Hej!

Jag har precis tömt mitt radiatorsystem så att en VVS:are kan dra om lite rör nere i källaren i samband med en badrumsrenovering. Är det några problem med att låta det stå tomt länge? Dum fråga kanske, men jag tänker mest på gamla rörkopplingar (byggt -69) som kanske står och blir torra. Kan man få ett läckage om det stått tomt länge och sedan fyller på igen? Tänkte låta det stå tomt några veckor under semestern och passa på att måla bakom element i några rum på ovanvåningen.
 
Nejdå ingen dum fråga, men det är inga som helst problem att ha det tömt.
 
En följdfråga:

Är det bättre att ha det tömt tills man sätter på värmen, så man kan lufta ur luften?

MVH
 
Det som är dumt är att du verkar ha släppt ut ditt fina syrefria vatten, det går att få vattnet att "hänga" kvar i elementen medan man snabbt kopplar in nya rör, men nu är det gjort.

Protte
 
Protte

Hur håller man kvar vattnet?

MVH
 
Nej det finns ingen anledning att vänta tills det blir kallt, lufta kommer du att få göra i flera månader iaf. Om du fyller på så fort som möjligt hinner du upptäcka ev läckage och fixa det medan det är varmt och du inte behöver värmen.

Protte
 
Stäng radiatorventilen/termostaten, luft kan inte komma in och det kan inte rinna ut ur ena röret (och luft in i det andra).
Vattnet kan då hänga upp till 10 m höjdskillnad.

Protte
 
H
Om du fyller på friskt vatten utan att samtidigt köra upp värmen så mycket det går i värmesystemet så ger du rosten möjlighet att jobba. Det mesta syret i påfyllnadsvattnet försvinner snabbt om systemet är varmt.
 
prototypen skrev:
Stäng radiatorventilen/termostaten, luft kan inte komma in och det kan inte rinna ut ur ena röret (och luft in i det andra).
Vattnet kan då hänga upp till 10 m höjdskillnad.
Protte
Mitt problem är att jag inte har någon ventil på utgående rör på radiatorerna. Jag kan alltså inte plocka bort ett element utan att tömma systemet vilket är helt värdelös när man vill måla bakom elementen. Men det du säger hade nog fungerat. Tänkte inte på det.

Sen tänker jag som så att mina 40 år gamla rör har en fin invändig hinna av slagg och skit som skyddar lite mot rosten.

Det smartaste verkar vara att brassa på pannan ordentligt efter man har fyllt systemet så att
vattnet värms upp ordentligt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.