Hur nära marken kan man ha en bärlina utan att det blir problem?

Jag skall bygga ett trädäck, tänkte lägga det på plattor (i stället för plint) för att få det så lågt som möjligt. Marken är hård, en del sten.
Jag har lagt ut plattor 40x40 cm, så avståndet till mark upp till bärlina nu är ca 3-4 cm som lägst. Det spöregnade igår och då hade det stänkt lera upp mot bärlinorna och åsarna. Trädäcket ligger nästan mot husväggen.
 
Om du väljer bärlinor i tryckimpregnerat klass NTR/A som är avsett att ha kontakt med mark borde de klara det bättre än NTR/AB som är det vanligaste.
 
Tänk på att du kommer att ha trall över som skyddar lite mot regnet. Men som sagt, NTR/A mot plattorna. Jag antar att de inte är uppklossade från plattorna utan ligger rakt på. Det låter som att du har köpt virket redan och då är det kanske inte lika kul att köpa nytt och göra trädäcket bra mycket dyrare än tänkt. Palla upp med klossar av NTR/A om du har möjlighet i höjdled ifall däcket kan lyftas några centimeter. Återkom gärna och förklara förutsättningarna bättre för bättre svar. Vad har bärlinorna för impregneringsklass? Hur högt är det/kan det vara? Lite annat matnyttig info och förutsättningar så kommer det nog fler, utförligare och bättre svar.
 
Om det ligger på plattor räcker AB gott. NTR A virke är för användning i mark och i kontakt med sötvatten. Men lägg syllpapp/fuktskydd mellan platta och regel.

/Abbe
 
Jag är ingen expert, men jag resonerar som så att om det kan bli stående vatten på plattan så är den delen i kontakt med sötvatten. Sen kan man resonera om hur länge fukten ligger där och myser. En solig sommardag, inte så länge. En ruskig höstdag/vecka, rätt mycket längre. Jag vet inte hur "farligt" det är med den fukten och om inte ändträt ligger emot så ska det nog inte vara någon fara eftersom sidorna inte suger på samma sätt som änden. Detta som en liten förklaring till mitt resonemang med att palla upp med NTR/A-bitar. Ovansidan av trallen kommer ju också att tidvis ha vatten ståendes så den fukten som bärlinan ligger i när det har regnat är kanske inte så mycket i jämförelse med att ha något stående i vatten permanent eller nedgrävt och då räcker nog NTR/AB. Lite extra hängslen och livrem kanske med NTR/A mellan bärlina och plattor. Syllpapp/fuktskydd räcker nog gott dock. Förmodligen kommer du inte märka någon skillnad under tiden du bor i huset vilken lösning du än väljer. I mina ögon så är det en billig försäkring för att inte behöva oroa sig, eller iallafall inte tro att man har något att oroa sig för ; ) Men för att svara på frågan så har jag ingen aning om mått till mark för att vara safe.
 
Min (begränsade) erfarenhet är att trallen alltid åldras snabbare än reglar, även om den är nära mark.
/Abbe
 
Njae

4 cm är väl inget problem i och med att du har trall ovanpå. Tips dock att lägga lite papp mellan regel och platta så är det problemet löst med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.