Ska installera 9 st LED a´ 2.5W under mina överskåp i köket, se länk: http://www.loevschall.dk/produkter/Badbelysning/uni led flex/Uni-LED flex data sheet Rev1 0.pdf

Kruxet är att affären säljer endast driver för LED som klarar endast 12W, se bilaga, vilket medför att man behöver köpa 3 st drivers.

Med tanke på att jag bygger om köket och det blir även annan belysning som kräver driver/trafo så vill jag minimera antal drivers till LED (blir inte snyggt med ett skåp med 7-8 st driver/trafo i.......:().

Min fråga: vilken slags driver ska jag köpa så jag endast får 2 st driver för ovanstående 9 st LED, då jag någonstans har läst att det finns 2 olika typer av drivers till LED att beakta?
 
LED armaturen ska drivas med konstant ström (350 mA). Det är lite bängligt att konstruera en driver med stor dynamik (där man kan ansluta en eller många) så du får nog bita i det sura äpplet och köpa 3 st drivers.

Kan du hitta en konstantströmkälla (350 mA) som kan ge uppemot 40 volt så går det att använda den och då kan den driva alla 9.
 
prototypen skrev:
LED armaturen ska drivas med konstant ström (350 mA). Det är lite bängligt att konstruera en driver med stor dynamik (där man kan ansluta en eller många) så du får nog bita i det sura äpplet och köpa 3 st drivers.

Kan du hitta en konstantströmkälla (350 mA) som kan ge uppemot 40 volt så går det att använda den och då kan den driva alla 9.

Skulle någon av dessa passa?

http://www.elbutik.se/product.html/converter-dpl?category_id=15142

http://www.elbutik.se/product.html/converter-ptd350-1-10v-350ma/48v?category_id=15142

http://www.elbutik.se/product.html/converter-ptd350m-350ma-48v--min-1-max-12-led-2?category_id=15142
 
Största som finns är Jolly Maxi. Den klarar att driva 25W 350mA. Den finns (mig veterligen) bara på Solar än och har ENR där 7984308

Tror inte att man som privatperson kan handla där, men fråga närmaste elektriker så kan han/hon köpa ut åt dig.

Det är dock ingen ekonomisk fördel med att köpa Jolly Maxi då den kostar mer är 2st "vanliga" Jolly (som klarar 15W)
 
Rrrrr skrev:
Största som finns är Jolly Maxi. Den klarar att driva 25W 350mA. Den finns (mig veterligen) bara på Solar än och har ENR där 7984308

Tror inte att man som privatperson kan handla där, men fråga närmaste elektriker så kan han/hon köpa ut åt dig.

Det är dock ingen ekonomisk fördel med att köpa Jolly Maxi då den kostar mer är 2st "vanliga" Jolly (som klarar 15W)
Det är inte ekonomin som styr utan jag är ute efter att slippa ha en drös av drivers/trafo liggande "överallt" i köket.

Vart får man tag i Jolly som privatperson?
 
Dontino skrev:
Det är inte ekonomin som styr utan jag är ute efter att slippa ha en drös av drivers/trafo liggande "överallt" i köket.

Vart får man tag i Jolly som privatperson?
Vanlig Jolly finns lite här å var (tex elbutik.se). Men Jolly Maxi har jag som sagt bara sett på Solar.
 
Dontino skrev:
Skulle någon av dessa passa?

[länk]

[länk]

[länk]

Alla dessa 3 klarar minst 10 LED och ger 350 mA så då är det löst.
Pris och kvalitet kan ha ett visst samband.

Protte
 
prototypen skrev:
Alla dessa 3 klarar minst 10 LED och ger 350 mA så då är det löst.
Pris och kvalitet kan ha ett visst samband.

Protte
Kan någon förklara vad som menas med detta på 1:a alt: ".....Spänning 3,5-48V..."
och i det 2:a alt: "..... 1-10V, 350mA/48V ...."...?

Jag trodde att det var konstant spänning, dvs 220-230 V in i drivdonet och 350mA, 48 V ut ur drivdonet, eller vad är det som jag missar...?

Alt. 3 såg jag nu är dimbart, vilket inte är nödvändigt till dessa LED.....:)
 
Drivdonet har en maxström och en maxspänning. Vid normal drift lämnar det maxström 350 ma och en spänning lägre än 48 v som bestäms av antalet anslutna dioder. En lysdiod innebär c:a 3,5V. Två lysdioder c:a 7V och så vidare. Ansluter du mer än 13 dioder med framspänningsfall 3,5V krävs en spänning över 48V. Därmed kommer de inte att lysa med full styrka.

1-10V tror jag innebär att drivdonet kan dimmas med en potentiometer.

Erik
 
1:a länken är nog raka rör, ingen dimmfunktion
2:a länken är dimmbar med potentiometer (blir en tryck och vriddimmer) (men kolla vad manöverdonet kostar, ELJO:s är inte direkt gratis)
3:e är troligen en "trycknappsdimmer". Behöver en (eller flera) återfjädrande knapp(ar)

Troligen kan man inte någon av dessa användas med "vanlig dimmer" (vilket jag tycker är bra)

Protte
 
Jolly kan du dimmra både med återfjädrande knapp och med 0-10V dimmer (potentiometer)
 
Tack för alla svar....d^_^b

Dessa 2.5W-LED kommer att sitta undertill på köksöverskåp så jag ser inte någon direkt anledning till att dimma dessa.
Dessutom behöver man inte direkt ha solglasögon för att skydda sig från den "enorma" ljusstyrkan som 2.5W-LED producerar......:D

....så det blir antagligen ett ej dimbart drivdon i slutänden iallafall.
 
Då kan det bli en 7452082, 227 spänn.

Protte
 
Jag började en ny tråd men hittade den här som handlar om i princip samma sak så jag lånar den lite...

Jag vill koppla in 18 stycken 1W spottar i fönstersmygarna (huruvida det är snyggt/funktionellt eller inte har diskuterats i en annan tråd...) tricket är att jag skulle vilja sätta drivaren i anslutning till elcentralen och sen helst bara dra en slinga (serie) ut till alla spottar. Jag har hittat drivare som klarar rejält med effekt, t.ex: http://www.ledbutik.se/12v-120w-swit...ning-p-73.html, men den är inte dimbar så vitt jag kan se. Frågan är ju om man behöver kunna dimma 1W spottar? Jag har tänkt att sätta två stycken i varje fönster. Finns det nån som har erfarenhet av hur ljust det blir av en 1W LED som kan ge lite goda råd i frågan? Jag "har hört" att 1W LED motsvarar 10W glödljus men jag är skeptisk... Min elektriker är inte helt hundra på installationen han heller så lite experimenterande blir det, men jag vill helst inte göra bort mig fullständigt. Så kul är det inte att riva ner gips- och spånskivorna och dra nya trådar när det visar sig gå på tok...
 
Är det spottar som ska drivas med konstant ström eller är det spottar som ska drivas med konstant spänning (med inbyggd strömbegränsning).

Är det konstant ström så begränsas du till en 10-12 LED per slinga pga att spänningen inte får gå över 50 volt (nu är det visst höjt till 120V vid DC för att elsvetsar ska kunna användas öht).

Ska spottarna drivs med konstant spänning så tar man till en driver som kan leverera tillräcklig effekt och dimensionerar kablaget efter spänningsfallet (blir något liknande lågvoltshalogen)

När vi får reda på vilken sorts LED du ska montera så kan vi leda dig vidare.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.