Hej hallo.
Min far har en gammal Famulus Industridammsugare som han har kört i 20 år och 2 st husbyggen. Han har aldrig behövt haft någon påse i den eller något sånt. Visst tar den inte bort 100 % av allt damm men det är oftast spån, grus och andra större partiklar som han suger upp.
Nu har jag börjat med mitt första husbygge och helst av allt skulle jag vilja sno hans dammsugare för jag tycker den är grym. Har själv provat lite olika "grovdamsugare" som verkligen "suger"
Jag behöver alltså köpa en Famulus men tydligen finns dom inte kvar. Vart får jag tag i en kopia som man kan köra utan påse och bara skaka ur filtret när det börjar gå tungt?
Skickar med bilder på den underbara dammsugaren..
Min far har en gammal Famulus Industridammsugare som han har kört i 20 år och 2 st husbyggen. Han har aldrig behövt haft någon påse i den eller något sånt. Visst tar den inte bort 100 % av allt damm men det är oftast spån, grus och andra större partiklar som han suger upp.
Nu har jag börjat med mitt första husbygge och helst av allt skulle jag vilja sno hans dammsugare för jag tycker den är grym. Har själv provat lite olika "grovdamsugare" som verkligen "suger"
Jag behöver alltså köpa en Famulus men tydligen finns dom inte kvar. Vart får jag tag i en kopia som man kan köra utan påse och bara skaka ur filtret när det börjar gå tungt?
Skickar med bilder på den underbara dammsugaren..
Jag vill påstå att ingen dammsugare utan cyklonseparering klarar sig 20 år utan påse och filterbyte. Dammsugaren lär släppa igenom en hel del fint damm. Jag hade investerat i en dammsugare med påse och filter för riktigt god separation. Påsar behöver inte bli speciellt dyrt även om det ju givetvis är lite dyrare än utan påse. Eventuella filter tar stryk av byggdamm...
Då är väl dammsugaren han har en lyckoträff. För han har aldrig haft påse i sin säger han och filtret är det som syns på bilden. bara att skaka ur. Jag vet att han har misshandlat sin rejält med allt från cementdamm till till sågspån. (han har byggt två hus själv. ett prefab och ett lösvirke.) Känns sådär kul att fylla dyra påsar med sågspån. Finns det verkligen ingen dunder maskin längre????
Du kan titta på dustcontrol som gör grymma maskiner helt i den anda du beskriver. Används bland annat vid asbestsanering vilket borde borga för god avskiljning. Just det gör även att det känns lite riskabelt att köpa en begagnad; man vet inte vad som sitter i filter och behållare...
Kan väl fylla på lite här. Vi har själva en Ghibli, kommer inte ihåg modellnamnet nu tyvärr. Men den har tuggat på i 15-17 år nånting och det är ett förbannat bra sug i den än. Modellen är precis som den som länkats ovan. Bara att rulla iväg och tömma tunnan när den är full, kanske skaka till filtret nån gång ibland om man sugit upp lite större mängder t.e.x. gipsdamm. Dock har den tycker jag långt bättre sugförmåga än de lite mindre vanliga grovisar jag provat från t.ex. Nilfisk eller Kärcher.
Nu hittar jag inte förfärligt mkt om Ghibli på nätet, har inte så mycket tid just nu heller. Men den närmaste jag kom i utseende är väl en sån här fast vår är då bara en torrsugare. Dubbla motorer har den också som man kan starta individuellt beroende på hur mkt sug man vill ha.
Letat efter något liknande idag, men inte hittat något. Nypriset på den har jag inte heller någon aning om då den köptes av mina föräldrar, som tyävrr inte har det blekaste minne om hur dyr/billig den var.
Nu hittar jag inte förfärligt mkt om Ghibli på nätet, har inte så mycket tid just nu heller. Men den närmaste jag kom i utseende är väl en sån här fast vår är då bara en torrsugare. Dubbla motorer har den också som man kan starta individuellt beroende på hur mkt sug man vill ha.
Letat efter något liknande idag, men inte hittat något. Nypriset på den har jag inte heller någon aning om då den köptes av mina föräldrar, som tyävrr inte har det blekaste minne om hur dyr/billig den var.
Men om man man vill ha en dammsugare som funkar utan att byta pyttesmå påsar hela tiden, vad ska man ha då? och den behöver inte kosta 10 000 +
Nu kommer nog säkert någon gnälla över att jag nämner Festool... Jag stod och vägde mellan en begagnad CT22:a och en ny CTL26:a. Den senare har bl.a. bättre påsar som dock kostar nästan 70 spänn styck. Hutlöst tyckte jag ända tills jag började använda maskinen. Påsen blir bannemig aldrig full! Sugaren verkligen packar de 24 litrarna kompakt och med bibehållen sugstyrka. Uppgraderade från en sunkig konsument-Kärcher och bävade för påskostnaden. Övervägde både cyklon och de tömningsbara påsarna till Festoolen men de lär inte behövas. Fördelen med en maskin med påsar + filter är att de filtrerar utluften bättre.
Tar och lyfter upp denna tråd på jakt efter dundermaskinen...
Hej. Jag har en Famulus S2100H. Vet du vilka påsar man kan ha till denna? Hittar ingenting på nätet.
Anita Ponga
Anita Ponga
Letar också efter något som är lika bra som den famulus som släkting har haft i över 35 år. Något tips?