Hej!

Lite information först.. Jag och svärfar har köpt en varsin tomt som ligger grannar med varandra i en lite by i Norra Dalarna.
På min tomt finns ett borrat hål för vatten (80 meter), svärfar har servitut på att få använda vattnet och vi bygger just nu ett pumphus osv för att fixa vattenförsörjningen till våra tilltänkta fritidshus.

Nu har jag blivit kontaktad av 3 st av våra grannar (ett fritidshus och två permanentboenden) som är intresserade av att koppla in sig på vårat vatten (dom har blivit erbjudna att koppla in sig på ett annat vattenområde för 40 000kr/st som dom har tackat nej till).

Vi har köpt in en rejäl pump + stor hydrofor för att klara detta..

Vi har beslutat att om vattnet räcker så ska vi erbjuda dom att koppla in sig på vårat vatten mot en startavgift samt en årlig avgift för drift och underhåll.

Min fråga är då hur vi ska sköta detta juridiskt? Vad behöver vi skriva för avtal och finns det färdiga exempel på dessa?

Tacksam för kommentarer och tips i detta ämne!
 
O
Är inte det bästa att starta någon slags sammfällighet?
 
Skriv ett avtal där du tänker dig framåt. tex 10 år

- du har en ny svärfar
- fler grannar har flyttat in
- en granne vattnar så mycket att pumpen går konstant och granne 2 klagar över detta
- vattnet sinar varje vår pga dikningar kring den nya vägen
- vatten kvaliten sjunker med höga nitrit värden pga kraftig övergödsling på åkern 1km bort för 15 år sedan..

osv osv

o säg inte att detta händer aldrig mig......
 
För de två sista är det väl ett plus att ha en samfällighet?

Då delar man väl på ev kostnader att ta hand om försämringen...
 
tack för synpunkterna...

En fundering ang. samfällighet, ger jag inte bort rätten till min brunn då? Vill kunna bestämma själv att nej när kontraktet går ut så får dom fixa eget vatten på grund av problem tex.
 
Tänk även på hur akut-service hanteras.. Dvs vem är det som servar när saker frusit ihop julaftonskväll.
 
ejwbegysv skrev:
tack för synpunkterna...

En fundering ang. samfällighet, ger jag inte bort rätten till min brunn då? Vill kunna bestämma själv att nej när kontraktet går ut så får dom fixa eget vatten på grund av problem tex.
Wikipedia säger:

Ägande [redigera]
Till skillnad från fastigheter, som ägs av antingen juridiska eller fysiska personer, så ägs samfälligheter av de fastigheter som har del i samfälligheten. Storleken av andelen bestäms vanligtvis vid bildandet av samfälligheten. Andelen utgör en integrerad del av delägarfastigheten och följer med fastigheten vid försäljning eller annan ägaröverlåtelse.
 
ejwbegysv skrev:
tack för synpunkterna...

En fundering ang. samfällighet, ger jag inte bort rätten till min brunn då? Vill kunna bestämma själv att nej när kontraktet går ut så får dom fixa eget vatten på grund av problem tex.
Jag kan bara hålla med och säga - Skapa FÖR ALL DEL INGEN Samfällighet!!
då har du sålt din själ till f-n själv - och gett bort inflytandet över din brunn o mark!
och det som väntar är problem, tjafs och mera problem och osämja...

I det här fallet är det klart värt att anlita en OBS! jurist/advokat - OBS OBS! kunnig i fastighets- och avtalsrätt. Det är två specialområden som inte vilken juridikstuderande som helst behärskar.
Skriv sen "korta" avtal och ta betalt för förbrukning (du läser av! och kollar att mätarna fungerar, men brukarna betalar mätaren? - runt 1000lappen för en mätare) och en fast avgift för att täcka service och underhåll.

Och innan du gör nåt av allt detta - provpumpa och se hur mycket brunnen ger. Kanske tom två gånger? fortsätter sommaren på inslagen väg kanske det blir en torr sommar med åtföljande mindre tillgång på vatten? (Och räkna på hur många personer den ska försörja nu - och med ev tillökningar i framtiden.)
En bra grundvattenbrunn är guld - om man inte tar ut för mycket/mer än under normalt tillflöde av vattnet. Finns många bra länkar hos Livsmedelsverket m.fl. om att vårda sin brunn...
 
Problemen du kan få överväger inte fördelarna i mina ögon.
Varför ska du göra det? För att vara snäll? För att tjäna pengar?

Jag hade nöjt mig med att du och svärfar tar vatten från samma hål. Tillräckligt med problem som kan uppstå med bara det.

Har du svårt att säga nej till grannarna ljud och säga att den inte ger tillräckligt med vatten.
 
Då kommer en vinkling till. Vatten räknas som livsmedel och skulle du börja sälja vatten till dom så kommer du att klasa som livsmedelsproducent med därtill hörande krav och regler som är betydligt krångligare än för en privat person.
 
bonnen skrev:
Då kommer en vinkling till. Vatten räknas som livsmedel och skulle du börja sälja vatten till dom så kommer du att klasa som livsmedelsproducent med därtill hörande krav och regler som är betydligt krångligare än för en privat person.
Nja, det problemet uppstår ju i så fall redan med svärfar.
Nog kan man sälja vatten utan att det räknas som livsmedel, hur ska man kunna veta att grannarna tänkte dricka vattnet, säljs endast för blomvattning och tvätt:)
 
Grymt bra med info, vi pumpar nu för fullt i ett försök att tömma brunnen, har pumpat i ca 20 timmar nu á ca 50-80 l/min :)

Varför sälja?`Jo för att få ner investerings/driftskostnaden och för att gynna mina relationer till grannarna... Sen är en till fördel att två av husen är året runt boenden så vi får lite ruljans på vattnet, själva är vi bara uppe till och från på vintrarna.
 
Mellanbarn skrev:
Nja, det problemet uppstår ju i så fall redan med svärfar.
Nog kan man sälja vatten utan att det räknas som livsmedel, hur ska man kunna veta att grannarna tänkte dricka vattnet, säljs endast för blomvattning och tvätt:)
Skillanden med svärfar är att han får ansluta sig till brunnen, däremot att sälja vatten till grannare med mätar och grejer räknas nog som livsmedelsprod.

Jag hade inte låtit grannarna ansluta sig bara för att slippa alla eventuela problem i framtiden
 
Mikael_L
bonnen skrev:
Då kommer en vinkling till. Vatten räknas som livsmedel och skulle du börja sälja vatten till dom så kommer du att klasa som livsmedelsproducent med därtill hörande krav och regler som är betydligt krångligare än för en privat person.
Jag har ju inte direkt koll eller så ... men ...
inte kan jag tro att det är så ..

Jag kan kolla lite med en bekant som förra året borrade ny brunn och tänkte dela med sig av vattnet sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.