Jag bygger en liten sommarstuga på ca 30 kvm och all isolering (tak, väggar och golv) kommer att vara 145 mm, vilket är lite tunt, taket ska jag ev. dubbelisolera beroende på hur plånboken mår.
Frågan jag vill ha hjälp med är om man bör ha windy i tak och golv? samma som man har i väggarna. Och i så fall undrar jag var plasten ska sitta?

Under golvet kommer det att vara masonitskivor i botten och jag undrar om man måste ha oljebehandlade skivor eller om det funkar med vilken masonit som helst?

//Jonas
 
Hm- jag vet inte riktigt vad windy är ?
Är det en vindpapp eler en plast ?

Plast skall du inte ha om du tänker kallställa stugan (eller i vissa fall om du bara ska ha underhållsvärme långa perioder).
145 mm är väl annars rätt bra för en sommarstuga, i väggarna iaf.
Tak och golv kanske skall ha lite till...

/K
 
Hej! Det är en duk man har i väggar.
ang plast undrar jag om man verkligen måste ha sån där åldersbeständig plast i en sommarstuga, det känns lite "overkill" tycker jag men jag är iofs inget proffs alls :)
 
Redigerat:
Windy är ett diffisionsöppet vindskydd och sätts innanför ytterpanelens luftspalt i vägg och tak. Kanonbra. Enkelt att jobba med i stället för vindpapp.
Blanda inte ihop detta med åldersbeständig diffusionstät plast som sätts innerst.
I golvet behöver du inget vindskydd då du förhoppningsvis gör detta tätt med masoniten (som inte behöver vara oljebunden).

Om du skall ha uppvärmt under vintern skall du ha diffusionstät plast innanför isoleringen så att den fuktiga inomhusluften inte kondenseras inuti väggen.
Om du kallställer skall du INTE ha plast. Väggen måste då andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.