Hej!
Kan någon beskriva för mig hur man skapar ett fyrkantigt hål i en planka :S. Det fyrkantiga hålet skall vara 25x30 mm. Är det stämjärn som gäller?
 
Borra och sticksåga?
Eller med ett multiverktyg liknande Bosch´s 10.8V-Li GOP?
 
  • Gilla
Drutt´n
  • Laddar…
Borrmaskin och sticksåg kanske? Men hålet låter lite litet för det.
 
Borrar man blir ju hålet runt. Hålet ska inte gå rakt igenom plankan utan bara halvvägs igenom.
 
Jag hade kört med stämjärn
 
Borra med ett 25 mm träborr till rätt djup och ta sedan bort resten med stämjärn.
 
Hej

Jag hade kört med fräsen och sedan tagit det sista ut i hörnen med stämjärn.

Mvh Wasa
 
Ok, jag ska prova med det. Tack!
 
GammErik skrev:
Borrar man blir ju hålet runt. Hålet ska inte gå rakt igenom plankan utan bara halvvägs igenom.
Sant, men med sticksågen kan göra det 4kantigt. :)
För mig är ett hål nåt som går rakt igenom materialet.
 
På mitt förra jobb hade vi en borrmaskin med fyrkantiga borr, jodå det blev fyrkantiga hål
(Det var en borrstäm, men det imponerade på dagisbarnen)

Hål=rakt igenom
Bottenhål=inte rakt igenom om man ska vara besservisser.

Om jag ska ha ett rektangulärt hål så sätter jag det i pelarborrmaskinen med kordinatbord och fräser och hugger det sista med stämjärn.

Protte
 
  • Gilla
RoyalPhyton
  • Laddar…
prototypen skrev:
På mitt förra jobb hade vi en borrmaskin med fyrkantiga borr, jodå det blev fyrkantiga hål
Hur kan det bli fyrkantiga hål av en fyrkantig borr ? Jag har lite svårt att begripa hur det går till :D
 
http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog.pdf

rulla ner till 4:e sidan

Det är en stadig borrmaskin med en vass fyrkantig ej roterande hylsa runt borren, ung som 4 stämjärn samtidigt
Används för att göra tapphål som alternativ till långhålsborr.

Protte
 
Köp en så´n här och tillhörande stämborrs-kitt...;) (Eller ännu hellre en riktig stämborrmaskin.)
Till det här arbetet skulle jag inte ens orka koppla in maskinen... (Har använt min en gång i år...


Edit: Seg (och trött )som vanligt, det är väl för att jag inte använt mina maskiner tillräckligt mycket....
 
Redigerat:
Kan man sätta en sån där stämborr i en vanlig borrmaskin?
 
I stadig pelarborr går det, kräver mycken matningskraft.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.