I flera (äldre) trådar tipsas om Sauna-Satu bastuisolering. Givetvis tilltalande med tjockleken på bara 30 mm. Men upplysningarna på tillverkarens sida http://www.spu.fi/spu-sauna-satu-se är inte glasklar och jag förstår inte finskan i broschyren. Finns det någon här som kan förklara hur jag skulle konstruera en bastuinsida med Sauna-Satu där jag har två väggar yttervägg i källare (200 mm leca med 100 mm cellplast på utsidan) och en innervägg (100 mm leca) ut mot badrummet (kaklad på utsidan).

Fäster jag spikreglarna för panelen "genom" Sauna-Satun?

Hur gör jag med förstärkningar där lavarna ska fästas? (Tipsa gärna om bra fästmetod för Leca.)

Tråden hamnade på fel ställe. Kan jag flytta den själv eller finns det någon snäll moderator som kan göra det?
 
Redigerat:
Moi ! :)

Man har skurit ut en bit bakom reglen bild 10
Panelen skruvas eller spikas genom skivan
Och reglerna spikas genom
se till att texten på skivan kommer inåt bastun
 
Tack!
Så bild 10 är till exempel en grövre regel för laven? Som sitter skruvad direkt i underlaget (=den murade väggen) och så har man gjort ett uttag i skivan runt omkring den?
Och bild 11 visar spikregeln som panelen fästs i? Den skruvas genom skivan in i underlaget (=den murade väggen)? Det blir alltså ingen luftspalt mellan skivan och väggen utan bara mellan panelen och skivan?
Har jag förstått rätt?
 
Japp, annars blir den svaijig
Japp, i bilden har dom 20 mm spalt
Det finns ingen fuktvandring i skivan, därför kan man spika fast den direkt i väggen
Vart fick du tag på den i Sverige ?
 
Ledsen för sent svar! Jag mailade direkt till tillverkaren och fick svar att de snart kommer att ha en återförsäljare i mitt område (Uppsala). Fick också ett telefonnummer men jag ska erkänna att jag inte beställt ännu (men gör det i dagarna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.