Varför finns det ingen firma med affärsidén "Vi gör klart!" som man kan anlita för att fixa det där sista som man själv aldrig kommer för sig. Den sista listen, fixa spikhålen i lister, mjukfogen mot väggen etc.

Jag har så grymt svårt att få klart det sista, vet inte varför, men inspirationen finns där inte.

Hur har ni andra gjort för att köra det sista rycket?
 
Jag hade en släkting som aldrig gjorde klart helt så när vi skaffade eget hus så ville jag inte att det skulle bli så så det har jag (nästan) hållit på.
 
Efter vad jag har hört så är väl det vanligaste att det där sista görs klart i samband med att man flyttar ut.
( Trots att den nya ägaren kommer dagen efter och river ut hela rasket... :) )
 
Jag har gjort klart varje gång vi sålt :) men förmågan att slutföra har trots allt förbättrats med åren. Det finns alltid nåt som känns viktigare i en löpande renovering än den där sista biten av nån anledning.
 
Är väl bara att ringa en snickare? Kanske inte drömjobbet för dem flesta då dem slutför möjligtvis ditt slarviga jobb och när det är klart så får dem stå för arbetet. Det här har "patriks bygg" gjort och så finns det massor med fel.
 
Mikael_L
Om man känner någon i samma situation skulle man kanske kunna byta jobb med varandra?
Kanske lättare att finna motivationen med ett annat (någon annans) objekt?

Annars kan man vika en arbetshelg. Skriva upp allt som är kvar på en lista.
Kalla in svärfar, kompis eller någon annan (för har man bestämt tid med någon går det ju inte längre att slira) och göra allt i ett jätteryck. Sen får man givetvis bjuda tillbaka.

Slutligen kan man skriva upp allt kvarvarande på en jättelista, dela upp stora saker i mindre delpunkter.
Bestäm att varje dag skall en punkt strykas. Detta kräver mest disciplin av mina tips.


Personligen ser jag det som väldigt viktigt att inte ens lämna lite kvar, när man väl håller på.
Detta klarar jag givetvis inte själv att hålla. :p
Men jag kommer iaf att sikta på att inte lämna kvar sånt som betyder större arbetsinsats att göra senare.
T.ex. inte spara lite spackling och målning i köket, då det kommer kräva att man tömmer alla skåp och lådor senare.
 
Redigerat:
Hej

En kollega till mig har haft en firma hemma just för detta, att göra klart... Han verkar nöjd... Sen vet jag inte om det finns många firmor som tar den typen av småjobb.

Mvh Wasa
 
Det slår mig att vi gjorde faktiskt något liknande för 2-3 år sedan. Vi hade några panelbrädor som behövde bytas, en vindskiva samt sätta plåt på de vindskivor jag själv bytt tidigare. Inte mycket att anlita en snickare för tyckte jag egentligen men själv blir man ju aldrig färdig... Sedan kom ju aldrig plåtslagaren med plåten - ännu en ursäkt.

Jag avtalade med en lokal snickare att han kunde göra detta "efter semestern men innan vintern" och han kunde ta det när det passade. Lite smått "utfyllnadsjobb" att sticka emellan med när han ändå gick och väntade på att andra skulle göra sina bitar på större jobb. Det tog några påstötningar innan han kom igång men sedan byttes det en bräda då och då under någon veckas tid. Eftersom han hade kontakt med plåtslagaren så kunde han få gjort det som behövdes, hämta och montera plåten åt mig. Det enda han inte var glad åt var målningen så vi kom överens om att han grundade och sedan målade jag klart när det satt på plats. Vi delade på den plågan alltså :).

Så, med lite flexibilitet gick det bra att hitta någon som kunde ta det även om det i slutändan landade på endast 10 timmar. Nu var ju detta utomhus och då är det ju lättare att ha folk som kommer och går som de vill. Sedan var det ju en lokal snickare i byn med gott rykte, annars hade jag nog varit tveksam att lägga ut det på löpande räkning med arbetsbeskrivningen att "fixa det som du tycker behövs".
 
Ett problem är då man bygger själv är att man börjar använda, möblera rum, kök osv.
Sedan drar tiden iväg.
Men jag inser att detta kanske man inte löser själv, jag skall nog sätta upp en lista och utifrån denna hantera det som vilket jobb till kund som helst, engangera flera andra så man inte är själv. Tack för tipsen, motivationen börjar komma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.