Vi har ett förråd på cirka 20 kvm som vi vill gärna bygga till ett rum men behöver lite tips och råd. Förrådet är av asfalt idag och vi funderar på hur på bästa sätt isolera och undvika framtida lukter eller problem som kan uppkomma.
I nuläget funderar vi på att göra på följande sätt:

- Byggplast över asfalten
- Byggfrigolit
- Betong, lättbetong eller liknande.

Vi funderar på att byggplasten kan fortsätta på 20-30 cm på väggen och sen att vi tejpar övergången mellan plast och vägg. Resten av rummet blir av träreglar och gipsskivor runt om.

Vad tror ni om detta?
 
Riv ut asfalten, det går att göra med handverktyg, tungt men går. Ersätt asfalten med isolering (byggfrigolit).

Betong lät inte kul i ett "rum"

Protte
 
Jag tycker att det blir ganska jobbigt att riva asfalten, då man måste gräva ganska djupt för att lägga allt underlag innan man är klar. Rummet har nämligen redan väggar och tak och är färdig i princip, med undantag för att det är asfalt då den var tänkt som förråd till cyklar och annat.

Betong, lättbetong eller annat är inte kul men detta i syfte att täcka över frigoliten för att senare lägga till trägolv. Så rummet i slutet blir ett rum med trägolv.
 
Den asfalten som vi hade var ca 2cm. Först sågades den med diamantklinga. Sen kofot. Ca 5 timmar för 25 kvm. Värst var kapningen. Att riva med kofot och en planka som hjälpmedel var lätt i mitt fall. Övervåg detta!
 
Vi har också funderar på att plocka bort asfalten, eller åtminstone det mesta av det då vi inte kommer åt allting då det finns redan väggar och dem vill vi/kan inte ändra på. Förrådet är placerat mellan vårt hus och grannens hus.

Hur mycket behövde du göra med underlaget sedan?
Jag vet inte hur det ser ut hos oss alls och jag var lite rädd att jag skulle behöva gräva ner 30-50 cm för att sedan börja fylla.
 
Om du frågar mig, inget mer. Det var framför garaget. Bytte ut gammal asfalt mot stenmjöl + marksten. Tänk på att även asfalt lägges mot väll förberedd underlag. Därför tror jag inte ni behöver gräva djupt.
 
Asfalten i ett förråd är inte tjock, kanske 3-5 cm och underlaget är oftast stadigt för att asfalten ska hålla. Lägg ut en plast, isolering och ett flytande trägolv på det,

Protte
 
Prototypen, menar du att man ska ta bort asfalten eller ska man bygga vidare på den?
 
#2 Riv ut asfalten.

Och det står jag för, fyller ingen uppgift, ni är oroliga för att det kan lukta och ger plats för mer isolering.
Är asfalten bucklig/böjd kommer isoleringen att vicka, gruset under går att gräva till.

Men det är ju bara en del, hur ser väggen ut nerifrån och upp, inifrån och ut.

Protte
 
Man behöver inte skära spår i asfalten för och bryta den heller, ett spätt går utmärkt att ta det med. Bara knacka systematiskt i en linje, och såfort du har ett bryt i ytan så bänder du upp den.

//erik
 
Så här ser det ut på plats.

Långsidorna på rummet, cirka 70% av det är av lättbetong. Ena sidan mot grannens kök och andra sidan mot vårt hus. Resten som är cirka 30% och som syns på bild är av trä. Detta då själva förrådet sticker utanför huset.Förrådet är uppdelad i mitten och mitt väggen är det tänkt att flytta så att det nya rummet blir större.
Underlaget är av asfalt och som syns på bild så är det förra ägaren som har isolerat och satt panel runt om och både i taket och på golvet.

Vi vill riva ner hela insidan och börja om. Så mina frågor berör både underlaget och väggarna egentligen. Väggarna har jag tänkt att isolera och funderar om man skulle kunna isolera med frigolit kanske.

Se gärna på bilder och kom gärna med tips och råd. Börjar bli mer och mer övertygat om att lägga ett par dagar extra på att plocka bort asfalten och gruset och sätta nytt underlag och bygga vidare på.
 
Håller på att plocka bort asfalten och det går betydligt bättre än vad jag trodde. Den är cirka 4 cm tjock och det går att plocka bort med en kofot.

Min fråga berör nästa steg:

Vi ska ha ett klickgolv i slutet så min fråga är vilket underlag ni föreslår.

- Plast på gruset, isolering (frigolit eller vanligt isolering i rulle) och spånskiva. Till detta krävs att man reglar upp golvet en hel del för att få det rakt.

- Plast på gruset, isolering (frigolit) och någon form av lättbetong
 
Jag skulle välja frigolit som isolering! Vanlig isolering på rulle, endast om jag hade tillträde under ifrån!
Ni klarar er med 3-5 cm armerat betong. Se bara till att den är torr, riktigt torr innan ni lägger golvet. Lägger man laminat på betong, bör laminatet skyddas från fukten med ålderbeständigt plast. För att jämna till lite av betongen, foam. Spånskivor skulle jag hoppa över.

Nån har kanske andra tips.
 
  • Gilla
jtjellden
  • Laddar…
Tack för svaret kamilenski.

Jag funderar också på det.

Grus/stenmjöl, plast och frigolit på 7-10 cm. På detta sen armerat betong 5 cm.
Sen plast, golvfoam och klickgolv.

Detta borde fungera bra.

Funderar på att isolera även resten med frigolit och slippa helt och hållet de gula lite jobbiga isoleringen.
 
Redigerat:
Nu är asfalten borttagen och det gick otroligt fort och lätt.
Det räckte med att slå lite med ett spett på ovansida och sen lägga spettet mellan asfalt och grus och bara lyfta upp i mellanstora bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.