janwide
Jag håller just nu på och isolerar mitt tak utvändigt med cellplast. C:a 75% av jobbet är klart. Har kommit underfund med ett och annat under arbetet och delar gärna med mig av erfarenheterna om det är någon som har funderingar kring detta. Ska försöka svara så snabbt och bra som jag kan.

Det har fungerat bra så här långt men det är ett hästjobb! Speciellt momentet att ta bort den gamla underlagspappen och alla spikar. Bonusen är dock en fin solbränna :D
 
  • Gilla
Jea61
  • Laddar…
Mikael_L
Ja hemskt gärna.
Vi har tänkt oss 70 mm extra på utsidan, men ett gäng frågetecken reser sig givetvis.

Vad använder man som vattentätt skikt? Över eller under cellplasten eller bägge och?
Hur gör man vid takfot och nock.

Vad sätter du för yttertak, pannor, plåt?
 
Hur gör ni med den befintliga luftspalten under råsponten?

MVH
 
janwide
Vill förtydliga att jag inte är något proffs på detta men har givetvis läst på och funderat en hel del innan jag gjorde slag i saken.

Mikael_L skrev:
Ja hemskt gärna.
Vi har tänkt oss 70 mm extra på utsidan, men ett gäng frågetecken reser sig givetvis.

Vad använder man som vattentätt skikt? Över eller under cellplasten eller bägge och?
Hur gör man vid takfot och nock.

Vad sätter du för yttertak, pannor, plåt?
Varför inte ta 100 mm när ni ändå håller på? Jag funderade också på ett tunnare skikt men bestämde mig för 100 mm eftersom prisskillnaden är marginell och utseendet inte påverkas mycket av +/- 30 mm.

Det viktigaste är att den är diffusionsöppen men inte släpper in vatten utifrån. Jag valde T-Diff från T Emballage. Endast för att jag fick bäst pris på den.

Jag la den under cellplasten. Teoretiskt är det mer optimalt att ha den överst men skillnaden bör vara marginell. Underlagsduken är hängslen och svångrem!. Det enda tillfälle då den verkligen behövs är vid ett läckage från yttertaket. Annars ska vatten inte komma ner så långt. Cellplasten skyddar ju också. Anledningarna till att jag la den underst är att...
- tiden med frilagd råspont blir kortare.
- duken ligger mer stilla och fixerad under cellplasten = mindre risk att skarvarna släpper
- jag kom inte på något bra sätt att fixera den på över cellplasten. Att bara klämma den under ströläkten känns osäkert
Nu när jag har all underlagsduk på plats känns det som att detta var ett riktigt val. Att lägga den överst hade blivit väldigt mycket omständigare.

Vid takfoten la jag 2 st 45x95 reglar på varandra med 5 mm oljehärdad board under var 60 cm för att skapa en 5 mm spalt under reglarna så att ev. inläckande vatten har någonstans att ta vägen. På dessa kommer jag att spika en takfotsbräda. Understa regeln skruvade jag uppifrån och ned i varje takregel och underifrån genom råsponten mellan reglarna cc60. Översta regeln skruvade jag i den undre.

Vid nocken fortsatte jag med duken rakt över. Cellplasten kommer jag att snedsåga vid nocken med någon cm luftspalt. Denna fyller jag sedan med fogskum och skär rent efter härdning.

Jag läktar på cellplasten med långa skruv ned i takstolar resp. råspont. På läkten lägger jag betongpannor.
 
  • Gilla
Rääf
  • Laddar…
janwide
Tiger79 skrev:
Hur gör ni med den befintliga luftspalten under råsponten?

MVH
Luftspalten blir kvar. Troligen låter jag den (mycket lilla) öppning som finns mot tegelfasaden vara kvar. Jag ska fortsatt bevaka temperatur och luftfuktighet på vinden och tar ett senare beslut om detta framöver. Eventuellt fixar jag någon styrning eller annan möjlighet att manuellt påverka ventilationen på vinden beroende på utevädret. Jag kommer att ha en avfuktare stående på vinden resten av denna sommar för att torka ur ev. byggfukt (jag har bytt lite råspont). Så tillsvidare är ventilerna igensatta.
 
Ok.

Så den ställer inte till med något problem?

Tänkte mest på uppe vid nocken då vi har ca 1m, men det är nog inget problem.

Eftersom innerväggar och mellan bjälklag är isolerat i nästan alla hus.
 
janwide
Tiger79 skrev:
Ok.

Så den ställer inte till med något problem?

Tänkte mest på uppe vid nocken då vi har ca 1m, men det är nog inget problem.

Eftersom innerväggar och mellan bjälklag är isolerat i nästan alla hus.
Luftspalten i sig är inte något problem. Men om den är alltför väl ventilerad förtar den en del av vitsen med att isolera utvändligt eftersom den kalla luft som kommer in den vägen då kyler ut kallvinden / luftspalten. En anledning att man isolerar utvänligt är ju att höja tempen på vinden (och ev. luftspalt) = sänka den rellativa luftfuktigheten. Egentligen bör man nog sätta igen öppningen i takfoten. Jag tvekar dock lite eftersom jag är osäker på hur utrymmet mellan vår tegelfasad och resten av väggen ventileras. Misstänker att luftspalten innaför teglet fortsätter via takluftspalt och kallvind. Är rädd att ta bort den ventilationen för väggen.
 
P
Vid nocken fortsatte jag med duken rakt över. Cellplasten kommer jag att snedsåga vid nocken med någon cm luftspalt. Denna fyller jag sedan med fogskum och skär rent efter härdning.

Ingen nockbräda? eller lägger du den ovanpå och skruvar med långa skruv ner i råsponten?
 
Det här är ett område som jag är ute och svävar i, så ursäkta en dum fråga: :)
Varför måste du ta bort takpappen? Kan den inte helt sonika få ligga kvar under tätskiktet?
 
Mikael_L
Raceman skrev:
Det här är ett område som jag är ute och svävar i, så ursäkta en dum fråga: :)
Varför måste du ta bort takpappen? Kan den inte helt sonika få ligga kvar under tätskiktet?
Förmodligen vill man inte ha en diffusionstät takkonstruktion när man väljer yttre isolering och ingen (eller mycket svagt ventilerad) luftspalt/kallvind. Så takpappen som är diffusionstät måste väl bort då.

Och att inte ventilera under råsponten med en luftspalt eller genom kallvinden är ju naturligt, för i samma ögonblick vädrar man ju ut den värme man önskar med den yttre isoleringen.
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
janwide
Peter_K skrev:
Ingen nockbräda? eller lägger du den ovanpå och skruvar med långa skruv ner i råsponten?
Nockbrädan fäster jag med vinkeljärn i läkten.

Raceman skrev:
Varför måste du ta bort takpappen? Kan den inte helt sonika få ligga kvar under tätskiktet?
Precis som Mikael_L skrev, vill man inte ha ett diffusionstätt tak vid utvändig isolering. Ev. fukt ska ha en möjlighet att vandra ut genom taket. Även cellplasten är faktiskt diffusionsöppen även om det tar lång tid för fukten att vandra igenom. (Traditionell tjärpapp är däremot helt tät!)

Utanför tråden: Men en diffusionsöppen underlagsduk borde vara bättre även på ett traditionellt tak med invändig isolering, luftspalt och råspont. Det finns ingen poäng där heller med att stänga in fukten i taket!
 
Mikael_L och janwide, tack för infon, man lär sig nya saker varje dag, tack vare detta forum. :D
 
Mikael_L
janwide skrev:
Jag valde T-Diff från T Emballage. Endast för att jag fick bäst pris på den.
Vilket pris fick du?
Jag har just fått 2300+m per rulle med 1500mm x 50meter.

Det blir nästan 50:-/kvm inkl moms. Isch, takpannorna blir nästan billigare ... :x
 
janwide
Mikael_L skrev:
Vilket pris fick du?
Jag har just fått 2300+m per rulle med 1500mm x 50meter.

Det blir nästan 50:-/kvm inkl moms. Isch, takpannorna blir nästan billigare ... :x
Ungefär samma pris som mig. Var det T.Diff?
 
Mikael_L
Japp.
Och nu har jag fått ett pris på Matakis liknande membran, ungefär lika pris där med.

Kartell ??? :| ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.