på vår egen slutbesiktning, bygget gjordes enl ABS09, men där var det inget snack.
Besiktningsmannen, som representerade GAR-BO, förklarade klart och tydligt vad som gällde:
Om entrepenaden underkändes så tvingades entrepenören omedelbart att åtgärda felen som var akuta och fick inte slutfakturan (som jag tror var på 10%) betald dessförinnan.
Om entrepenaden godkändes, men med anmärkningar - vilket vår gjorde: Så värderade besiktningsmannen anmärkningarna (i vårt fall 45 000 kr) och omedelbart efter slutbesiktningen så övergick huset från entrepenören till köparen (med allt vad det innebär med försäkringar osv), och nycklarna överlämnades (förutm en nyckel som EE behövde för att fixa felen). Fakturan tror jag skulle betalas inom 14 dgr, förutom den summan som innehölls tills anmärkningarna är åtgärdade - och det har entrepenören 60 dgr på sig att göra.

I princip skulle nog ett företag kunna kräva betalning innan nycklarna överlämnas - med undantag för de anmärkningar som görs.
Dvs är anmärkningarna värderade till under 10% av slutbeloppet så skall resten betalas, men skall bara hålla så mkt som felen värderas till, och det bör vara bes. mannen som gör den värderingen.
Självklart skall man inte betala allt om det finns fel !

/K
 
Tja, advokaten låter meddela att byggföretaget kommer att vägra oss tillträde till huset innan tvist om eventuella fordringar är avgjord. Blir spännande imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.